Pagina 16 van de 16 EersteEerste ... 6141516
Resultaten 151 tot 160 van de 160
    Nee, natuurlijk garandeert dit geen kwaliteit. Maar het maakt leren wel leuker. En dat mag soms. Ik concretiseer dit voorbeeld: we hebben in het vak handel het verkoopsgesprek met alle fasen gezien. In het wat als - filmpje krijg je een voorbeeld van een verkoopsgesprek (situatie is een brood dat wordt verkocht als ware het een wagen) waarbij een aantal fasen ontbreken. Waarom dan dit niet gebruiken en meteen de humor als aanknoping nemen voor een vakoverschrijdende vraag? Ik gaf er ook Nederlands dus de vraag: 'Waarom is dit grappig?' laat hen nadenken over de situatie, taalregisters, verkoopstechnieken enzovoort. Oh, en het is leuk. Op een voorbereidende toets hebben de leerlingen een verkoopsgesprek moeten voeren en in plaats van het uit te schrijven, moesten ze het inspreken en kwam het rechtstreeks in de toets te staan.

Waarom zouden leerkrachten wiskunde hun passer op hun ipad moeten leggen? Wij hebben nooit iemand verplicht iets te doen of niet te doen en al helemaal niet als het de kwaliteit zou verminderen. Motiveren en aanzetten om wat nieuws te proberen, dat wel. Leerkrachten wiskunde die echter filmpjes maken ter ondersteuning van hun lessen, dat noem ik nadenken over de mogelijkheden en weerlegt het klassieke beeld van de halsstarrige stoffige leerkracht wiskunde zoals jij het schetst.

Ik probeer vooral vanuit mijn eigen lespraktijk te praten en uit de ervaringen die ik heb met andere collega's. Natuurlijk is dit geen 100% positief verhaal, er zijn hiaten en valkuilen en dat heb ik nooit ontkend. Het hele jaar door werd er bijgestuurd en dat zal naar volgend schooljaar zeker ook zo zijn.
    iPhone 5 16GB ::: iPad3 16GB ::: Mac Mini (late 2009) ::: Apple TV 2nd gen ::: Time Capsule 1TB ::: Airport Express x2 ::: MacBook Pro 15" (early 2009) ::: http://kristofbrodeoux.wordpress.com

Invulboeken zijn behoorlijk ingeburgerd, hoor. Ik spreek nu in de eerste plaats over de eerste graad, waar ik momenteel sta. Maar ik heb ook die ervaring van andere scholen. Ook van leerlingen uit 2de of zelfs 3de graad die echt nog moeten leren notities nemen. Juist omdat ze gewoon zijn aan die kant en klare info uit invulboeken. En als product speel een ipad daar uiteraard op in. In zekere zin is dit een verlengde van gebruiksvriendelijkheid, natuurlijk.

Je klinkt erg enthousiast en tegelijk behoorlijk realistisch over je ervaringen. Het lijkt me wel eens de moeite om zo'n les met eigen ogen te aanschouwen. Ik zie het bij ons op school niet meteen geïntegreerd worden, in de eerste plaats omwille van praktische bezwaren. Ik zie onmiddellijk ook enkele mogelijkheden voor ipad-lessen. Het is (wellicht) handiger dan steeds te moeten verhuizen naar pc's/pc-klassen. Maar wellicht is het ook een immense opdracht geweest om je volledige lessenpakket ipad-proof te maken. Ik vind het in elk geval een leerrijk topic.

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    May 2001
    Leeftijd
    66
    Mag in de marge dit bericht melden? "Ailing UK School Makes Dramatic Turnaround". Dat nieuwsbericht is me opgevallen en wil ik heel graag delen. Er is duidelijk wat aan het gebeuren met iPads, zelfs al kijk je door de glimmende marketingmachine van Apple. Is dit een van de wegen die Steve Jobs zag? Misschien, ja.

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    May 2001
    Leeftijd
    66
    Meneer Manfred Spritzer heeft misschien van iets te veel spritz genoten. Het plebs, de horigen en laten leren lezen en schrijven was ook misdadig... Zo mocht ooit de Bijbel niet in de volkstaal vertaald worden.

Ik wilde deze topic toch even vanonder het stof halen. Wat we al een tijdje verwachtten, is vorig trimester gebeurd: de onderwijsinspectie is langsgeweest. Nu, voor mensen die niet in het onderwijs staan: een inspectie zet een aantal vakken en processen in de focus, die ze daarna gerondig gaan doorlichten. Zoals te verwachten was, werd ook ICT en meerbepaald het gebruik van onze iPads, nauwlettend in het oog gehouden. Niet dat de inspectie de absolute waarheid in pacht heeft, maar ik ben toch trots te mogen zeggen dat ze niets dan lof hadden voor onze aanpak en implementatie van onze tablets. Een van de rode draden doorheen de gesprekken en hun eindverslagen, was dat de tablets een constante waren en dat deze integratie zorgde voor meer betrokkenheid, actueel en eigentijds onderwijs en dat we mogen spreken van een geslaagd project. Dit is de korte samenvatting, wie de details wil, de verslagen worden in de loop van dit schooljaar nog publiek geplaatst.

