Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Btw op 2de hands wagen

Wat ik mij afvraag..

Een wagen is jaren geleden ingeschreven als particulier gebruik de eerste keer dat die op de weg kwam. (dus geen lichte vracht)
    Is het dan mogelijk om nadien, bij tweedehands aankoop van die zelfde wagen, via een erkende dealer een factuur met btw aftrek te bekomen?

Ik heb nl een factuur gekregen met de vermelding btw niet aftrekbaar.. met die reden..

Kan dit zomaar of moet ik aan de alarmbel luiden?

InterMactivist
    Ingeschreven
    Aug 2006
    Leeftijd
    32
    In Nederland klopt dit, ik neem aan dat dit in België hetzelfde is.
    Je hebt Marge en BTW auto's. Als je particulier een auto koopt en de BTW niet terugvordert, is dit een marge-auto. Koop je deze zakelijk en trek je dus de BTW af, dan wordt het een BTW-auto.

Bij een gebruikte auto betekent dit dat de BTW over het gehele aankoopbedrag (BTW-auto), of alleen over de winstmarge (marge-auto), wordt geheven.

Je kunt hier achteraf geen verandering meer in maken. Je moet dus op zoek naar een auto die zakelijk geregistreerd is geweest. Dit staat eigenlijk altijd wel aangegeven in de advertentie.

Gewoon de gebruikelijke gang van zaken dus. (in NL in elk geval wel)
    "Everything should be made as simple as possible, but not one bit simpler."

Albert Einstein

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    May 2001
    Leeftijd
    63
    Trek maar aan de alarmbel. De dealer is BTW-plichtige handelaar en jij bent BTW-plichtige? Dan moet hij een factuur met BTW uitschrijven.

Merci Michel,

Maar wat denk je van het gene Bazz weet te vermelden?
    Is het in België dan anders?

Zelf heb ik daar nog nooit van gehoord..

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Nov 2005
    Leeftijd
    38
    Wat zegt je boekhouder?

Wel, ik kreeg een factuur zonder afzonderlijke vermelding van het btw bedrag.
    Er stond ook op vermeld: "levering onderworpen aan de biezondere regeling van belastingheffing over de marge - BTW niet aftrekbaar"

Ik vrees dat het idd is zoals Bazz weet te zeggen.

Zonet even naar de belastingen gebeld en die regeling is er wel..

Jammer dat een erkende garagist mij zoiets flikt terwijl hij wel degelijk wist dat het om een bedrijfsvoertuig zou gaan..

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Jan 2005
    Leeftijd
    45
    google

http://www.minfin.fgov.be/portail2/n...urchase.htm#B3

Hoeveel btw betaal ik wanneer ik een tweedehands auto koop bij een garagist of autohandelaar ?

Als u een tweedehands auto koopt van een garagist of autohandelaar dan betaalt u :

21% btw op de verkoopprijs.
    U krijgt van de handelaar een factuur waarop het bedrag aan btw apart wordt vermeld;
    OF

21% btw op de winstmarge van de handelaar.
    U krijgt van de handelaar een factuur waarop het bedrag aan btw niet apart wordt vermeld. De factuur bevat de vermelding : "Levering onderworpen aan de bijzondere regeling van belastingheffing over de marge : btw niet aftrekbaar".
    Opgepast !

Wanneer u zelf btw-plichtig bent, kunt u in dit geval geen btw aftrekken.
    -

Ware InterMactivist
    Ingeschreven
    Dec 2004
    http://www.minfin.fgov.be/portail2/n...urchase.htm#B2

Hoeveel btw betaal ik wanneer ik een tweedehands auto koop bij een garagist of autohandelaar ?

Als u een tweedehands auto koopt van een garagist of autohandelaar dan betaalt u :

21% btw op de verkoopprijs.
    U krijgt van de handelaar een factuur waarop het bedrag aan btw apart wordt vermeld;
    OF

21% btw op de winstmarge van de handelaar.
    U krijgt van de handelaar een factuur waarop het bedrag aan btw niet apart wordt vermeld. De factuur bevat de vermelding : "Levering onderworpen aan de bijzondere regeling van belastingheffing over de marge : btw niet aftrekbaar".

Opgepast !

Wanneer u zelf btw-plichtig bent, kunt u in dit geval geen btw aftrekken.
    Wat ook veel gebeurt is nog een derde (zeer Belgische) constructie : een handelaar verkoopt een particuliere wagen in opdracht van een klant. Op die manier heeft hij (zogezegd) geen marge, en wordt er ook geen BTW geheven. Je hebt dus ook geen jaar verplichte garantie omdat het op papier een particuliere verkoop is. (moet ook zo vermeld worden).

Bedankt,

Voor mij zal het dus te laat zijn.. Hopelijk voor anderen is dit hun redding..

InterMactivist
    Ingeschreven
    Aug 2006
    Leeftijd
    32
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door subtropic Bekijk Berichten
    Jammer dat een erkende garagist mij zoiets flikt terwijl hij wel degelijk wist dat het om een bedrijfsvoertuig zou gaan..
    Inderdaad niet zo netjes van de garage. Ik neem aan dat hij een factuur op naam van je bedrijf heeft gemaakt.
    Goede leer voor de volgende keer, maar helaas wel een dure les.
    "Everything should be made as simple as possible, but not one bit simpler."

Albert Einstein

Bladwijzers

Forum Rechten