PDA

View Full Version : iMac 233mHz op OS X?

voodoochile
8 mei 2002, 14:33
ik heb me onlangs een iMac aangeschaft, in de hoop er OS X op te kunnen draaien, nu heeft die 96 MB RAM zitten geloof'k, maar dat wil ik dus uitbreiden voor OS X (128 MB bijpleuren), kan dat? hoeveel zou dat zo ongeveer kosten, want ik ben nog steeds student, dus veel mag het niet zijn.
ik heb'm nodig voor PHP&MySQL development, en ook JAVA ('k heb gehood dat de JAVA SDKvan OSX hoog aangeprezen staat door SUN zelf...)

nu zou'k graag weten wat jullie me aanraden qua HW veranderingen voor OS X, en waar ik daar eventueel aan kan geraken....(met kostenraming bij als het even kan ;))

Corrado
8 mei 2002, 14:51
In de laatste macfan wordt besproken hoe je bij de iMac rev A (die jij hebt) een grotere harde schijf steekt, hoe je meer ram steekt, ... Echt interessant!

OS X kan je er zeker op draaien, wel minstens 128 mb ram hebben en niet verlangen dat je een echt koerspaard hebt, maar het valt mee hoor als ik de verhalen van internet mag geloven.

sjmielh
8 mei 2002, 22:30
voodoochile (08 May, 2002 14:33):
ik heb me onlangs een iMac aangeschaft, in de hoop er OS X op te kunnen draaien, nu heeft die 96 MB RAM zitten geloof'k, maar dat wil ik dus uitbreiden voor OS X (128 MB bijpleuren), kan dat?

ja dat kan, ik heb dezelfde imac als jij met 128 MB. Het is niet snel maar het werkt. Ik geloof dat het maximum 256 MB is (maar 512 MB kan ook zijn, zoek eens op het forum dit onderwerp is ook al eens aanbod geweest)

Misschien kan je eens een hier (http://www.tweedehandsmac.com/]tweedehands mac[/url] aanschaffen.

ik heb'm nodig voor PHP&MySQL development, en ook JAVA ('k heb gehood dat de JAVA SDKvan OSX hoog aangeprezen staat door SUN zelf...)

Ja en Apple Sun maar paaien. Trouwens één van de uitvinders van java gebruikt nog niet zolang een mac.
Heb je al een ADC (Apple Developer Connection) account. Hier kan je de developer Tools van Apple downloaden, met verschillende Java dingen in (gratis uiteraard). Of JBuilder van Borland of NetBeans of Jedit kan je allemaal gebruiken voor Java programma's te maken.
Zie ook eens Gnu-darwin of [url="http://fink.sourceforge.net) te installeren, dit zijn package managers (respectievelijk van FreeBSD en Debian Linux geport) waardoor veel interessante programma's van Linux/Unix te downloaden zijn. (Maar dan moet je wel een grotere HD kopen :-) ) Je moet wel één van de twee kiezen, want Fink kan niet overweg met Gnu-Darwin.

Sjmielh

voodoochile
9 mei 2002, 00:13
ik denk dat 6 Gb harde schijf genoeg is toch? maar ik geloof dat ik zeker OS9 geinstalleerd ga moeten houden, dsu gaat er een gigabyte (zo mogelijk minder, want die ga'k achteraf waarschijnlijk niet meer gebruiken...of zelden als'k even enkel wil surfen en mails checken...)
dus heb'k waarschijnlijk 5 gig voor OS X, 1 gig overhouden (free space, moet'k die unallocated instellen? of gewoon deel van de programmapartitie??) houd'k toch nog redelijk wat ruimte over voor wat JAVA en PHP, zoveel plaats neemt dat toch niet in beslag??
eneuhm, waar zou ik geheugenmodule kunnen kopen? ik heb nu meer dan 90MB RAM, kan ik daar NOG een module bijpleuren?
(veel vragen hé ;))

sjmielh
9 mei 2002, 21:46
voodoochile (09 May, 2002 00:13):
ik denk dat 6 Gb harde schijf genoeg is toch?

Voor een week bedoel je ;-) Dat hangt ervan af wat je allemaal wil doen natuurlijk. Maar persoonlijk zou ik toch niet minder dan 20 GB gaan of zo, want één keer dat je weet hoe fink en gnu-darwin werken ben je vertrokken met downloaden en is het moeilijk te stoppen (er zijn namelijk verschillende interessante programma's)
BTW MacOS X moet in de eerste 8Gb geïnstalleerd worden op een imac rev a

maar ik geloof dat ik zeker OS9 geinstalleerd ga moeten houden,

Dat is het veiligste, ja; Maar het hangt er natuurlijk vanaf of je nog MacOS 9 programma's hebt.

dus heb'k waarschijnlijk 5 gig voor OS X, 1 gig overhouden (free space, moet'k die unallocated instellen? of gewoon deel van de programmapartitie??)

Dat kan je kiezen (als je toch bedoelt dat je dit gaat gebruiken als swap disk, want daar moet je best ook een aparte partitie voor gebruiken (het gemakkelijkste is swap cop (http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=13514&db=mac) te gebruiken)

houd'k toch nog redelijk wat ruimte over voor wat JAVA en PHP, zoveel plaats neemt dat toch niet in beslag??

Nee, want 5 + 1 + 1 is nog steeds 7 en je ging maar een HD van 6 GB steken :-) (en je kan geen HD bijsteken (ik bedoel 6+4 GB), je kan je HD alleen maar vervangen.
De developer tools downloaden neemt alleen al 237 MB in (en dan zijn ze nog niet helemaal uitgepakt.

BTW kijk voor MySQL en PHP ook eens hier (www.entropy.ch/software/macosx/mysql/).

eneuhm, waar zou ik geheugenmodule kunnen kopen? ik heb nu meer dan 90MB RAM, kan ik daar NOG een module bijpleuren?

Gewoon in een mac winkel (ik raad je wel aan om geen pc ram te kopen, want macos x is erg gevoelig voor slechte ram) Normaal als je vraagt naar 256 of 512 MB voor een imac 233 MHz weten ze wel wat ze er moeten insteken (als het toch een goede winkel is :-) ) Maar het schijnt wordt de imac (233) met meer dan 128 MB onbetrouwbaar (dat zeiden ze bij Easyware en daar verkochten ze die speciale ram dan ook niet)

(veel vragen hé ;))

Daarvoor dient een forum :-)

Sjmielh

voodoochile
9 mei 2002, 22:50
DUS, als ik onder OS 9 niets te zoeken heb( zoals het wel is...'k heb er geen software voor), kan'k gewoon alleen OS X installeren...
moet'k er alleen nog aanraken.
en ik ken zelfs geeneens een apple dealer in m'n buurt ;) beetje erg hé...'k heb'm particulier overgekocht, maar 't verschil tussen 96 en 128, waarbij hij boven de 128 instabiel wordt...zal wel lukken zeker, traag is geen echt groot probleem...

en ik heb hier nog een aparte PC met 20 gig (ik ben nog niet zinnens te investeren in die iMac, 't is gewoon voor school en niet veel meer...)

bedankt in ieder geval...