Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Note Streepjes en blokjes

Goede middag,

sinds vrijdag heb ik een probleem met mijn iMac (vroeg 2012 - SSD drive - laatste OS)
    tijdens het gebruik van de Apple TV. schakeld plots ineens de iMac zich zelf uit en starte ook vanzelf op...
    Het scherm gaf een weergave van blokjes links en rechts... dus ik herstarte en het scherm leek terug ok en keken nog uren verder via Apple tv.
    De dag daarop starte de iMac normaal op maar na een paar uur gaf hij het weer op... maar nu gaat hij niet meer verder dan het start screen met het logo en laadbalkje en geeft kleine streepjes weer links en rechts..

Dus weet iemand raad en info over dit probleem?

alvast bedankt
    George

Vriend van de Schijf
    Ingeschreven
    Aug 2007
    Leeftijd
    70
    Ik vrees dat je videokaart in de problemen zit.
    Het verhaal dat je vertelt kom me heel bekend voor want ik heb enkele jaren geleden hetzelfde voorgehad.
    En dat is een redelijk duur onderdeel.
    Wacht nog even enkele reacties af , misschien denkt er iemand anders anders over.

Ik zou in elk geval , als je hem opgestart krijgt , in eerste instantie zorgen voor een goede backup ( Time machine , op superduper of zo )
    iMac 27"(10.13+10.12.6+10.11.6)+iMac 20"(10.4.11+10.6.8v)+iMac 24"(10.6.8v+10.8.5+10.10.5+10.11.6)+extern(10.7.5+ 10.9.5) +MBZwart(10.6.8v+10.7.5)+Laptop Windows XP+ Knoppix-Slax-Ubuntu+Commodore 64 + iPad mini 4 met iOS 10.3.1 en Logit. Focus keyboard

Alvast bedankt voor uw antwoord mowat.

het bijkomende domme is dat ik juist wegens reorganisatie van mijn externe drives, mijn backupdrive volledig heb geformatteerd en al heb overschreven met andere data... dus ik zit nu met een lege nieuwe externe drive van 2T klaar voor de time machine... en... fu**
    de reden doorwas dat Apple tv data en timemachine op dezelfde externe drive gebruikt en dit storend werkte tijdens de weergave van muziek of film als er een backup draaide... dus ik was daar mee bezig maar wou eerst nog een filmpje meepakken op Apple tv...

Mowat mag ik vragen hoe duur het was? Zodat ik weet waar ik aan begin of het afweeg tegen een nieuwe aankoop...

Alvast bedankt.

Vriend van de Schijf
    Ingeschreven
    Aug 2007
    Leeftijd
    70
    Natuurlijk , dat is geen geheim , ik heb toen rond de 300 euro betaald en nu meer dan 2 jaar later draait die iMac nog altijd perfect. Dus het is het waard geweest. Maar de prijs hangt natuurlijk ook af van welk model kaart en welke computer.
    Ik zou je toch aanraden , telkens VOOR je dergelijke ingrepen doet , om een opstartbare superduper-image ( of vergelijkbare image) te maken. Al gaat je interne HD dan kapot of je time machine gaat verloren , dan kan je toch nog gewoon je systeem terug starten vanaf die kopie en gewoon doorwerken en deze kopie nadien naar een nieuwe HD overzetten met inbegrip van alle bestanden , instellingen , programma's , accounts enz.

Hopelijk komt er nog een idee of suggestie van een andere macgebruiker maar ondertussen kan je al eens hier en daar je lichtje opsteken over de prijs en je afweging maken.
    iMac 27"(10.13+10.12.6+10.11.6)+iMac 20"(10.4.11+10.6.8v)+iMac 24"(10.6.8v+10.8.5+10.10.5+10.11.6)+extern(10.7.5+ 10.9.5) +MBZwart(10.6.8v+10.7.5)+Laptop Windows XP+ Knoppix-Slax-Ubuntu+Commodore 64 + iPad mini 4 met iOS 10.3.1 en Logit. Focus keyboard

Dus eerste vraag blijft open iemand ervaring met deze blokjes en nu streepjes tijdens de opstart iMac?
    Tevens geraakt hij ook niet verder dan ongeveer het middelpunt van de laadbalk opstart screen ....
    En dit in alle opstart modussen....

@ Mowat,
    ik geef u volkomen gelijk wat betreft backups etc. (wat ik trouwens deed) en komende van alles van Commedore 64-128 - Amiga 500 en Amiga A4000 tot mijn eerste Power Mac G3 - Power Mac G5 - Power Mac Intel en nu de iMac maakte ik opstart disks, cd’s, Dvd’s, USB’s.
    Ik had Techtool pro en Disk Warrior op Cd etc. Bijna nooit moeten gebruiken daar ik nooit enige hardware problemen had met mijn Mac comp. Wel enige problemen met externe hardware zoals het scherm met laatste Power Mac of een cd-dvd burner maakte mij misschien te zelfzeker om de externe HD voor backup te formatteren en te overschrijven al met andere data daar ik mijn kostbare data altijd bewaar op een externe HD (dus deze bezit ik nog) alleen de prog etc... alle keys of serials of passw. Bewaar ik op 1Password met backups op Dropbox en iCloud.... dus mijn enig probleem is nu dat vernoemd probleem en als alles faalt voor mijn SSD te redden om mijn Mac terug in dezelfde staat te brengen....
    Dus mijn vraag blijft open...

alvast bedankt.

