View Full Version : KBC-online MAC
fonske
6 maart 2002, 18:18
Ten eerste wist ik niet goed waar ik dit berichtje moest plaatsen. Heb het hier maar onder Banken gezet.
Ik heb zonet KBC-online aangevraagd en succesvol geïnstalleerd op mijn iMac (os 9.1)
Ik vind het alleen ontzettend jammer dat je dat enkel kan gebruiken met Netscape 4.7x.
Je moet ook eerst nog een Accessmodule opstarten.
Kan er iemand mij vertellen waarom dit niet gaat met Netscape 6? Is er dan zo een groot verschil tussen de twee versies?
Toch nog even lof spreken over KBC die wel degelijk rekening houden met Mac-gebruikers ! Alles mooi uitgelegd in een plannetje. Aparte MAC-cdrom.
mrfrost
6 maart 2002, 19:00
Yup, en de mannen van KBC-online hebben me een tijdje geleden laten weten dat een OSX versie in de maak is.
boubou
6 maart 2002, 19:17
wel,
je hebt de versie waarvoor je niet online hoeft met een browser: Tele KBC voor Mac. [nog]niet voor OS X.
ik gebruik die al 4 jaar, gewoon alles OK.
sjmielh
8 maart 2002, 21:33
fonske (06 Mar, 2002 18:18):
Kan er iemand mij vertellen waarom dit niet gaat met Netscape 6? Is er dan zo een groot verschil tussen de twee versies?
Misschien zijn het de veiligheidscertificaten die Netscape 4.7 nodig hebben. Als dat zo is is het gewoon wachten tot ze het wel ondersteunen.
Sjmielh
applehobz
9 april 2002, 14:13
Ik heb een officiële klacht ingediend bij KBC hiervoor. Het is al te gek. Ik ga niet met die ouwe netscape werken en dan nog een aftandse module erbij. Ik ben het beu om als macgebruiker software met haken en ogen te moeten aaneen breien om een resultaat te hebben. Ik doe al m'n online bankingshit dan ook met de (Windows)-portable van mijn vriendin. Supergemakkelijk: gewoon surfen naar www.kbc.be en dan op online banken, effe inloggen en klaar. Waarom dat zo simpel niet kan op een Mac, beats me.
Idem trouwens voor de c-zamlezer waarvoor ze blijkbaar geen macdriver willen maken.
jovanderbeken
9 april 2002, 17:15
applehobz (09 Apr, 2002 14:13):
Ik heb een officiële klacht ingediend bij KBC hiervoor.
Waar en hoe en heb je al een antwoord gekregen ?
janjr
9 april 2002, 17:32
boubou (06 Mar, 2002 19:17):
wel,
je hebt de versie waarvoor je niet online hoeft met een browser: Tele KBC voor Mac. [nog]niet voor OS X.
ik gebruik die al 4 jaar, gewoon alles OK.
Heb ik ook een tijd gebruikt => niks mis mee
JJS
Joeri
9 april 2002, 22:53
Waarom kan Fortis het zonder problemen wel voor elkaar krijgen en hebben andere banken er blijkbaar verschrikkelijk veel troubles mee?
Doe zoals ik, verander van bank (Dexia --> Fortis) omdat ze de Mac daar wel erkennen!
J.
a080905
10 april 2002, 10:42
Pas met DEXIA NV Netbanking in combinatie met Telenet en een Macintosh, zo simpel is het daar ook weer niet, je mag alleen Netscape 4.77 gebruiken en MRJ 2.4 en niet MRJ 2.5. Ze zijn al aan de 8ste module, die je telkens weer moet downloaden. Oneindig traag, tegen die tijd ben je al twee keer te voet naar je bank gelopen. 2 op de 3 keer mislukt het, en als je dan net je code wil ingeven om de betaling te doen, crasht Netscape opeens. Reeds op verschillende Macs geprobeerd en telkens weer 't zelfde probleem.
En dan maar uren aan de telefoon hangen op je eigen kosten bij hetb contactcenter, waar ze om de drie maanden het personeel wisselen. Soms bellen ze je wel eens terug, dan betalen zij. Frustrerend tot en met, zuivere discriminatie. Versie voor Mac OS X, ik hoop dat ze daar eerst een cursus volgen over Mac OS X.
