Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15
    Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Aug 2005

Mavericks veroorzaakt data verlies op externe schijven

Diegenen die externe schijven gebruiken, en zeker als die in RAID 0 of 1 staan, letten beter op. Zoals je in deze draad kan merken, gaat het in een serieus aantal gevallen mis:

https://discussions.apple.com/thread...art=0&tstart=0

Data recovery schijnt voorlopig onmogelijk.

Mijn notoir onbetrouwbare 2 TB WD schijven (WD2002FYPS-01U1B0) deden ook al raar met een Mavericks install. De installatie van OSX Mavericks liep als een trein. Maar data terugzetten met Migratie Assistent of Time Machine niet. Wisselende, vrij willekeurige bestanden werden gerapporteerd als zijnde onleesbaar. Deze drives waren al problematisch met RAID en later met Time Machine. Bij gewoon gebruik onder de Finder genereren ze geen fouten.

Vermoedelijk is de WD RAID software wild geworden na een upgrade naar Mavericks. Ook andere drives heten bij sommige slachtoffers plots "My Book".

De test die ik deed, ga ik straks, morgen herhalen met andere schijven. Ben nu een paar TB data aan 't verplaatsen om calamiteiten te voorkomen.

Het gebeurt ook met andere merken en zelfs bij gebruikers die geen WD software gebruiken. Mogelijk iets in de RAID controllers in de kastjes?

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Feb 2009
    blijkbaar zijn er ook bij die zonder raid werkten die hun schijf zien als MyBook en blanco...

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Inderdaad verontrustende berichten!
    En een duidelijke schuldige lijkt nog niet aan te wijzen.
    De WD Disk Manager software? Het Journaling gedeelte van HFS+?
    De correlatie met Mavericks mag uiteraard wél duidelijk zijn.
    "One experiment is better than a thousand expert opinions. Try it."

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Dec 2008
    Dit lijkt me geen bug meer, eerder een olifant! Wat een bedreigende gaffel. Denk maar niet dat ik dat leuk vind.
    En ja, Josephien, nog verontrustender is dat ook non- raid schijven van andere merken hun data verloren lijken, en terug verschijnen als "MyBook".
    Volgens de link schijnt het bv. ook te gebeuren met LaCie. Van D2 Bigs weet ik uit ervaring dat sommige van de ouderen daarvan JBODS zijn, sommige hardware RAID 0- zomaar, willekeurig. Ook al bevestigde LaCie me in een mail dat deze enkel Raid 0 zijn. Maar single LaCies etc? Geen raid in de buurt.
    Men weze dus gewaarschuwd: géén externe HDDs aan een Mavericks Mac hangen, voorlopig...
    Even PlotinusVeritas uit de link citeren:
    Any simplex USB HD will work with Mavericks with NO SOFTWARE control on same, Just a 'blank brick' formatted HD will work fine.
    Ive tested all manner and 30+ HD with Mavericks just fine,.....all issues are those with Thunderbolt, Firewire drives (sleep issues),......and serious issues with WD drives with its management software installed, and especially ANY WD RAID hard drive.
    Zegt dat genoeg?
    Laatst gewijzigd door hexdiy; 29-10-13 om 23:20. Reden: meer
    IF IT AINT BROKE DON'T FIX IT!

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Dec 2008

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Aug 2005
    Hij Valt...

Ik heb de gewoonte schijven die voor data dienen, NON-journalled te formatteren. En maar moeite doen om het probleem te reproduceren.

Ondertussen een nieuwe Mavericks op een andere schijf gezet. En Migratie Assistent doet gewoon z'n ding. Rapporteert ook braafjes dat Flip4Mac het niet meer doet. Vergeet Perian te rapporteren, maar kopieert niet. Laat ook de prefpanes van MySQL e.d. die nog niet geïnstalleerd staan, weg.

Sleutelhanger Toegang kan wel m'n 10.6.8 sleutelhanger niet importeren. Chrome kan dat wel. Go figure...

De meeste software werkt gewoon. Behalve de op Java gebaseerde progrmamma's. Er is nog geen Java. Dat fix ik later wel.

En, raar, iPhoto doet het niet;. die rapporteert dat 9.2.3 niet werkt met Mavericks. Updaten dan maar? Nee, de AppStore client wil niet inloggen. Alle andere i-programma's doen het wel. Pages wil toegang tot Contacten.

De Finder kopieert merkbaar sneller. Daar is duidelijk eens werk van gemaakt.

En ondanks een nieuwe install zonder enig identificatie buiten ip en draadloos netwerknaam, weet Apple precies waar ik zit. Niks ingelogd, niks echte gegevens gegeven. De precisie is ook een stuk beter dan die van Google die steevast bij de buren uitkomt.

Safari maakt nog steeds geen indruk. Kaarten wel. Ziet er veel beter uit dan Google Maps, sneller, beter zichtbaar (Google Maps is een draak sinds de laatste redesign).

Mijn scherm lijkt weer maar eens een maatje kleiner.

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Oct 2008
    Leeftijd
    66
    Oh boy, dat is blijkbaar dikke miserie, gelukkig ben ik bij mijn oude, vertrouwde en stabiele SL gebleven!

En zoals hexdiy reeds signaleerde, dit lijkt meer op een olifant dan op een bug. Het is toch hoogst onwaarschijnlijk dat zo'n misser de beta- en alfa-testers niet zou zijn opgevallen? Moest Mavericks absoluut op 22 oktober "op het schap staan" in de Mac App Store misschien, ook al was het niet volledig op fouten gecontroleerd? Als dat effectief zo is, pleit dat niet in het voordeel van het beste OS ooit! Dat moet volgende keer beter, Apple.
    Laatst gewijzigd door Loureiro; 30-10-13 om 10:35.

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Dec 2008
    Het is officieel: ziehier:
    Dear WD Registered Customer,As a valued WD customer we want to make you aware of new reports of Western Digital and other external HDD products experiencing data loss when updating to Apple's OS X Mavericks (10.9). WD is urgently investigating these reports and the possible connection to the WD Drive Manager, WD Raid Manager and WD SmartWare software applications. Until the issue is understood and the cause identified, WD strongly urges our customers to uninstall these software applications before updating to OS X Mavericks (10.9), or delay upgrading. If you have already upgraded to Mavericks, WD recommends that you remove these applications and restart your computer.The WD Drive Manager, WD Raid Manager, and WD SmartWare software applications are not new and have been available from WD for many years, however solely as a precaution WD has removed these applications from our website as we investigate this issue. .Sincerely,
    Western Digital

enkel voor WD schijven ?

verontrustend
    zeker met de komst van de Mac Pro's, die intern niet veel in huis kunnen hebben ...
    Laatst gewijzigd door applefreak; 31-10-13 om 13:55.
    .
    mijn apple computers - apple gebruiker sinds 1979

Ik zal mijn externe schijven dan toch maar even achterwegen laten...

Bladwijzers

Forum Rechten