View Full Version : een netwerkje opzetten
dlineo
18 januari 2006, 12:46
Graag wat antwoorden op volgende vragen :
Wat bepaald de snelheid van een netwerk ?
Nu werken wij met drie mac's, waarvan 1 als server gebruikt wordt.
Ik werk op de mac die ook als server draait.
Wij werken voornamelijk met filemaker.
Nu denken wij eraan om een aparte server te plaatsen. Snelheid is daarvoor belangrijk. Wij werken met filemaker files van 150 mb, en deze vergroten steeds.
Ons netwerk heeft buiten de 3 mac's nog 2 laserprinters en 1 plotter.
Ons bestaand netwerk is uitgebouwd met ethernet kabel aangesloten op onze 10/100 ethernet switch
Een router geeft internet op de mac's.
Welke server komt in aanmerking, als snelheid belangrijk is ?
inocybe
18 januari 2006, 13:21
Ik ben geen netwerk goeroe.. maar enkele bedenkingen..
Je snelheid van het netwerk hangt af van de.. wel snelheid en belasting .. je zegt dat je nu 10/100 netwerk hebt. Het zou geen slecht idee aijn van alle computers uit te rusten met een 1000 ethernet poort en gebruik te maken van een 1000 ethernet switch. De snelheid zal vertienvoudigen en files van 150Mb over het netwerk slepen zal weinig problemen opleveren.
Ik veronderstel dat je de nieuwe server als file server wil gebruiken? Dan zie je best dat die veel opslag capaciteit heeft. Rauwe snelheid van een file server is niet echt belangrijk, als die schijven maar draaien. RAID configuraties worden hier wel is vaker voor gebruikt, en niet zelden vindt je in kleinere bedrijfjes een afgedankte computer terug met wat extra schijven ingepropt en/of aangehangen.
cyrano
18 januari 2006, 13:23
Welke server is niet zo makkelijk te beantwoorden. Hoeveel clients? Gaat iedereen data updaten in de db of alleen consulteren/opzoeken?
Waar je bij een database server meest moet op letten is disk-access. Zeker een aparte, snelle harddisk voor de datbases en een aparte voor 't systeem.
Indien ndoig, via gigabit verbinden met een intelligente switch die dan verder verdeelt via 100 Mbit of gigabit naar de clients.
Eender welke recente Mac kan in theorie dienen, maar let erop of ze WOL (wake-on-LAN) ondersteunen. Xserve en G5 ondersteunen dat, maar sommige "modale Macs", zoals de iMac niet. Dan wordt de server niet "wakker" bij netwerk access, wat voor een server natuurlijk meestal onaanvaardbaar is.
En natuurlijk Filemaker server draaien, geeft ook al performance winst...
feysboek
18 januari 2006, 13:27
als ge een 19" rack hebt : een xserve
anders : PM G5 ...
a080905
18 januari 2006, 13:28
Wat bepaald de snelheid van een netwerk ?
De goede verbinding van de juiste kabels en de keuze tussen een GB of een 100 netwerk. Gigabyte is duurder maar dus een pak sneller .
Nu denken wij eraan om een aparte server te plaatsen.
Dat is een mogelijkheid om de andere Macs te ontlasten.
Ons netwerk heeft buiten de 3 mac's nog 2 laserprinters en 1 plotter.
Ons bestaand netwerk is uitgebouwd met ethernet kabel aangesloten op onze 10/100 ethernet switch
Zoals eerder gesteld je kan gaan naar een duurder Gigabyte netwerk!
Een router geeft internet op de mac's.
Dat is geen probleem, maar internetten gebeurd aan de snelheid van jullie abonnement en kan vertragen als het heel druk is. Maar dit heeft geen invloed op het interne netwerk.
