View Full Version : Forum vervuiling
mrfrost
25 juli 2003, 14:39
Volgens mij is 1 van de grote redenen dat een forum vervuild kan geraken de "zinloze posts". Enkele voorbeelden van zinloze posts (hangt natuurlijk ook van de thread af) :
"waarom", "tof", "yippee", "ja?", etc...
Ik heb het gevoel dat enkele mensen hier schaamteloos hun post count trachten op te krikken en dat staat me niet echt aan. Het is de laatste maanden moeilijker en moeilijker geworden om op het gemak eens het forum te lezen en dat komt volgens mij door deze zinloze posts.
Voila, dit was mijn willekeurige "ik erger me eraan" post van de dag. Have a nice day
DISCLAIMER : Ik heb het hier niet over iemand specifiek dus laat de hate-mail maar achterwege. ;)
fonske
25 juli 2003, 14:44
you read my mind????
soms erger ik mij hier ook wel eens aan.
Al valt het op dit forum toch nog allemaal redelijk mee, vind ik.
ps : in de Lounge kan me dit trouwens niks schelen...
fransr
25 juli 2003, 14:50
[quote]Mr_Frost (25 Jul, 2003 14:39):
"waarom", "tof", "yippee", "ja?", etc...
Ik heb het gevoel dat enkele mensen hier schaamteloos hun post count trachten op te krikken
Hmm, klinkt misschien onnozel, maar wat is de post count?? Wordt de post hier geteld en krijg je daar een "bonus" voor of zo???
Frans
tsjernobyl
25 juli 2003, 14:57
Onder je naam staat toh hoeveel posts (berichten) je reeds hebt?
Die lopen natuurlijk op telkens je iets op het forum post... ;-)
mrfrost
25 juli 2003, 15:06
ik zou dan ook graag eens van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat Sjmielh dringend toe is aan professionele hulp. 2321 maal posten zonder 1 keer niet-informatief te zijn kan niet goed zijn voor de gezondheid. Bravo.
Back on topic, het ergert me nog steeds.
EDIT : *Mr_Frost schopt Fred waar het geen deugd kan doen*
Hey Mr_Frost, cool down....
we ergeren ons allemaal wel eens aan een of andere post. Maar maak je daar niet kwaad om, dat is het echt niet waard. Er is meer in het leven dan dit. Ik weet het, ik klink nu als een ouwe vent. Het kan me echter niet deren. Ik maak een vuist in mijn zak, en ga fluitend verder.
Ik denk dat iedereen zich weleens bezondigt aan een paar zinloze antwoorden, ik ben daar misschien ook wel bij. maar dit is nu eenmaal de tol van veel leden te hebben in een forum.
Als ik mag eerlijk zijn, het gaat op IM meestal redelijk vlot. Soms eens naders, maar ach....
Kop op Frost, luister naar een goed CD'tje (tip : Masterplan....ken je niet? Dan moet ik beslist een binnenspringen ;-) )
Hans, die EDIT van Frost, die was grappig bedoeld hoor. Hij zou nooit zoiets menen. En we waren ondertussen op ICQ bezig over dat onderwerp.
Zijn reactie was gewoon omdat ik eerst was met mijn antwoord te posten ! :P
Sylvester
26 juli 2003, 09:41
Als nieuweling (op dit forum) is mij hetzelfde opgevallen, en dit op alle forums. Men gebruikt steeds meer van die 'rare' uitdrukkingen. Ik vind dat je technische draadjes technisch moet houden. Zo kan elke buitenstaander of niet-lid ten allen tijden de juiste informatie vinden die hij zoekt.
Toch vind ik ook dat men af en toe wel eens wat lol ertussen mag zetten, zolang het maar bij de zaak blijft. 't Is al triestig genoeg in de rest van de wereld. Hou het netjes, hou het plezant, maar doe het 'berekend'. Als het te droog wordt, haken er velen af.
En waar moet je de grens leggen? Gezond verstand.
Wij zijn trouwens allemaal Mac-kers, allemaal creatieve mensen die niet verlegen zijn om een grap. Houwe zo!
Tip : waarom niet een aparte index waar je allerlei 'onzin' zonder problemen kan posten, zodat iedereen ook weet dat je daar alleen onzin vindt.
vb. een 'babbelbox' of 'baggerbox'.
't Is zoiets als vuilbakken op een parking : alle vuil in de vuilbak, dan blijft de rest netjes.
tsjernobyl
26 juli 2003, 10:42
Het IM forum heeft z'n onderdeel waar je zaken kwijt kan die totaal niet Mac related zijn. Dit kunnen serieuze zaken of vragen zijn maar dit kunnen ook heel grappige zaken zijn. Dus wil je zoiets kwijt in dit forum, dan is de Lounge je ding.
