Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: HD iMac defect

HD iMac defect

Mijn iMac 20" van 2007 heeft het begeven.
    Ik kan de harddisk niet meer aanspreken: iMac wil niet meer opstarten.
    Heb al geprobeerd met schijfhulpprogramma, maar daar ook tevergeefs.
    Kan schijf niet herstellen.
    Kan iemand me wijzen waar ik alsnog de gegevens zou kunnen recupereenr.
    Jammer genoeg was de backup ook net goed gemaakt.

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Jun 2006
    Ik heb hier ook een zo'n exemplaar staan van die leeftijd, die, nadat eveneens de HD het begeven had, nu opstart van een super duper kopie op een externe HD (USB). Super duper kopie werd gemaakt van een andere computer hier in huis. Werkt perfect, maar uiteraard geen snelheidsduivel meer. De HD is echter tot op heden onbereikbaar. Om dus gegevens te recupereren zullen andere middelen nodig zijn.

Wat ik wel heb gedaan: op google opgezocht hoe plaats ik een nwe HD: dus iMac voorzichtig open gemaakt, HD er uit genomen, en SSD van 250GB geplaatst.
    Dan met een dvd van Mac OS Lion geïnstalleerd.
    Werkt nu wel weer voortreffelijk en snel, maar ja, daarmee heb ik de gegevens van de oude HD niet meer terug.
    Laatst gewijzigd door berrygil; 27-06-17 om 00:25.

Vriend van de Schijf
    Ingeschreven
    Aug 2007
    Leeftijd
    70
    Heb je nog een Mac ? Dan zou je eens kunnen proberen of je de HD nog via de targetmode kan bereiken om zo je bestanden terug te halen.
    Verder sluit ik me aan bij Guido2 . Ik maak altijd , naast de timemachinebackup, ook een superduper opstartbare image naar een externe FW schijf.
    Ook bij mij is bij de iMac 20 " uit 2007 een 3 tal jaren geleden de HD vervangen maar met het terugzetten van de superduper was alles met een paar klikken weer in orde.
    iMac 27"(10.12.6+10.11.6)+iMac 20"(10.4.11+10.6.8v)+iMac 24"(10.6.8v+10.8.5+10.10.5+10.11.6)+extern(10.7.5+ 10.9.5) +MBZwart(10.6.8v+10.7.5)+Laptop Windows XP+ Knoppix-Slax-Ubuntu+Commodore 64 + iPad mini 4 met iOS 10.3.1 en Logitech Focus keyboard

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Dec 2008
    De schijf is al uit je iMac. Heb je een externe behuizing, dock of SATA naar USB kabeltje?

Dan zou je kunnen proberen met Datarescue, DiskWarrior, Disk Drill of Stellar Phoenix je data terug te halen.

Succes!
    IF IT AINT BROKE DON'T FIX IT!

Hoe kan men dan de HD bereiken? Ik hoor de HD gewoon constant tikken op dezelfde manier, als zou de leesarm blijven hangen. Kan ik dan toch de HD benaderen met de genoemde programma's? Ik heb wel een dock om zoiets uit te proberen

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Dec 2008
    Als de schrijfarm naar de haaien is, valt er weinig meer aan te doen.

Maar proberen gaat mee. Hoe belangrijk zijn die data?

Er staan vooral nog wat foto's op. Een ramp is het niet, wel jammer toch.
    Ik probeer het morgen.
    Welk recoveryprogram heeft het meeste voorkeur?

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Dec 2008
    Met DataRescue 3 heb ik al mooie resultaten geboekt bij datacorruptie. Nu is er Datarescue 4.

Zelfde met destijds DiskWarrior bij een corrupte directory ( zelfs bij een NTFS schijf). Nu wordt die echter enkel nog op USB2 stick geleverd met een bootable systeem erbij en is vrij duur (120$?).

Over Disk Drill heb ik al veel goeds gelezen en Stellar Phoenix voor Mac is redelijk nieuw.

Geen enkele kan echter op tegen kapotte lees-/schrijfkoppen, zwaar gekraste platters of een defecte controllerkaart.

Kapotte controllerkaarten kan je soms vervangen door controllerprints van een identieke donorschijf, maar dan moet je wellicht ook de romchip van die prints omsolderen.

Bv:
    http://www.hddzone.com

Veel meer DIY data recovery tips heb ik niet.

Succes!

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Dec 2008
    Toch nog een verhaaltje voor het slapengaan:

Ik kreeg eens een defecte oude LaCie Big, waar 2 identieke schijven inzitten.

Oude Bigs zijn ofwel geconfigureerd als JBOD ( Just A Bunch Of Disks, 1tje krijgt wat data, dan weer de andere, vrij lukraak), of als RAID level 0 (striping; 1tje krijgt bij wijze van spreken de ene byte, de andere krijgt de volgende byte en zo om en om; dat doet men om bij rotational disks de schrijfsnelheid te verhogen).

Gaat er, vooral bij RAID 0 slechts 1 HDD in de fout, of gaat de controllerkaart van de behuizing stuk, ben je al je data kwijt.

Welnu, ik heb bij mijn LaCie Big de controllerkaart van de werkende schijf op de kapotte gemonteerd, en kijk: die werd weer als losse schijf herkend in Schijfhulp (aan diens data kon ik niet aan natuurlijk).

Dan de HDD controllerkaarten weer gewisseld naar hun originele HDDs, en- lo and behold- beide schijven werden weer herkend!
    Schijven terug in de LaCie Big, en die was weer in orde.
    VOODOO...

Bladwijzers

Forum Rechten