Al dagen lees ik in de media (ook in de kranten) over Meltdown en Spectre. Soms bijster vaag, meestal vol waarschuwingen en vooral een zware smet op het blazoen van chipbouwers en ontwerpers. Werd eerst Intel en AMD vernoemd dan kwam al vlug ARM bij. Gevolgen zijn er voor iedereen. Hier en daar lees ik dat de ontwerpfout bij Intel al heel lang in de processor zit. Sommigen beweren dat het reeds vanaf 1995 het geval is! Dan vraag ik me af wat al die veiligheidsexperts eigenlijk doen? Hoe kan het dat zoiets er al zolang in gebakken zit en niemand dit opmerkte? Nog onbegrijpelijker is dat Apple dit enkel oplost met updates van iOS 11.2, macOS 10.13.1 en tvOS 11.2. Oudere besturingssystemen worden schijnbaar niet verholpen. Ik las al her en der dat 'veiligheidsexperts' aanraden om maar direct een nieuwe smartphone te kopen. Zal ik maar mijn iMac uit 2007 op non actief zetten omdat ik uit veiligheid eigenlijk niet meer met mijn oude mac op het internet mag gaan? De ict-sector is even ziek als de banksector: geld verdienen en ondertussen wordt er grof (bij)verdiend met hacken terwijl een mens in het dagelijkse leven minder en minder kan zonder een computer.2018 begint alleszins op dat geval verre van vrolijk.
![]()
Bladwijzers