Resultaten 1 tot 10 van de 10
    Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Jun 2004
    Leeftijd
    71

Angry Airport Time Capsule niet bereikbaar, wil niet mounten.

Time capsule wil gewoonweg niet mounten. Al van alles geprobeert: hard factory reset en volledig nieuwe configuratie na weggooien prefs in bib. Alleen als ik via ga>server inlog met IP lukt het, maar dan kan ik Time machine er niet op doen werken.
    Is een TCapsule van een zevental jaren oud n,b,g, geen ac. Werk met macpro 5,1 op macos Sierra.
    :D May the Mac be with you. De layoutdokter @layoutdokter
    Macpro 5.1 12core 3.49Mhz • Macpro 3.1 2x2.8 quad • iPhone 5 16Mb • iPad Pro + Pencil •

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Feb 2009
    hdd stervende?

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Jun 2004
    Leeftijd
    71
    Waarom wordt hij dan wel zichtbaar wanner via ga>server benadert?
    Macpro 5.1 12core 3.49Mhz • Macpro 3.1 2x2.8 quad • iPhone 5 16Mb • iPad Pro + Pencil •

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Feb 2009
    zichtbaar, maar kan je data verzetten?
    heb je ook al eens getracht de tc een tijdje uit te schakelen zodat deze kan afkoelen?

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Jun 2004
    Leeftijd
    71
    Heb een 'wis' gedaan maar in plaats van snelle wis eentje met overschrijven van nullen. Nadien bleek ik opeens toegang te hebben. Alles werkt terug normaal. Hele nacht nodig gehad voor nieuwe backup.

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Feb 2009
    maak voor de veiligheid maar tevens een back-up op een ander medium

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Dec 2008
    Yep, mogelijk is die HDD niet meer betrouwbaar.

Maar wat er ook aan de hand kan zijn: bij oudere (die platte) Time Capsules ging vaak de voeding. stuk. Soms plots, soms stilaan, héél erg geniepig aan de lodder op de 12V voedingslijn.
    Door erg slechte koeling, en door enkele rotte condensators in de voeding.

In de TC gebruikt enkel de HDD die 12V voedingslijn als ik het juist begrijp. Vooral voor de HDD platter spin, zware stroomverbruiker.
    Hoor je de HDD platters in je TC HDD steeds netjes spinnen?

Welke TC heb je, ik heb daar al aardig wat research over gedaan, dus als ik je daarmee kan helpen...
    IF IT AINT BROKE DON'T FIX IT!

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Jun 2004
    Leeftijd
    71
    Het is een 2TB TC van 2011, model A1409. Altijd fijlloss gewerkt. Draait nu ook superstil.

Wat bedoel je hiermee: 'Hoor je de HDD platters in je TC HDD steeds netjes spinnen?'

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Dec 2008
    'Hoor je de HDD platters in je TC HDD steeds netjes spinnen?'
    Zoals ik ook naar vreemde geluiden speur als ik met mijn auto rijd ( om eventuele defecten vroegtijdig op te sporen), doe ik hetzelfde met mijn Macs.
    In tegenstelling tot een SSD, hoor je bij harde schijven min of meer wat die aan het doen is:

- bij starten van een HDD hoor je de schijven fysiek opspinnen, tot ze een stabiel toerental bereiken.
    - daana hoor je de actuator arm in beweging komen en lichtjes ratelen; de koppen zijn de master boot block en index aan het zoeken.
    - als de intense HDD activiteit bedaart, wordt als het goed is je HDD gemount.

Is er iets fout, dan hoor je dat eveneens; bv:

- platter spin: "tuup- zwoeiii" is ok, meerdere keren van dat betekent dat de platters terug stilvallen, en dat is niet de bedoeling.
    Dat hoor je wel eens bij externe buss- powered USB HDDs die niet genoeg stroom krijgen van de USB host poort.
    Boodschap is dan: dubbele USB kabel gebruiken, HDD aansluiten op een powered USB Hub, of liefst: een externe HDD met een eigen adapter gebruiken.
    Hoor je dat laatste binnenin je Mac of Time Capsule, heb je wellichtproblemen met het 12V voedingsgedeelte. Stront aan de knikker, dus.

- actuator arm/ koppeneenheid: "klak- prrrr- prrr-prrr" ( actuator arm komt uit parkeerstand, koppen zoeken master boot block en lezen gegevens uit). Hoor je dat 1maal, en wordt je schijf dan gemount, is alles in orde.
    Moeten de koppen érg lang zoeken, of maken ze een "spartelend" geluid, laat staan, een "slijpend"geluid, maak dan als de vlammende bliksem een backup, want die schijf is stervende.

- lang of eindeloos zoet zoekgeluid van de koppen kan er evenwel ook op duiden dat je software is beschadigd. De HDD kan dan deels stuk zijn (beschadigde sectoren), maar dat hoeft niet. Net zo goed zijn enkel de data corrupt, daarom nog niet de schijf.

In zo een geval kan een reformat met "overschrijven met nullen" erg nuttig blijken, zoals je wellicht gemerkt hebt.

Is dit een begrijpelijke uitleg?

Wat je Time Capsule (4de generatie, 2011) betreft: die zou geen problemen met de voeding mogen hebben. Maar dat is natuurlijk niet gegarandeerd zo na 6 jaar.
    Daarom is luisteren naar de geluiden van de HDD daarin een goeie pre-fail of fail indicator.

De 1ste generatie had wel problemen met de voeding, die gingen meestal al stuk na 18 maanden. Op die beruchte 12V voedingslijn, waarvan alleen de HDD gebruik maakt.
    Koppelde je de HDD af, kon die TC meestal nog perfect dienen als Airport Extreme. Enkel de voeding gedeeltelijk stuk, de rest werkte nog perfect!
    IF IT AINT BROKE DON'T FIX IT!

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Jun 2004
    Leeftijd
    71
    Bedankt, alle geluiden normaal dus: if it ain't broke...

Bladwijzers

Forum Rechten