KBC-online ken ik niet, bij Fortis PC-banking loopt het veel vlotter via m'n Macs, maar je moet soms wel een digipass gebruiken waarvan de toetsen veel te klein zijn voor volwassen vinger.
rafbr
10 april 2002, 12:01
Ik werk al twee jaar met zowel Dexia als KBC "pc"-banking op een iMac met OS 9.0.4; vroeger via een modem verbinding en nu met Telenet. Zonder problemen (of ja, some kleine probleempjes, maar daar zit ik niet mee).
Wat je schrijft over Dexia en MRJ 2.4, a080905, was vroeger zo, maar nu niet meer. Ik heb vorige week een update gedaan van MRJ, op aanraden van Dexia trouwens. Ze raden nu op hun site het gebruik van MRJ 2.5 aan.
Probeer eens via IE5.1. Daarmee heb ik nog nooit problemen gehad. Het is trouwens zo dat IE ietsje beter is dan Netscape wat Java betreft.
De KBC module werkt ook heel goed. Dit is trouwens waarom ik bij KBC gegaan ben. Op het moment dat ik mijn eigen rekeningen nodig had, had Fortis nog geen oplossing voor Mac (buiten Virtual PC natuurlijk).
Wat zijn in detail de problemen die je ondervindt met KBC of Dexia pc-banking, applehobz? Wat ik al ondervonden heb, is dat het programma crasht als je een blanco overschrijving wil openen door op het icoontje te klikken. Maar je als dat doet via de menubalk is er geen probleem. Oke, er zit dus ergens een fout in het programma, maar daarmee kan ik leven.
Raf
sjmielh
10 april 2002, 18:51
a080905 (10 Apr, 2002 10:42):
je mag alleen Netscape 4.77 gebruiken en MRJ 2.4 en niet MRJ 2.5. Ze zijn al aan de 8ste module, die je telkens weer moet downloaden.
Probeer eens de MRJ plugin te gebruiken (als je die nog niet geïnstalleerd zou hebben)
Sjmielh
onbekend
10 april 2002, 21:37
sjmielh (10 Apr, 2002 18:51):
a080905 (10 Apr, 2002 10:42):
je mag alleen Netscape 4.77 gebruiken en MRJ 2.4 en niet MRJ 2.5. Ze zijn al aan de 8ste module, die je telkens weer moet downloaden.
Probeer eens de MRJ plugin te gebruiken (als je die nog niet geïnstalleerd zou hebben)
Sjmielh
Ik heb net contactcenter aan de lijn gehad en ze zeggen mij Netscape 477 en MRJ 224 gebruiken, inderdaad bij het aanklikken van een blanco overschrijving crasht bij mij Netscape eveneens. Met het Noorse Opera 5 lukt het ook, maar je kan hen doen geloven dat je met IE werkt of een ander browser. Ze zeggen bij Dexia dat de OS X versie binnen enkele maanden zal klaar, ze worden overspoeld met de wesn tot overschakeling. Een Linux-versie zou wel OPERAtionel zijn. Ciao
davidneale
24 april 2002, 13:16
Ik had een rekening geopend bij KBC om online banking te kunnen gebruiken ("geen enkel problem," zeiden ze). Een week later heb ik de rekening gesloten. Ik weiger Netscape te gebruiken, heel simpel.
Ik ben dan bij Fortis gegaan. "Geen enkel probleem," zeiden ze; En ze hadden gelijk! Wel, bijna gelijk -- het is niet mogelijk een electronische kaartlezer te gebruiken (waarvan de ontwikkeling gedeeltelijk gesteund wordt door Microsoft...) en offline faciliteiten zijn er niet, maar met een kabelverbinding zijn ze dan ook niet nodig.
Maar alles ging prima met Internet Explorer, zelfs onder MacOS X. Tot gisteren. Alleen rekeninginformatie is nog beschikbaar -- overschrijvingen, doorlopende opdrachten, beleggingen -- niets anders is mogelijk!