Welke server komt in aanmerking, als snelheid belangrijk is ?[/QUOTE]
De Xserve G5 is een uiterst krachtige 1U-server met twee 64-bits G5-processors met een snelheid tot 2,3 GHz. Met het bekroonde, op UNIX gebaseerde serverbesturingssysteem voor een onbeperkt aantal clients, tot 1,5 TB aan opslagcapaciteit, PCI-X-uitbreidingssleuven, twee Gigabit Ethernet-poorten, moderne I/O-poorten en een optische-schijfeenheid heeft de Xserve G5 alles in huis. Je hebt de Xserve G5 met al zijn professionele functies en stabiliteit al vanaf € 3.249.
applefreak
18 januari 2006, 16:40
goede en betaalbare server : thecus met twee of vier S-ATA HD's
http://www.intermactivity.be/forum/showthread.php?t=81661&highlight=gigabit+ethernet
harde schijven 400, 500 GB
Gigabit ethernet is een must
mijn gemengd netwerk : (router(airport) > 10/100 switch > 10/100/1000 switch)
internet via airport (soms eens draadloos met de powerbooks)
3 desktops + 1 powerbook op GB-ethernet,
4 desktops (os 9) + 2 oudere powerbooks (os X) op 100-ethernet
enkele heel oude (o.a. IIci) op 10-ethernet,
laserprinter en plotter op 100-ethernet,
oude plotter 10-ethernet
feysboek
18 januari 2006, 17:01
dat is geen server maar een NAS !!!!
http://www.intermactivity.be/forum/...igabit+ethernet
applefreak
18 januari 2006, 17:06
sorry dan, ik was van plan dat aan te kopen, alleen om backups te doen
wat is een "NAS" eigenlijk
a080905
18 januari 2006, 17:13
Nog een bedenking : je heb dan wel files in FMPro van meer dan 150 Mb op de server staan, maar je gaat me toch niet vertellen dat je al deze files voortdurend heen en weer versast tussen de Mac's.
Ik veronderstel dat je van de Mac's naar de server data wegschrijft of data wijzigt, dat maak de transmissie wel wat lichter ( tenzij je bv foto's van 180 Mb wegschrijft )
feysboek
18 januari 2006, 18:07
NAS : harde schijf of raid met een processor om die schijven te delen over het netwerk
op een server kan je andere services/programma's draaien zoals mail en web server enz enz ...
NAS is wel ideaal voor backup want je kan er van op gelijk welke computer aan
cyrano
18 januari 2006, 18:14
Nog een bedenking : je heb dan wel files in FMPro van meer dan 150 Mb op de server staan, maar je gaat me toch niet vertellen dat je al deze files voortdurend heen en weer versast tussen de Mac's.
Eén van de sterktes van FM Pro tov bv. MS Access is dat niet alles elke keer weer over het netwerk moet. Er is dus geen sprake van dat je bij 't remote openen van een FM Pro db de hele zwik moet laden. *** Je kan FM Pro files openen via filesharing, maar dat is echt niet de bedoeling van eenFM Pro server. ***
Maar een goede setup van de files kan meer snelheidswinst bieden dan investeren in een GB netwerk. Voor een GB netwerk moeten de machines ook nog snel genoeg de data kunnen aanleveren.
Een minimale Xserve met één modale harddisk kan dat al niet. Voor de meeste setups is GB overkill en zal 100 Mbit vrijwel even snel zijn.
dlineo
18 januari 2006, 18:15
Ik veronderstel dat je van de Mac's naar de server data wegschrijft of data wijzigt, dat maak de transmissie wel wat lichter ( tenzij je bv foto's van 180 Mb wegschrijft )
Ja inderdaad, wij schrijven data weg naar de server en doen zoekopdrachten in de bestanden.
feysboek
18 januari 2006, 18:23
Een minimale Xserve met één modale harddisk kan dat al niet. Voor de meeste setups is GB overkill en zal 100 Mbit vrijwel even snel zijn.
een xserve met een raid aan doet dit hopelijk wel ?
dlineo
18 januari 2006, 18:56
Kan men met mijn bestaande kabels (ethernet) ook gigabit transporteren ?
Zo ja wat maakt de gigabit transport duurder ?
Op de site van Apple zie ik twee servers staan met zelfde prijs : "Eén processor" en "cluster node". Wat is het verschil ?
Ik wens ook een backup van mijn bestanden te maken naar een ander harddisk.
Kunnen jullie mij ook een webadres geven van een intelligente switch die gigabit aankan?
Moet je noodzakelijk een rack hebben voor de Xserve?
