View Full Version : een netwerkje opzetten
dlineo
18 januari 2006, 12:46
Graag wat antwoorden op volgende vragen :
Wat bepaald de snelheid van een netwerk ?
Nu werken wij met drie mac's, waarvan 1 als server gebruikt wordt.
Ik werk op de mac die ook als server draait.
Wij werken voornamelijk met filemaker.
Nu denken wij eraan om een aparte server te plaatsen. Snelheid is daarvoor belangrijk. Wij werken met filemaker files van 150 mb, en deze vergroten steeds.
Ons netwerk heeft buiten de 3 mac's nog 2 laserprinters en 1 plotter.
Ons bestaand netwerk is uitgebouwd met ethernet kabel aangesloten op onze 10/100 ethernet switch
Een router geeft internet op de mac's.
Welke server komt in aanmerking, als snelheid belangrijk is ?
inocybe
18 januari 2006, 13:21
Ik ben geen netwerk goeroe.. maar enkele bedenkingen..
Je snelheid van het netwerk hangt af van de.. wel snelheid en belasting .. je zegt dat je nu 10/100 netwerk hebt. Het zou geen slecht idee aijn van alle computers uit te rusten met een 1000 ethernet poort en gebruik te maken van een 1000 ethernet switch. De snelheid zal vertienvoudigen en files van 150Mb over het netwerk slepen zal weinig problemen opleveren.
Ik veronderstel dat je de nieuwe server als file server wil gebruiken? Dan zie je best dat die veel opslag capaciteit heeft. Rauwe snelheid van een file server is niet echt belangrijk, als die schijven maar draaien. RAID configuraties worden hier wel is vaker voor gebruikt, en niet zelden vindt je in kleinere bedrijfjes een afgedankte computer terug met wat extra schijven ingepropt en/of aangehangen.
cyrano
18 januari 2006, 13:23
Welke server is niet zo makkelijk te beantwoorden. Hoeveel clients? Gaat iedereen data updaten in de db of alleen consulteren/opzoeken?
Waar je bij een database server meest moet op letten is disk-access. Zeker een aparte, snelle harddisk voor de datbases en een aparte voor 't systeem.