Het enige jammerlijke aan deze zaak is dat de pers dit niet even breed zal uitsmeren dan toen ze dat deden met alle kritiek een drietal jaren terug. Nu, persoonlijk maakt mij dat niet veel uit, ik weet alleen dat we goed bezig zijn :).
    iPhone 5 16GB ::: iPad3 16GB ::: Mac Mini (late 2009) ::: Apple TV 2nd gen ::: Time Capsule 1TB ::: Airport Express x2 ::: MacBook Pro 15" (early 2009) ::: http://kristofbrodeoux.wordpress.com

Vriend van de Schijf
    Ingeschreven
    Jan 2007
    @TwistedByDesign: dit berichtje in de Standaard deed me denken aan deze thread.
    Scholen wachten op meer input van de uitgeverijen, uitgeverijen wachten op meer vraag van de scholen.
    Hoe gaat het dit schooljaar in jullie school?
    Hoe hebben jullie rond het (kennelijk) lage aanbod rondgewerkt?
    En zijn die verslagen waar je in je vorige post over sprak ondertussen ergens te vinden?
    Ik vind het zeer interessant (of het nu iPad of andere tablet is), maar ben er ook kritisch bij.

De doorlichtingsverslagen zijn hier te vinden (op papier zijn wij 3 scholen, vandaar dus 3 verslagen):

doorlichtingsverslag middenschool
    doorlichtingsverslag
    2/3e graad TSO/BSO
    doorlichtingsverslag 2/3e graad ASO

Het algemene gevoel is dat noch de meeste leerkrachten, noch de meeste leerlingen de iPad zouden willen missen tijdens en na de les. Het toestel heeft een duidelijke plaats ingenomen in het lesgeheel en naar mijn inschatting echt wel als een degelijke pedagogische tool. Het verhaal van de uitgeverijen is weinig tot niet veranderd; mensen zijn gewoon zelf aan de slag gegaan en hebben ofwel hun eigen cursussen gemaakt (pdf, iBooks, keynotes ...) of zijn rond het probleem gaan werken (zo ben ik voor Nederlands altijd een papieren cursus blijven gebruiken, maar fungeert de iPad als verlengstuk hiervan).

Persoonlijk heeft het mijn lesgeven grondig doen veranderen. Het is veel eenvoudiger om nu op maat te werken omdat het veel gemakkelijker geworden is om leerlingen individueel te gaan volgen, opdrachten te geven, afspraken te maken, te differentiëren. Het gebruik van Showbie, blogs, classroom, Google Drive heeft hieraan zeker toegedragen.

Op technisch vlak blijft alles stabiel en blijft alles netjes draaiende, een occasioneel accidentje daar gelaten (zo was er een quiz waarbij de hele eerste graad op Kahoot zat en er in een andere lokaal een leerling met een soldeerbout in aanraking kwam met een stroomkabel. Gevolg: algemene panne :)).

Samengevat: de iPad is niet meer het zaligmakende ideaalbeeld, maar heeft zijn plaats gevonden.

Vriend van de Schijf
    Ingeschreven
    Jan 2007
    Bedankt! heel interessant.

En hoe zit het met het beheer van de hardware? Gaan er veel toestellen kapot door slecht gebruik van de leerlingen, is de afleiding tijdens de lessen groter met een iPad?

De eerste twee jaren gingen relatief veel toestellen kapot, niet door slecht gebruik, wel hoofdzakelijk door onvoorzichtigheid. Iedere leerling die een toestel via de school koopt of huurt mag/moet intekenen op een verzekering. De laatste twee jaren hebben we survivorhoezen verplicht en de breuken zijn spectaculair gedaald en nu eerder uitzondering zijn.

Wat de afleiding betreft, ik zou dat durven relativeren. Ik ga niet mijn kop in het zand steken en zeggen dat het niet gebeurt; er is een zekere etiquette ontstaan waarbij leerlingen dat 'normaalgezien' niet doen tijdens de lessen (ik heb het dan vooral op social media en games), net zoals ze 'normaalgezien' ook geen kauwgom mogen eten, niet mogen sms'en, niet door de gangen mogen lopen, niet mogen spieken enz. Er zijn wel richtlijnen, maar ik heb de indruk dat leerlingen deze intussen ook normaal vinden. Eerlijk is eerlijk: hoe ouder, hoe moeilijker ze het hiermee hebben.

Bladwijzers

Forum Rechten