Snel een email naar Fortis helpdesk. Ziehier hun antwoord:
Geachte,
Wij hebben uw mail in goede orde ontvangen en danken u hiervoor.
Het is inderdaad zo, dat de nieuwe online versie niet functioneert met INTERNET EXPLORER onder Mac. Daarom bieden wij u aan om
voorlopig Netscape 4.7x te gebruiken. (http://www.netscape.com) Het is mogelijk dat u hierbij time-out's krijgt.
Het spreekt uiteraard voorzich dat we zo snel mogelijk een oplossing zoeken voor dit probleem.
Indien u nog vragen heeft, aarzel dan niet ons te contacteren.
Met Vriendelijke Groeten
CS
Helpdesk PC banking
===============================
Dus, ze hebben zomaar het gebruik van IE geblokkeerd en ze geven toe dat er toch nog problemen zijn voor Mac gebruikers met hun zelf voorgestelde "oplossing" van Netscape.
Morgen worden mijn Fortisrekeningen gesloten!
Ik heb nu al een aantal banken geprobeerd: BBL, KBC, Fortis, en CitiBank.
CitiBank werkt goed met IE onder MacOS X. Ik zou het nog met OmniWeb moeten testen, maar het is toch een vrij volledig online systeem.
janjr
24 april 2002, 13:36
Bij welke versie werkt het niet meer ?
Bij m'n IE 5.1 (in X) nog wel, ik ga het updaten vermijden denk ik, Netscape gebruik ik ook niet!
:-(
JJR
mrfrost
24 april 2002, 15:21
Wat is er zo mis met Netscape gebruiken dan?
kMikaZu
24 april 2002, 15:53
Mr_Frost (24 Apr, 2002 15:21):
Omdat surfen met Netscape gelijk staat aan rijden op een ezel die niet vooruit wil! Netscape is veel te traag en log!
Nee, ik gebruik nu Omniweb (met dank aan Mr_Frost die me overtuigd heeft om het verder te proberen!) en ik kan niet meer zonder!
davidneale
24 april 2002, 17:23
Er is niets "mis" met Netscape. Maar waarom moet ik één browser voor dit en een andere voor dat gebruiken. Het WWW is een open-standards faciliteit; er is geen enkele reden voor een bank of wie dan ook te zeggen met welke browser men zou moeten werken (behalve onkundigheid van hun IT afdeling, natuurlijk). Ik zie het al gebeuren:
BBL: alleen met IE;
Dexia: alleen met Navigator;
CitiBank: alleen met Omniweb;
BelgoBank: alleen met Opera
enz.
(dit zijn maar voorbeelden van wat zou kunnen gebeuren°;
Moeten wij vijf verschillende browsers laten installeren. En wat gebeurt er dan als iemand anders beslist dat zij alleen met browser nummer 6 zal werken?
Het is een kwestie van principes!
davidneale
24 april 2002, 17:28
janjr (24 Apr, 2002 13:36):
Bij welke versie werkt het niet meer ?
Bij m'n IE 5.1 (in X) nog wel, ik ga het updaten vermijden denk ik, Netscape gebruik ik ook niet!
:-(
JJR
Ik werk met IE 5.1.4 (recentste update). Heb je Fortis sinds eergisteren geprobeerd? Indien niet, doe het dan -- ze zijn pas veranderd van systeem.
OmniWeb is een prima browser -- zeer snel, zeer mooi, maar heeft nog problemen met Java en werkt niet met een aantal financiële instellingen. Ook bij eBay kan men problemen ondervinden met OmniWeb, niet bij het bieden of bekijken, maar bij het laden van beelden en de weergave van buttons tijdens het opstellen van een object.
davidneale
25 april 2002, 14:09
Zopas bij mijn Fortis agentschap geweest om klacht in te dienen. Daar wisten ze ook niet dat er zoiets ging gebeuren (en het zag er uit alsof het menens was, ook!) en gaan het opnemen met de support.
Ik verwacht antwoord in de loop van volgende week. Indien dit niet positief is, worden mijn rekeningen gesloten.
