View Full Version : TEAM Vlaanderen
gunke
3 februari 2006, 11:42
Ik ben laatst nog eens gaan kijken naar de site van TEAM (teachers and educators using Apple Macintosh) Vlaanderen (www.teamnl.be), maar in twee jaar tijd is er niet veel veranderd. Weet er iemand of Team Vlaanderen nog bestaat? De Waalse tegenhanger daarentegen (www.teamfr.be) is nog altijd zeer actueel. Er zijn zelfs maandelijkse bijeenkomsten gepland.
Bestaan er in het Vlaamse landsgedeelte nog initiatieven die leerkrachten die Apple (en software) gebruiken bijeenbrengen om ervaringen uit te wisselen?
Gaat er ook dit jaar nog een soort TEAM-dag of ATI-dag door. Vorig jaar was er nog een ATI-dag in Turnhout.
Jazzaddict
3 februari 2006, 17:43
Is die website niet veranderd naar :http://www.teacher.be/
Ik dacht dat IM-lid "lvandepaer" zich daar mee bezig hield. :D
fredmatrack
3 februari 2006, 20:09
Als (ex) webmaster van Teamnl.be kan ik zeggen dat er aan die site inderdaad niets meer gewijzigd is sedert enkele jaren.
Er bestaat een andere site, namelijk http://www.ati-team.be/ maar daar is ook niet veel beweging meer.
Voor zover ik heb gehoord, gaat er dit jaar geen Team-dag of ATI-dag door.
amukar
3 februari 2006, 20:14
Ik volg dit al een respectabel aantal jaren en ik kan gerust melden dat TEAM of opvolger (ATI) op sterven na dood is. Een decade geleden kon deze organistatie nog interessante Apple-gerelateerde dagen opzetten in Antwerpen, maar nu is er nauwelijks nog beweging. Zoek elders wat je nodig hebt. /( /-/
fredmatrack
3 februari 2006, 20:18
De meeste TEAM-leden zijn nu ADE en steken daar hun vrije tijd in. Spijtig, want de TEAM-dag was best interessant.
gunke
4 februari 2006, 08:33
Spijtig dat er dit jaar geen Team-dag doorgaat. Deze dagen waren altijd zeer goed georganiseerd en interessant. Je kon er ervaringen uitwisselen, bruikbare tips opdoen voor de klaspraktijk, enz.
Spijtig genoeg zie je op andere ict-nascholingen niet veel van Apple. Bv. zo ben ik naar de ict-praktijkdag te Antwerpen geweest, maar deze was vooral pc en windows gericht. Gaat er op de CST-studiedagen iets te zien van Apple?
Gaan er van Apple-België geen educatieve initiatieven uit? Enkele jaren geleden hadden ze nog een education manager, nl. Ellen Pellens. Werkt zij daar nog als education manager?
Ik vraag mij eigenlijk af wat Apple-België doet op het vlak van onderwijs in Vlaanderen (vb. nascholingen, bijeenkomsten van leerkrachten die Apple gebruiken, enz.)?
fredmatrack
4 februari 2006, 09:54
Ellen Pellens werkt niet meer voor Apple. Ze is trouwens al een tijdje geen Education Manager meer. Momenteel is de Edu-manager Raph Greeve.
Momenteel zijn er de ADE's (http://www.apple.com/benl/education/ade/). Zij geven ondersteuning naar het onderwijs toe.
maestro
4 februari 2006, 14:16
Ellen Pellens werkt niet meer voor Apple. Ze is trouwens al een tijdje geen Education Manager meer. Momenteel is de Edu-manager Raph Greeve.
Momenteel zijn er de ADE's (http://www.apple.com/benl/education/ade/). Zij geven ondersteuning naar het onderwijs toe.
Vorig jaar werd de "onderwijsdag" georganiseerd in Turnhout. Dit jaar gaat die door in Wallonië. Ik houd mijn hart daarvoor vast. Sedert mei 2005 wacht ik nog altijd op de CD-rom van die Walen waarop de nummers staan van de garagebandwedstrijd...
maestro
4 februari 2006, 14:16
Deze link werkt niet.
