Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Vastlopen Mac Pro 2009

Sinds kort heb ik last van het vastlopen van onze MacPro (early 2009).
    Deze is voorzien van 14 GB memory en 2 videokaarten waar in totaal 3 schermen aan hangen.
    Plotseling bevriest het middelste scherm (cinema display) en vertoond dan een slecht beeld met blokjes. De muis kan nog wel bewogen worden, maar niets is meer aanklikbaar. De andere schermen hebben wel goed beeld (maar ook daar is niets meer aanklikbaar).

Ik heb het geheugen getest met Memtest zowel in 32 bit als in 64 bit modus. Geen fouten gevonden.
    AHT (apple hardware test) gedraaid: geen problemen gevonden.
    PRAM gezapt.
    Monitoren onderling op andere videokaart gezet.
    Ondanks dat uitwisselen blijft het probleem zich voordoen op het hoofdscherm (cinema display).

Wat kan ik nog meer doen om te testen (zoals bv. het videogedeelte) ?

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Dec 2008
    Welk model Cinema Display HD?

Krijg je bij het opstarten van dat display mogelijk een foutmelding in "puup" tonen zoals de melding "kort-lang-kort"?

Ik ken met de oudjes van de ACD HD mogelijk enkele truukjes.

Heb je een ander display om diens plaats in te nemen om te testen?

Laat maar weten!
    Laatst gewijzigd door hexdiy; 11-11-17 om 01:04.
    IF IT AINT BROKE DON'T FIX IT!

@hexdiy,
    Nee, geen tonen te horen.
    Het gaat om een 30 inch cinema display.
    Vandaag heeft de boel vreemd genoeg de hele dag goed gedraaid.
    Wel had ik vanochtend nog de 2 SSD schijven laten controleren en laten 'herstellen' door Schijfhulpprogramma.

Wel had ik de hele dag bij een volledig zwart scherm, de 'danzende pixels'. Maar dat verschijnsel heb ik al jaren. Het leek even weg bij het omwisselen van de videokaarten, maar het is weer terug. Maar met dat fenomeen kan ik leven.
    Crashen is een ander verhaal.

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Dec 2008
    2 opmerkingen:

- Memtest en AHT gaan je waarschijnlijk niet helpen om VideoRAM op een PCIe kaart te testen.

Op welke videokaart draait je ACD HD 30" normaal? Dat ding kan best een flinke brok VRAM gebruiken.
    Hangt dat display alleen aan een videokaart? Ik zou daarmee namelijk geen kaart willen delen met een andere monitor.

Bloxy video kan worden veroorzaakt door een tekort aan VRAM ( bv. bij grote rendertaken die de GPU gebruiken of een enorm aantal openstaande vensters).
    Als ik het goed voorheb gaat het VRAM dan swappen naar HDD, en als dat te traag gaat, krijg je misschien wel bloxy video.

Ik vermoed dat mijn eigenste MBP daar soms last van heeft (128 MB aan VRAM is wat weinig).
    Bij een minder VRAM/GPU intensieve situatie kan de boel best wel een tijd normaal draaien.

- Gaat het over deze ACD HD 30"?

https://everymac.com/monitors/apple/...isplay_30.html

Dat is al een oud, en tevens raar beestje: gebruikt een dual-link DVI poort om een resolutie van 2560x1600 aan te sturen.
    Native gaat dat vreemd genoeg enkel op stokoude PowerBook G4s en PowerMac G5s (via een simpele dual -link kabel), zoniet heb je een dual-link adapter (bv. van Dr.Bott) nodig,
    of gaat ie mogelijk over op een lagere fallback resolutie.

Heb je zo een externe adapter in gebruik, zoja dewelke?

Ziezo, meer vragen van mijn kant nu dan antwoorden denk ik.

Na enkele antwoorden van jouw kant kan ik wat beter inzoomen op de problemen. Dank je!

Dank voor je reactie!
    Ik heb deze videokaarten er in zitten:
    Nvidia 4870 en een geforce GT120.
    En ja, ik heb dat type 30 inch scherm. Hij is aangesloten middels de standaard dvi kabel die vanuit het cinema voedingsblok (150W) komt.
    Er hangt nog een scherm aan die kaart (21 inch).