:-)
sjmielh
26 juli 2003, 10:46
Daarvoor dient de InterMactivity Lounge dus :-)
Sjmielh
a080905
26 juli 2003, 10:48
Onzin vertellen of verkopen kan je doen in de rubriek "LOUNGE" ;-)
Oeps Smielh was 2 min eerder.
tsjernobyl
26 juli 2003, 11:34
En ik nog eens 4 minuten eerder... Hij zal nu wel confirmatie hebben dat ie daar terecht kan :-)
*lol*
Jazzaddict
26 juli 2003, 13:07
Waarom staat gans die draad eigenlijk niet waar hij hoort : in de Lounge :p }>
Sylvester
27 juli 2003, 15:39
tsjernobyl (26 Jul, 2003 10:43):
Het IM forum heeft z'n onderdeel waar je zaken kwijt kan die totaal niet Mac related zijn. Dit kunnen serieuze zaken of vragen zijn maar dit kunnen ook heel grappige zaken zijn. Dus wil je zoiets kwijt in dit forum, dan is de Lounge je ding.
:-)
Zoals ik reeds zei : ik ben nieuw. Ik heb het ook pas gezien dat jullie zo'n rubriek hebben.
Jazzaddict (26 Jul, 2003 13:07):
Waarom staat gans die draad eigenlijk niet waar hij hoort : in de Lounge :p }>
en inderdaad, dit zou er ook moeten staan, vind ik.
Maar wie ben ik...
mrfrost
28 juli 2003, 01:05
Deze staat niet in de lounge omdat het wel degelijk als "feedback naar team" bedoelt was.
Igor
2 september 2003, 20:03
Ik weet niet of zo'n "yes !", "okay =-)", "pfff" postje zo nutteloos is.
Soms zullen mensen het met een stelling eens zijn zonder dat ze verder iets aan het betoog toe te voegen hebben. Zeker waar het controversiële of belangrijke punten aangaat is een "right on !" of een "ben je gek ?" post meer een waardemeter van hetgeen vooraf ging. Bij gevoelige punten zijn een heleboel van dergelijke posts een weerspiegeling van wat er in de grote ongewassen gemeenschap leeft.
Het toont ook aan dat het forum wordt gelezen door mensen die misschien niet vlug zullen deelnemen aan een discussie, maar toch hun waardering of afkeuring willen laten blijken.
Zo onbelangrijk is zo'n postje dus helemaal niet. :o
Hans
2 september 2003, 20:08
Ik lees heel graag de replieken van onze Igor. Ik wou dat ik bepaalde zaken zo mooi kun definiëren. taalgebruik kan je waarschijnlijk wel leren, maar ik zal vermoedelijk nooit aan Igor zijn enkels geraken.
chm
2 september 2003, 20:12
Igor (02 Sep, 2003 20:03):
Ik weet niet of zo'n "yes !", "okay =-)", "pfff" postje zo nutteloos is.
Soms zullen mensen het met een stelling eens zijn zonder dat ze verder iets aan het betoog toe te voegen hebben. Zeker waar het controversiële of belangrijke punten aangaat is een "right on !" of een "ben je gek ?" post meer een waardemeter van hetgeen vooraf ging. Bij gevoelige punten zijn een heleboel van dergelijke posts een weerspiegeling van wat er in de grote ongewassen gemeenschap leeft.
Het toont ook aan dat het forum wordt gelezen door mensen die misschien niet vlug zullen deelnemen aan een discussie, maar toch hun waardering of afkeuring willen laten blijken.
Zo onbelangrijk is zo'n postje dus helemaal niet. :o
WOW!
wOOt
mrfrost
2 september 2003, 22:18
Igor, je mist het punt. (letterlijke vertaling vanuit het Engels)
MacJohan
6 september 2003, 22:21
Heren,
(want dames zijn er toch niet)
ik volg deze draad en ben benieuwd naar het effect van dergelijke discussies. Wat mij alvast opvalt - en soms een beetje ergert - is het zwakke en zo vaak heel foute taalgebruik. En dan zwijg ik nog van de talloze fouten tegen de spelling en tegen de vervoegingen - de dt-fouten.
Uiteraard is niet iedere computerliefhebber een taalkundige, maar een beetje fatsoen - aiai - zou toch mogen, niet? Het is mijn indruk dat sommige van onze lieve vrienden maccers soms zo enthousiast zijn dat ze vergeten aan die taal te denken. Ik ben geen fatsoensrakker - amaai nie - maar ik zou het zeer waarderen als mensen ook de tijd namen om hun taal te verzorgen, al was het maar uit liefde voor die fantastische lezers van InterMactivity die wel taalgevoelig zijn.
Mijn idee: computer is - onder andere - een zeer interessant en nuttig communicatie-instrument. Taal is daarbij van essentieel belang. Respecteer HAAR.. alstublieft.