Urbain
4 februari 2006, 16:05
Inderdaad, als vroegere "secretaris" (als je dat zo mag noemen : ik verwerkte de post) van Team, kan ik melden dat Team in Vlaanderen niet echt meer bestaat. De Team-coördinatoren zijn nu ADE's (Apple Distinguished Educator) en de groep is zelfs licht uitgebreid tegenover vroeger. Wij verzorgen nu enerzijds MAC-sessies op aanvraag in de scholen (gratis) en dat met een onderwerp in onderling overleg. Zo heb ik bijvoorbeeld twee weken geleden in de lerarenopleiding in Sint-Niklaas een iLife-sessie gegeven. In maart volgt er daar nog eentje (enkel voor de studenten). In juni doe ik waarschijnlijk hetzelfde in de lerarenopleiding in Diest. Op CST zullen we staan met een Apple-stand en er vooral podcasting tonen.
De ATI-dag wordt dit jaar inderdaad in Wallonië gehouden, maar daar weten wij op dit moment ook nog niet veel over.
Verder maken we nu "content" voor scholen die dit kunnen gebruiken.
Verschil met Team : we organiseerden toen de ATI- (vroeger Team-) dag en we schreven af en toe een artikeltje. Nu kan je beroep doen op ons voor gratis sessies in het onderwijs (enkel daar) en voor "content". We staan nu ook sinds een paar jaar op CST. Tevens proberen we (maar dit is echt zeer moeilijk) om onderwijsinstellingen te overtuigen zich eens te informeren over Apple en proberen we wat in de pers te komen. Natuurlijk is dit geen groots opgezet circus, omdat wij vrijwilligers zijn, en hiervoor geen loon ontvangen.
Voor meer in, of om een sessie op je school aan te vragen kan je ons altijd contacteren. Met veel plezier!
gunke
5 februari 2006, 10:41
Zo heb ik bijvoorbeeld twee weken geleden in de lerarenopleiding in Sint-Niklaas een iLife-sessie gegeven. In maart volgt er daar nog eentje (enkel voor de studenten). In juni doe ik waarschijnlijk hetzelfde in de lerarenopleiding in Diest.
Staat de iLife-sessie in Diest voor alle geïnteresseerde leerkrachten open? Of is dit enkel voor studenten?
Ik zou je graag willen uitnodigen op onze school, maar... er wordt daar alleen met windows gewerkt :( Ik ben daar de enige leerkracht die Apple-producten gebruikt in zijn lessen. Nu de ict-man in de bovenbouw (ik geef les in de middenschool) is wel voor Apple te vinden hoor, maar ik weet niet of we dat bij de directie er door kunnen krijgen.
Apple België zou volgens mij wat meer promotie en campagnes moeten voeren om Apple-producten in het onderwijs kenbaar te maken. Het Vlaamse onderwijs wordt nog veel te veel gedomineerd door microsoft.
fredmatrack
5 februari 2006, 11:40
Het is inderdaad zo dat Apple veel te weinig naar buiten komt met haar mogelijkheden voor scholen. In onze school zijn er ook twee kampen: het Microsoft kamp en het Mac kamp. Als je ziet hoe eenvoudig het beheer voor de Mac is, dan vraag ik mij toch steeds af wat iedereen op die Windows gaat tokkelen.
Het is gewoon een kwestie van marketing in de scholen. In Wallonië heeft Apple veel meer in de pap te brokken wat scholen betreft dan in Vlaanderen.
Urbain
5 februari 2006, 11:42
De sessie in Diest is inderdaad enkel voor de studenten van de lerarenopleiding.
Maar als je op je eigen school zo'n sessie wil, dan kan ik daar zeker voor zorgen. We zorgen zelf dat er een aantal iMacs zijn. Je mag ook zelf kiezen wanneer dit doorgaat : een woensdagmiddag, een zaterdagmiddag, op een vakantiedag, of tijdens de lestijden. De precieze inhoud van de sessie bespreken we dan kort met je (iLife, iWork, macosX, podcasting via iLife, demo van concrete inhoud (Comic Life,…) of een project met iLife, hands-on of een combinatie van beide). En dit is inderdaad allemaal gratis.