Hoe bedien je de server, vanop een andere computer of hang je rechtstreeks een scherm en toetsenbord aan de server ?
feysboek
18 januari 2006, 19:00
je kan kiezen ...
ofwel met remote desktop maar je kan er een gewoon scherm aan hangen ...
maar als je geen rack hebt ... lijkt het me handige om gewoon een Dual Processor G5 te kopen ...
a080905
18 januari 2006, 19:43
Voor Gigabyte heb je de 4 paren nodig van je UTP-kabel voor 100 slechts 2 paar.
Back-up idd beter naar een externe HD, of verschillende gestapelde HD's in RAID ( is op verschillende HD's gaan backuppen, mocht er eens ene stuk gaan )
http://www.asante.com/products/productsLvl3/GX5_Series.asp
http://store.apple.com/Apple/WebObjects/belgiumflstore.woa/91505/wo/za6Vq0TBbzxp27v8DbJcNQLxpYN/8.SLID?mco=CC8352F1&nplm=TC817
http://www.gigabyte.de/Communication/Products/Products_Switch.htm
http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php
cyrano
18 januari 2006, 20:14
"Eén processor" en "cluster node". Wat is het verschil ?
De "Cluster node" is zonder schermaansluiting en zonder harddisk. Puur een rekeneenhied om bv. met 16 samen 3D content te rasteren...
Het type met één processor is voor die enkele users voldoende. Stop daar een paar snelle harddisks in en zet ze in RAID 0 of 1.
FM Pro heeft niet zoveel rekenkracht nodig, dus een extra processor gaat niet veel opbrengen.
Gbit heeft "cat 6E" kabels nodig. Wat er al ligt moet je proberen of laten testen. Heel veel cat5 (de normale 100 Mbit kabels) voldoen ook voor Gbit.
applefreak
18 januari 2006, 21:14
Gigabit duur ?
voor de switch en enkele nieuwe kabeltjes ±150 euro betaald
http://www.netgear.com/products/details/GS105.php
uit systeemprofiel :
Netwerk
Ethernet:
MAC Address: ......................
Mediaopties: Volledig duplex
Mediasubtype: 1000baseT
feysboek
18 januari 2006, 22:20
tip : koop ook geen 16 poort switch als je er maar 4 nodig hebt !
zeker als het een unmanaged switch is ...
phimac
19 januari 2006, 00:31
Indien mogelijk begin met de Filemaker Pro uit te schakelen en gebruik te maken van andere databases (sql met tomcat,...) door deze aanpassing moet je server maar half zo krachtig meer zijn.
NADEEL = nieuwe investering in schrijven van de database en overpompen van data
VOORDELEN =
- stukken sneller
- geen extra betalende software nodig.
- eenvoudig en veilig (of toch veiliger dan Filemaker) te publiceren op het interent . Dan kan je heel eenvoudig van thuis uit werken.
feysboek
19 januari 2006, 00:40
filemaker is al eerder zelf te doen dan mysql enz enz ...
cyrano
19 januari 2006, 01:16
Indien mogelijk begin met de Filemaker Pro uit te schakelen en gebruik te maken van andere databases (sql met tomcat,...) door deze aanpassing moet je server maar half zo krachtig meer zijn.
Effe serieus blijven.
Het gaat over enkele users. MySQL mag dan voordelen hebben (price, performance), maar voor drie users is het onzin. Een modale Xserve met genoeg RAM is al plenty. Tenzij je op een P300 oid wil draaien...
Performance gaat helemaal geen probleem zijn, tenzij de FM Pro db slecht ontworpen is en dan wordt het alleen erger met andere tools. Ook gigabit is niet nodig, IMHO.
Voor zeer grote setups (clustering, bv.) hebben SQL db's grote voordelen. Voor gemiddelde gebruikers alleen maar nadelen, op de aankoopprijs na. Goede SQL devs vindt je ook niet op elke straathoek...
cyrano
19 januari 2006, 01:18
- eenvoudig en veilig (of toch veiliger dan Filemaker) te publiceren op het interent . Dan kan je heel eenvoudig van thuis uit werken.
En dat is helemaal onzin. Oracle is op dit moment een "hele grote". Nergens zitten meer gaten in dan in Oracle. Vandaag nog 72 patches...
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.