Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Nieuwe iMac

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Leeftijd
    47

Nieuwe iMac

Ik heb nog een Gaming PC staan van 2014 maar die wordt niet veel meer gebruikt, omdat de nieuwste games er niet meer op draaien.
    De kids (en papa ook natuurlijk) games nu al een tijdje op een PS4 en dus zou ik die PC nog voor een paar honderd euro van de hand doen en die vervangen door een 21 inch iMac.

Ik zou sowieso voor een Retina model gaan, met 16Gb RAM, om een beetje future proof te zijn (voor zover ik weet kan je bij een 21 inch geen geheugen bijplaatsen nadien).
    Vraag is of ik die met een traditionele 1 TB HDD zou nemen. Op het werk heb ik een iMac van 2013, geloof ik, een quad-core i5 met een HDD. Het opstarten duurt een eeuwigheid (als ik vergelijk met mijn persoonlijke MB Pro met SSD) maar eens die opgestart is, gaat alles heel vlot (we werken vooral met Indesign/Illustrator).
    Heb me laten vertellen dat een Fusion Drive niet voor een spectaculaire snelheidswinst zorgt ; ik denk dan dat dat geen 120 euro waard is.
    Heb een iCloud abo van 2Tb, een SSD van 256Gb zou wel voldoende zijn. Maar is ook 240 euro extra.
    Dat jaagt de prijs natuurlijk de hoogte in. En besparen op RAM doe ik liever niet. 16GB heb ik nu niet nodig maar dat kan snel veranderen.

Nog ok dus met een traditionele HDD ? Wat met herverkoop over x aantal jaar. Een model met SSD zal je dan waarschijnlijk makkelijker verkocht krijgen ?

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Een 21” Retina iMac met 16GB en 256GB SSD komt op €1979.
    https://www.apple.com/be-nl/shop/buy...A&step=config#

Het is inderdaad de moeite waard om anno 2018 geen 5400rpm harddisk meer aan te schaffen. Daar heb je zelf de komende jaren het meeste plezier van, nog afgezien van de restwaarde bij latere verkoop.

Let wel:
    Een 27” iMac met 8GB en 256GB SSD komt op €2219. (Zelf later RAM uitbreiden.)
    https://www.apple.com/be-nl/shop/buy...A&step=config#

Voor die €240 meer zou ik liever de 27” versie kiezen.
    "One experiment is better than a thousand expert opinions. Try it."

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    May 2001
    Leeftijd
    66
    HDD 5400 rpm en 7200 rpm zijn lang niet afgeschreven. In mijn vak werden bij een internationale klant nieuwe kassa's geïnstalleerd met SSD. Alle SSD's komen in minder dan een jaar al aan hun limiet van schrijf- en overschijfcapaciteit, ze komen alle op status 0, dwz dat die allemaal aan het crashen gaan. De partner verantwoordelijk voor de hardware-ondersteuning is samen met de klant-opdrachtgever systematisch alle SSD door industriële HDD aan het vervangen. Je kunt het vergelijken met geheugenkaarten als SD die maar een beperkte schrijf en overschijfcapaciteit hebben.

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Leeftijd
    47
    Een standaard 27 inch model kost net boven de 2000 euro, met een fusion drive. Hoe zit het met zo’n fusion drive ? Merkbaar verschil met een gewone had of niet echt de moeite ?

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Vroeger kreeg je een 128GB SSD bij zo’n Fusion drive. Nu nog maar 32GB. Die SSD is dan wel weer heel snel (PCIe) maar helaas dus erg beperkt kwa omvang. Ik zou nu een 256GB SSD kiezen, en een externe grote HD of NAS voor grotere opslagbehoeften.

This model has a 1 TB "Fusion" Drive, which combines a 32 GB SSD and a 1 TB hard drive. It has a Serial ATA (6 Gb/s) connector for a 2.5" hard drive and a PCIe connector for the SSD.

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Leeftijd
    47
    Heb nog een Mybook Mac edition externe HDD staan met 2tb, met usb2 en fw800. Als ik nu een thunderbolt naar fw800 adapter koop, kan die schijf nog goed dienst doen...

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Inderdaad.

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door michelvdb Bekijk Berichten
    HDD 5400 rpm en 7200 rpm zijn lang niet afgeschreven.
    HDDs zijn zeker nog niet afgeschreven.

Een aardig achtergrondartikel (twee delen):
    https://www.backblaze.com/blog/ssd-v...re-of-storage/
    https://www.backblaze.com/blog/hdd-v...-data-centers/

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Leeftijd
    47
    Sowieso beter wachten tot na WWDC ? Hoogstwaarschijnlijk zal er een refresh aangekondigd worden voor de iMac. Eens kijken wat ze dan als basisconfiguratie aanbieden qua RAM en opslagmedia (ik hoop op eventueel standaard een fusion drive vanaf de 21 inch retina iMac, dan ga ik zeker voor zo'n configuratie met 16GB RAM)...
    Laatst gewijzigd door Kaneda; 01-05-18 om 16:39.

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Momenteel is het zo, dat de goedkoopste (non-retina) 21” iMac een dual-core is, en de duurdere uitvoeringen quad-cores.

In de volgende generatie iMacs worden dat quad-cores resp. hex-cores (6 cores).
    https://ark.intel.com/compare/126687,97147,97535

Dus als je nog even geduld kunt hebben, kun je straks een nieuwe iMac kiezen met twee cores meer.

Bladwijzers

Forum Rechten