Enige voorwaarde : je zou toch een tiental mensen in je school moeten kunnen overtuigen om deze sessie bij te wonen.
Denk er eens over na, spreek er eens over met een paar geïnteresseerden, en laat het maar weten!
Het is op deze manier dat Apple (samen met het openen van een aantal extra winkels in Vlaanderen) promotie voert.
Urbain
5 februari 2006, 11:52
Het is gewoon een kwestie van marketing in de scholen. In Wallonië heeft Apple veel meer in de pap te brokken wat scholen betreft dan in Vlaanderen.
Vergeet niet dat in Wallonië alles centraal beslist wordt, terwijl in Vlaanderen elke school in principe apart mag kiezen. En… de onderwijskoepels MS promoten (software, toepassingen, bijscholingen, administratie). En… het ministerie zijn administratie officieel wel voor MAC toegankelijk maakt (moet van Europa), maar in de praktijk niet altijd even correct hierin is. Ook de uitgeverijen maken in Wallonië alles voor MAC, maar in Vlaanderen is het dan voor PC. En dan zijn er de leerkrachten zelf : een vicieuse cirkel : zij hebben met veel moeite een PC leren gebruiken ( 't is te zeggen : zij kunnen op hun 21° wat typen in "word" en er foto's in kopiëren (onvoorstelbaar toch!)) en klampen zich hier krampachtig aan vast. "Nu we iets kennen en kunnen, ga je ons toch niet iets anders laten doen".
Het is heel moeilijk om dit te doorbreken.
Inderdaad : er zijn buiten Wallonië andere voorbeelden : veel Parijse scholen en Luxemburg (enorm!)…
gunke
6 februari 2006, 08:07
De sessie in Diest is inderdaad enkel voor de studenten van de lerarenopleiding.
Maar als je op je eigen school zo'n sessie wil, dan kan ik daar zeker voor zorgen. We zorgen zelf dat er een aantal iMacs zijn. Je mag ook zelf kiezen wanneer dit doorgaat : een woensdagmiddag, een zaterdagmiddag, op een vakantiedag, of tijdens de lestijden. De precieze inhoud van de sessie bespreken we dan kort met je (iLife, iWork, macosX, podcasting via iLife, demo van concrete inhoud (Comic Life,…) of een project met iLife, hands-on of een combinatie van beide). En dit is inderdaad allemaal gratis.
Enige voorwaarde : je zou toch een tiental mensen in je school moeten kunnen overtuigen om deze sessie bij te wonen.
Denk er eens over na, spreek er eens over met een paar geïnteresseerden, en laat het maar weten!
Het is op deze manier dat Apple (samen met het openen van een aantal extra winkels in Vlaanderen) promotie voert.
Op welke manier kan ik je eventueel contacteren om zo'n sessie te organiseren? Natuurlijk moet ik eerst enkele geïnteresserden vinden en mijn directie overtuigen.
miccon
6 februari 2006, 13:51
Deze link werkt niet.
Fredmatrack weet nog niet zo goed dat hij voor een link het laatste haakje eraf moet halen :)
fredmatrack
6 februari 2006, 17:21
Zeg zagevent, het is aangepast, nu content?
Urbain
6 februari 2006, 18:35
Op welke manier kan ik je eventueel contacteren om zo'n sessie te organiseren? Natuurlijk moet ik eerst enkele geïnteresserden vinden en mijn directie overtuigen.
Je kan me hier bereiken :
urbaindelanghe@mac.com
Succes met je zoektocht naar geïnteresseerden!
PS: Ken je VARA- VIDEOCUE ? dit is een prachtige tool om leerlingen via een soort autocue op je Mac een nieuwsbericht te laten inlezen, en dan eventueel te podcasten. Test het maar eens uit als je over een webcam beschikt. ( De demoversie werkt echt gedurende 15 seconden per opname)
SpeedyK
6 februari 2006, 20:52
Joepie!! Count me in! Ga ik daar op gepaste tijden nog iets van horen, of hoe moet ik me inschrijven?
Wel straf, onze school werkt haast uitsluitend met windows. Vorig jaar heb ik in een vergeten hoekje in de bib een hele oude iMac ontdekt, maar die hebben ze ondertussen ook al weggedaan.