Fortisklanten allemaal naar jullie filialen om klacht in te dienen!!!!!!!
Corrado
25 april 2002, 14:29
David, ik ben niet meer mee! In één en dezelfde draad wordt Fortis opgehemeld en daarna de grond ingeboord. Ik heb heel de draad herlezen, maar ik kan het maar niet vinden wat er nu juist misloopt bij Fortis.
davidneale
26 april 2002, 01:12
Fortis heeft maar deze week de online toepassing veranderd (dinsdag om precies te zijn).
Daarvoor werkte het heel goed met een Mac, zowel onder Navigator als IE. Maar sinds dinsdag werkt het niet meer naar behoren onder IE (je kan wel het systeem van TAB en enter gebruiken, maar handig is het niet).
Dit is zonder waarschuwing gebeurd.
De reactie van Fortis Support is, "Gebruik Netscape 4.7." Geen oplossing, dus: a) 4.7 is een verouderde versie (niet bruikbaar onder MacOS X - Classic telt niet); b) onder de nieuwste Navigator 6.2.2 voor MacOS X, werkt de site helemaal niet (tenminste, niet als men Netscape nooit gebruikt heeft -- misschien zal de site wel werken als de taalvoorkeurcookies al aanwezig zijn).
Let op, deze thread is 2 jaar oud en de zaken veranderen! Ik was echt tevreden met de mogelijkheden van Fortis online, maar zo'n gebrek aan belangstelling hun klanten is zorgwekkend (geen tests van de nieuwe toepassing uitgevored onder Internet Explorer -- men "dacht" dat het zou werken...).
davidneale
26 april 2002, 01:17
Fortis heeft maar deze week de online toepassing veranderd (dinsdag om precies te zijn).
Daarvoor werkte het heel goed met een Mac, zowel onder Navigator als IE. Maar sinds dinsdag werkt het niet meer naar behoren onder IE (je kan wel het systeem van TAB en enter gebruiken, maar handig is het niet).
Dit is zonder waarschuwing gebeurd.
De reactie van Fortis Support is, "Gebruik Netscape 4.7." Geen oplossing, dus: a) 4.7 is een verouderde versie (niet bruikbaar onder MacOS X - Classic telt niet) en onder de nieuwste Navigator 6.2.2 voor MacOS X, werkt de site helemaal niet (tenminste, niet als men Netscape nooit gebruikt heeft -- misschien zal de site wel werken als de taalvoorkeurcookies al aanwezig zijn).
Joeri
26 april 2002, 09:24
Er is een nieuwe thread begonnen over 'de vernieuwingen' van Fortis online banking. Mensen die hun ongenoegen willen uiten of willen reageren kunnen daar terecht. Alle reacties zullen door ons overgemaakt worden aan Fortis.
http://forum.im.be/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=10&TID=39
J.
InterMactivity Team
Corrado
26 april 2002, 12:32
Joeri ik wil niet zagen, maar de link is niet clickable...
lo†us$sea†er
18 juni 2002, 10:26
Op 3 mei stuurde ik een email naar KBC omtrent de KBC-online versie voor MAC OS X, dit was het antwoord:
-------------------------------------
Wij hebben uw e-mail goed ontvangen en wat betreft uw vraag over KBC-Online op Mac OS X 10 kunnen wij u volgende informatie bezorgen. Deze problematiek is reeds in onderzoek bij Produktbeheer. De complexiteit van deze problematiek zorgt ervoor dat dit een uitgebreid onderzoek vraagt. Bijgevolg is het onmogelijk om op korte termijn hier een oplossing voor te bieden. Software voor OS X 10 dient volledig aangepast te worden voor gebruik op dit platform.
De aanpassingen die dienen te gebeuren zijn vergelijkbaar met het schrijven van een volledig nieuw programma.
Gisteren stuurde ik er nog eentje (omdat ik mij er aan ergerde dat er blijkbaar niks veranderde):
met hetvolgende antwoord:
Rondom de problematiek Mac OS X heeft KBC uitgebreid onderzoek gedaan.
Er werd uitgebreid getest voor de constructie van een scenario dat aan deze problemen kon verhelpen maar zonder resultaat.
