Resultaten 1 tot 8 van de 8

Terug van high sierra naar sierra

Ik heb een gebruikte macpro gekocht met high sierra.
    Echter ik wil terug naar Sierra, omdat bepaalde programma'sie ik veel gebruik niet onder high sierra draaien ( en dat voorlopig ook niet gaan doen).

Hoe die ik dat?
    Al geprobeerd:
    - sierra gedownload, maar installeren is niet mogelijk omdat de mac te nieuw is (nouja is uit 2010).
    - opstartschijf geformateerd, eerst op machine zelf, later op mac met el captain.
    - opstarten via internet wil na de laatste formatering ook niet meer

wat nu te doen?

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Dec 2008
    Dat zal niet makkelijk zijn. Mogelijk is via de upgrade naar High Sierra namelijk ook de EFI van die MacPro geupdate.
    Die EFI wordt mogelijk niet weggeschreven op de harde schijf, maar in de SMC chip op de Mac zelf ( of een andere chip waar de user niet aan kan).

Het feit dat Internet Recovery (option-command-shift) niet meer wil werken wijst er mogelijk op dat de laatste formattering ook je Recovery partitie heeft verwijderd.

Ik zie mogelijk nog 1 workaround, waarvoor ik het recept toevallig vanavond heb gepost op ons zusterforum MacFreak.

https://www.macfreak.nl/macos-en-osx...ni/msg389456/?

Hopelijk nuttige info voor jou ook:

Mogelijke workaround ( long shot, ik weet het):

#1: Installatie op je iMac:

- maak een clean install van je OS op een externe HDD.
    - altstart je iMac van dat cleane systeem.
    - zet in Systeemvoorkeuren>Delen alle delingen open.

Ziezo, tot zover de configuratie van je nieuwe systeem, via je werkende iMac.
    Ik vermoed namelijk dat je op je headless Mini niet de juiste delingsopties kunt openzetten, wegens blind varen.

#2: Overbrengen installatie naar je Mac Mini:

- sluit je Mini via Target Mode aan op je iMac, met de externe schijf eveneens aangesloten.
    Maakt niet uit of je iMac is opgestart vanaf diens interne of externe schijf.
    - formateer/ partitioneer de HDD/SSD van je Mini via de Schijfhulp van je iMac naar:
    "Mac OS Extended, journaled, non-case sensitive" en dat onder een "GUID" partitieschema.
    - gebruik dan de quasi vergeten optie "recovery" in Schijfhulp om de gehele inhoud van je externe schijf over te zetten naar de interne schijf van je Mini.
    Bronschijf: je externe
    Doelschijf: de interne van je Mini
    - Sluit je Mini af en start normaal.

Doet ie dat, heb je wellicht een bootable systeem met de gewenste "delings"opties overgezet naar je Mini.
    Ook je schermdeling zou nu weer moeten werken.

Ziezo, dat was even uit mijn hoofd, details kunnen verschillen, maar je begrijpt wellicht waar ik naartoe wil.
    Ik heb een ouwe Schijfhulp, dus hoop van harte dat die "recovery" functie niet uit de recentere versies van Schijfhulp zijn geschrapt.

Succes!

N.B.:
    ik heb via die geniale "Recovery" truuk een clean istall op een externe USB HDD al kunnen distribueren over 3 Macjes (MBP, MB, MBA). Alle werken.

Doe daar desnoods nog wat Apps of content bij als basispakket, het zou eveneens dienen te werken.
    Vergeet even alle opmerkingen over "delen", jouw MP heeft wel degelijk een scherm.
    Maar met een beetje "gefilterd lezen" zou deze oplossing ook voor jou moeten werken.

Ik hoop van harte dat je er daarmee komt!

Enne: heb je de installer van Sierra nog in de "Applicaties" van je andere Mac staan?
    Sluit dan je MacPro in Target mode aan op die andere Mac zodat ie gaat handelen als een externe HDD,

Start je installer, en duid als doelschijf de schijf van je MacPro aan.
    Werkt dat misschien?
    Laatst gewijzigd door hexdiy; 06-05-18 om 01:17.
    IF IT AINT BROKE DON'T FIX IT!

Bedankt Hexdiy,

Ik ga het allemaal eens rustig doornemen en laat de uitkomst hier nog even weten.

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Toch zou dit wel moeten kunnen.

Wat je kunt doen, is de Sierra installer op een USB stick zetten (zie link hieronder), daarvan opstarten, dan je complete interne schijf wissen mbv Schijfhulpprogramma, dan opnieuw opstarten van de USB stick, en dan de Sierra installer draaien.

https://www.appletips.nl/bootable-us...-macos-sierra/
    "One experiment is better than a thousand expert opinions. Try it."

Ik ben een stap verder.
    Formateren onder high sierra lukt wel, maar de schijf is dan niet geschikt voor Sierra.
    De schijf toen los gehaald en aan andere mac gehangen met macos 10.11.
    geformaterrd. Sierra via andere mac binnen gehaald.
    MacPro met lege, geformateerde schijf in doelschijfmodus gehangen aan macbook met macos 10.11
    Installatie vanuit macbook gestart op macpro. Helaas wordt de macpro schijf niet herkend. Met schijfhulpprogramma vanuit de macbook de interne schijf van macpro opnieuw geformateerd. Toen werd de schijf wel zichtbaar. Installatie kon voltooid worden op macpro.
    Ben wel benieuwd of alles goed geinstalleerd is, aangezien de installatie uitging van een macbook i7, terwijl de macpro een multiproccesormachine is.

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brulkjaer Bekijk Berichten
    Formateren onder high sierra lukt wel, maar de schijf is dan niet geschikt voor Sierra.
    Dat klopt. Een SSD wordt onder High Sierra standaard naar APFS geformatteerd. Voor oudere OSX versies moet je “Mac OS Uitgebreid (Journaled)” (aka HFS+) kiezen.

Waar ik nog benieuwd naar ben:
    Maakt het nog wat uit als je een verse installatie vanaf een andere mac installeert? Ik denk dan bv. aan machine-specifieke onderdelen.
    Die zouden in dat geval niet geïnstalleerd worden. Of zie ik nu beren op de weg die er niet zijn?

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Je OS controleert tijdens opstarten welke hardware aanwezig is. Dus het aantal beren valt mee.

Bladwijzers

Forum Rechten