Op onze creastage hebben we wel filmpjes moeten maken met iMovie op iMacs, en daar was wel iedereen laaiend enthousiast over! Je zou hun verwonderde blikken eens moeten zien als ik hen vertel dat ik nu zo'n prachtding thuis heb staan :p
Ik maak me wel een kleine bedenking bij het tijdstip.. juni..?? Het gaat toch niet midden in de examens vallen?
Urbain
7 februari 2006, 17:53
De sessie gaat door op woesndagmiddag, 7 juni (maar is nog niet officieel : dit is dus een "avant-première"). Het is iets met een projectweek of zo. De sessie wordt georganiseerd door Liesbeth Martens.
lvandepaer
9 februari 2006, 20:11
Is die website niet veranderd naar :http://www.teacher.be/
Ik dacht dat IM-lid "lvandepaer" zich daar mee bezig hield. :D
Dit is eigenlijk mijn eigen website met links naar ADE voordrachten enz.
Het is zo als Urbain het zegt: alles is gratis voor leerkrachten in het Secundair Onderwijs. Je kan ons "aanvragen" in je school of we doen de sessies op locatie, meestal in Turnhout op woensdag namiddag.
Minimaal 10 personen is ok. iLive 6, iWork, Keynote, podcasting,FinalCut enz. enz.
De ADE's staan voor u klaar.
We zijn ook op de CST dagen in Gent, ik ben er woensdag en donderdag namiddag. Thema hoe podcastings/vodcastings maken met Podcaster, Podcast Maker, Garagband natuurlijk en profcast.
Ik doe dit op woensdag. Alles vanuit een schoolsituatie.
Ook zal er een krantje komen voor leerkrachten die Apple gebruiken en een eigen website voor hen, informatief met tips en tricks. Dit is in de UK als proef gestart voor de leerkrachten aldaar.
lvandepaer
9 februari 2006, 20:20
Het is inderdaad zo dat Apple veel te weinig naar buiten komt met haar mogelijkheden voor scholen. In onze school zijn er ook twee kampen: het Microsoft kamp en het Mac kamp. Als je ziet hoe eenvoudig het beheer voor de Mac is, dan vraag ik mij toch steeds af wat iedereen op die Windows gaat tokkelen.
Apple komt wel degelijk naar buiten met de verschillende mogelijkheden.
Op dit moment zijn er een 300 leerkrachten in Europa die meewerken als ADE om Apple te promoten in het onderwijs. In België zijn we met een 30 tal leerkrachten, Frans en Nederlands. Het is natuurlijk hard boksen tegen de lobby politiek van Microsoft in het onderwijs. Apple doet dit niet en gaat dit ook nooit doen.
De produkten zullen zichzelf bewijzen, ook de software, daar ben ik zeker van.
Dus allen naar de CST dagen.
In mei is er de TEAM-ADE dag in Namen. Dit zoals in Turnhout, maar met de nieuwste software en hardware en vele lessen in het Nederlands en het Frans, zelfs in het Duits.
Allen van harte welkom.
gunke
12 februari 2006, 10:07
Ook zal er een krantje komen voor leerkrachten die Apple gebruiken en een eigen website voor hen, informatief met tips en tricks.
Dat zou wel heel interessant zijn. Wanneer zou dat er komen?
lvandepaer
12 februari 2006, 14:56
Dat zou wel heel interessant zijn. Wanneer zou dat er komen?
September 2006 moet alles klaar zijn.
gunke
12 februari 2006, 15:28
Ook zal er een krantje komen voor leerkrachten die Apple gebruiken en een eigen website voor hen, informatief met tips en tricks. Dit is in de UK als proef gestart voor de leerkrachten aldaar.
Bestaat er een site van het project in de UK?
sjmielh
12 februari 2006, 17:12
September 2006 moet alles klaar zijn.
Misschien kan er een onderwijs zone komen op intermactivity? Dan is er al minder te doen, want alles is er al alleen de content.
Sjmielh
lvandepaer
24 februari 2006, 19:01
Bestaat er een site van het project in de UK?
ja, test site
maar kan je de url nog niet geven
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.