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Feb 2009
    probeer eens op te starten in veilige modus...

Bedankt voor je antwoord Josephie.

in alle opstart modussen loopt hij vast...
    behalve in de hardware of software test, bij deze kan ik hem testen en inde beide tests geeft hij geen problemen weer?! Alles lijkt ok?!
    Ondertussen iemand gevonden op het werk die het zelfde probleem heeft gehad en de beschrijving die hij opgaf is juist als mijn probleem dus mowat zat er bonk op.
    De persoon van mijn werk beweerde dat hij een totaal van 515 € had moeten betalen inclusief de plaatsing...

Nu een bijkomende vraag
    Is het mogelijk om een data transfer te doen van de HD in de staat zoals de iMac zich nu bevind?

Alvast bedankt.

Vriend van de Schijf
    Ingeschreven
    Aug 2007
    Leeftijd
    70
    Als je nog een tweede maccomputer hebt dan kan je via de targetmode de bestanden die zich op de HD bevinden naar die andere computer overslepen.
    Wat er dan ook aan je computer is , je hebt dan tenminste al je bestanden veilig.

Ik vat even samen hoe ik dat ooit gedaan heb :

1.Alle andere F/W toestellen afkoppelen.
    2.Kapotte mac verbinden met werkende met F/W kabel
    3.Werkende mac in schakelen
    4.Kapotte starten met T ingedrukt
    5.Op werkende mac zou nu de schijf van de kapotte moeten verschijnen.
    6.Dubbelklik op deze schijf van de kapotte mac om deze te openen en de documenten zoeken
    7.De te kopiëren documenten verslepen van die kapotte naar de schijf van de werkende mac
    8.Hierna de kapotte mac schijf verwijderen met het uitwerpsymbool
    9.de kapotte mac uitzetten via de aan/uitknop
    10.De F/W (of thunderbolt) kabel loskoppelen van de 2 computers.

In dit artikel staat ook nog uitleg :

https://www.appletips.nl/bestanden-t...get-disk-mode/
    Laatst gewijzigd door mowat; 11-11-17 om 10:41.

Wederom bedankt voor het antwoord mowat,

daar ik ondervind dat er verschillende FireWire kabels zijn, omdat ik er al 2 bezit.... eentje van de Mac Pro nog en van de andere weet ik al zelfs niet meer van welke type computer maar er staat een bliksem op afgebeeld... deze werken alvast niet meer op de iMac!
    Dus weet iemand het juiste type van FireWire kabel?

Ook dacht ik dat er een mogelijkheid bestaat om de files te kunnen copieeren via user single mode... iemand aanwijzingen en bijstand hiervoor?
    De reden voor deze laatste vraag is simpel om onkosten te vermijden ivm de eenmalige aankoop FireWire kabel om later nooit meer te gebruiken...
    Daar ik nog niet goed weet wat met de iMac te doen, verkopen in de staat waar hij zich in bevind of laten maken...

Alvast bedankt.
    George

Vriend van de Schijf
    Ingeschreven
    Aug 2007
    Leeftijd
    70
    Ik weet natuurlijk niet welk type je tweede maccomputer is maar op een early iMac 2012 die je in je eerste post noemde staat zeker wel een F/W 800 en misschien ook wel een F/W 400 aansluiting. Je kan je niet vergissen met de aansluitingen want een F/W 800 (meer vierkant) en een F/W 400 (deels vierkant boven met beneden meer lijkend op een zeshoek) aansluiting zijn heel verschillend en passen niet op mekaar.

Aanvulling : ik heb even op everymac nagezien maar een iMac 2012 heeft toch geen F/W aansluiting meer , noch 800 noch 400. Volgens everymac bestaat er ook enkel een iMac LATE 2012 en geen early 2012. Misschien is het een 2011 maar gekocht in 2012 ? Daar staat wel een F/W 800 op. Het teken daarop is zo'n punt met 3 uitdeinende streepjes erop. Maar volgens de artikelen die ik onlangs gelezen hebt kan de target mode op de nieuwere macs ook via thunderbolt. ( of thunderbiolt met F/W aansluitstuk)

https://everymac.com/systems/apple/imac/index-imac.html
    Laatst gewijzigd door mowat; 13-11-17 om 22:08.

Bladwijzers

Forum Rechten