Gebruikt een macpro voor zijn videokaart ook geheugen van de machine? Ik dacht dat dat alleen voorkwam bij Macbooks en imac's,

Na alle testen en het 'herstel' draaien van de 2 SSD schijven (met schijfhulpprogramma) draait de machine inmiddels 2 dagen zonder problemen.
    De dansende pixels bij een zwart scherm zal ik nog eens testen als er maar een scherm aangesloten is.

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Dec 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brulkjaer Bekijk Berichten
    Dank voor je reactie!
    Ik heb deze videokaarten er in zitten:
    Nvidia 4870 en een geforce GT120.
    En ja, ik heb dat type 30 inch scherm. Hij is aangesloten middels de standaard dvi kabel die vanuit het cinema voedingsblok (150W) komt.
    Er hangt nog een scherm aan die kaart (21 inch).
    De NVidia Geforce 120 heeft slechts 512 MB VRAM.
    De Ati Radeon 4870 heeft wellicht al 1GB VRAM (mogelijk ook maar 512 MB), maar een véél hogere rekenkracht.
    Ik zou dan ook de 4870 reserveren voor je Apple Cinema Display 30", en daar géén andere monitor op aansluiten.

De 4870 heeft 2 DVI poorten: 1 single link (1920x1200), 1 Dual-link (2560x1600). Zorg ervoor dat je ACD HD 30" wel degelijk is aangesloten op de Dual-link poort.

Op welke resolutie draait je ACD HD 30" ( bekijk eens Systeemprofiel)? Ik wil wedden dat dit niet je maximum/ optimale resolutie (2560x1600) is.

Welke andere schermen heb je nog in gebruik? Even kijken of die alle twee samen op de GT120 kunnen draaien.
    Ik neem aan dat je meest kritische taken gevolgd worden op je ACD?

Gebruikt een macpro voor zijn videokaart ook geheugen van de machine? Ik dacht dat dat alleen voorkwam bij Macbooks en imac's,
    Bij mijn weten gebruikt een Mac Pro géén SysteemRAM als VRAM.

Na alle testen en het 'herstel' draaien van de 2 SSD schijven (met schijfhulpprogramma) draait de machine inmiddels 2 dagen zonder problemen.
    De dansende pixels bij een zwart scherm zal ik nog eens testen als er maar een scherm aangesloten is.
    Des te beter, alhoewel het me compleet ontgaat wat een schijfherstel zou te maken hebben met je GPU taken.
    Stekkertje in de Single-link poort gestoken gehad misschien?

Mogelijk is je dansende pixel probleem eveneens opgelost met bovenstaande raad!

Lectuur:

https://blog.macsales.com/602-testin...graphics-cards

Net nog even gekeken: De 4870 videokaart (512mb) heeft een DVI en een mini display port. Daarvan is alleen de DVI aansluiting aangesloten. In de mini-display port bleek nog een niet aangesloten kabel te zitten. Deze verwijderd. Het 30 inch scherm (staat op 2560x1600) zit dus alleen op de 4870 kaart.
    De andere 2 schermen (Sony 21 inch, SDM S0204; 1600x1200)) zitten dus op de GT120 kaart: 1 middels mini-display, de andere DVI.

Het probleem ontstond overigens zonder dat er iets aan de aansluitingen veranderd was.
    Het enige wat ik kort daarvoor gedaan had was het installeren van een nieuwer MacOs op een van de interne schijven, zodat ik bij opstart kan kiezen met welk MacOs ik opstart.
    Laatst gewijzigd door brulkjaer; 12-11-17 om 22:08. Reden: aanvulling

Het probleem is helaas weer terug.

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Dec 2008
    Zet je ACD eens even af en weer op. Knippert het powerledje in een bepaald patroon?

Verwijder ook even de 4870, haal de windtunnel eraf en verwijder het stof uit de koelvinnen. Die willen wel eens verstopt raken.

Succes!

Je bedoeld de netspanning er even af, of de videokabel er even uit?

De 4870 heb ik vorige week al een keer er uit gehad en schoongemaakt.

Bladwijzers

Forum Rechten