En nu stop ik me neuten...
Johan
Carola
6 september 2003, 23:12
MacJohan (06 Sep, 2003 22:21):
Heren,
(want dames zijn er toch niet)
ik volg deze draad en ben benieuwd naar het effect van dergelijke discussies. Wat mij alvast opvalt - en soms een beetje ergert - is het zwakke en zo vaak heel foute taalgebruik. En dan zwijg ik nog van de talloze fouten tegen de spelling en tegen de vervoegingen - de dt-fouten.
Johan
Beste Johan,
Het is niet omdat de dames op een onderwerp niet "posten", dat zij het ook niet lezen en geen mening hebben!
Dat er al eens taal- of schrijffouten inzitten stoort mij allerminst, het is ook geen taalforum. Wie zonder zonden is werpe de eerste steen.
Ik vind het bijzonder dat mensen hier ten alle tijde klaar staan om computerproblemen op te lossen of fijne suggesties te geven. Ik zou het bijzonder spijtig vinden dat enkele van hen dat niet langer zouden doen omdat ze bang zijn om schrijf-of taalfouten te maken.
Het enthousiasme dat hier heerst is voor mij het hoogste goed, sluipt er dan al eens een schoonheidsfoutje in, soit!
Carola
michelvdb
6 september 2003, 23:45
Strikt genomen is een dt-faut niet erger dan een andere spelingsfoud.
O:)
Newton
7 september 2003, 00:47
Ik open een nieuwe draad over de dt-fouten.
Geef toe: off-topic gaan in een rubriek "Forum vervuiling" neigt naar het cynisme.
;-)
a080905
7 september 2003, 08:16
Oei, oei dit wordt moeilijk !
tsjernobyl
7 september 2003, 15:26
MacJohan (06 Sep, 2003 22:21):
Heren,
...... Respecteer HAAR.. alstublieft.
...
Zoiets doet pijn als je dit moet lezen als kaalhoofdige :-(
a080905
7 september 2003, 21:38
Innige deelneming Tsjernobyl, ik voel met je mee !
Zullen we samen eens een pint gaan pakken in Brussel ???
;-) :-) ;-) wOOt
tsjernobyl
7 september 2003, 21:46
Ik een colaatje aub :-)
MacJohan
7 september 2003, 23:18
Carola (06 Sep, 2003 23:12):
Beste Johan,
Het is niet omdat de dames op een onderwerp niet "posten", dat zij het ook niet lezen en geen mening hebben!
Dat er al eens taal- of schrijffouten inzitten stoort mij allerminst, het is ook geen taalforum. Wie zonder zonden is werpe de eerste steen.
Ik vind het bijzonder dat mensen hier ten alle tijde klaar staan om computerproblemen op te lossen of fijne suggesties te geven. Ik zou het bijzonder spijtig vinden dat enkele van hen dat niet langer zouden doen omdat ze bang zijn om schrijf-of taalfouten te maken.
Het enthousiasme dat hier heerst is voor mij het hoogste goed, sluipt er dan al eens een schoonheidsfoutje in, soit!
Carola
Heel erg juist Carola, helemaal met je eens. Inhoud voor vorm, dat klopt. En het enthousiasme en de bereidwilligheid van de forum-leden kan exemplarisch genoemd worden. Ik sta er soms van versteld hoe snel je antwoord op je vragen krijgt en hoe degelijk die wel zijn. Daarover dus geen slecht woord.
Bovendien kon ik uit sommige reacties opmaken dat er ook niet-nederlands-moedertaligen op dit forum grasduinen. Schitterend is dat. Het bewijst opnieuw het belang en de kwaliteit van de inhoud. Lof alom... wat mij betreft.
Maar van mijn eigen (grotendeels buitenlandse) studenten leer ik dat ze er zeer van gediend zijn als we hen helpen het Nederlands correct te spreken en te schrijven. Als zij die moeite willen doen, dan wij - allochtonen, noem ik ze nu maar eens - toch zeker ook. Een correct taalgebruik leidt tot een betere communicatie. En dat leidt op zijn beurt dan weer tot een beter begrip... En een goeie computer als de Mac verdient wel zoveel respect, vind ik !?!
Let bovendien in de Mac-wereld eens op de kwaliteitsnormen die vertalers van handboeken en redacteuren van de on-line gebruiksfuncties hanteren. Dat zegt toch genoeg? 'Taalzuiverheid' is echt niet het exclusieve recht of erfgoed van extreem-onverdraagzame groepuscules.
Tenslotte: een welgemeend excuus voor de dames. Ik wou jullie niet kwetsen. Alleen: ik lees zo weinig replieken van dames op deze fora en daarom dacht ik dat er haast geen waren. Nu weet ik beter.
Vandaar. Groeten, Johan
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.