Geen enkel alternatief kon voldoende stabiliteit garanderen.
Er werd dan ook beslist om te stoppen met de ontwikkeling van een oplossing voor het Mac OS X-probleem.
Ook onze collega-bankiers nemen in hun systeemvereisten duidelijk afstand van deze versie.
Iemand zin om mee te helpen en de KBC zodanig veeeeel emails te versturen (of zelfs te bellen) zodat ze daar toch ne keer dringend wa deftige programmeurs aan het werk zetten!!!
Indien u bijkomende vragen heeft, aarzel niet KBC.eB@nking.Desk opnieuw te contacteren.
Wij zijn ook telefonisch bereikbaar op 016 30 52 30 op werkdagen van 8u30 tot 19u00 en op zaterdag van 9u00 tot 12u00.
Groeten, Dieter
fonske
18 juni 2002, 11:02
Ik ga zeker een mailtje sturen! Ik werk met KBC en os9.1, maar ik denk niet dat het nog heel lang zal duren eer ik overstap naar osX. En dan wil uiteraard probleemloos kunnen werken met KBC-online.
Dus laat ons zoveel mogelijk mailtjes sturen.
lo†us$sea†er
18 juni 2002, 16:49
KBC heeft mij (tot mijn grote verbazing) opgebeld omtrent de email die ik hen verzonden had (blijkbaar waren ze toch wel onder de indruk.
Hij wist mij te vertellen dat het onderzoek 'niet helemaal' stopgezet was, alleen dat ze vastzaten.
Het probleem is dat ze netscape communicator nodig hebben, omdat die niet alleen met plugins (=onveilig of zoiets) maar ook met 'Live-update' kan werken! IE en netscape 6 ondersteunen die live-update blijkbaar niet meer.
Nu als je Omniweb of mozilla laat voorkomen als Netscape 4.75 is het dan niet mogelijk om het op die manier te omzeilen? Of heeft dat er niks mee te maken?
Desperate, l†$
sjmielh
25 juni 2002, 21:29
lo†us$sea†er (18 Jun, 2002 16:49):
Het probleem is dat ze netscape communicator nodig hebben, omdat die niet alleen met plugins (=onveilig of zoiets) maar ook met 'Live-update' kan werken! IE en netscape 6 ondersteunen die live-update blijkbaar niet meer.
Live-update ???? dat is toch een audioplugin?
Is het misschien ook niet door java, want Netscape 4.7.x gebruikt Syantec Java (behalve als je de MRJ plugin installeert) en de andere browsers gebruiken MRJ.
Nu als je Omniweb of mozilla laat voorkomen als Netscape 4.75 is het dan niet mogelijk om het op die manier te omzeilen? Of heeft dat er niks mee te maken?
Daar heeft het niets mee te maken denk ik, want als het Live-update de plugin is dan kan je die niet faken.
Dat dient alleen om javascript en consoorten te omzeilen die proberen te bepalen welke browser je gebruikt (want IE leeft de internet standaarden niet erg hard na en door de browser te bepalen kan je IE de juiste files voorschotelen. Soms sluiten websites de toegang voor andere browsers af omdat hun website alleen voor IE is geschreven. Dan kan het handig zijn om je browser als IE te laten identificeren. Dit doen standaard heel wat browser.
Sjmielh
Desperate, l†$[/quote]
lo†us$sea†er
4 september 2002, 16:35
Ik wou nog even aan de alarmbel trekken:
aub massal reageren op de online-diensten van de kbc, dit was hun antwoord, waar ik HELEMAAL NIET tevreden >( om ben:
Met dank voor uw reactie.
We kunnen u dan ook meedelen dat KBC Bank NV beslist heeft om het onderzoek naar een oplossing voor gebruik van (Tele-)KBC-Online onder Netscape 6.x en OS X voorlopig te staken. Er werd uitgebreid getest voor de constructie van een scenario dat aan deze problemen kon verhelpen maar dit bleef zonder resultaat . Geen enkel alternatief kon voldoende stabiliteit ??? garanderen aan het (Tele-)KBC-Online-pakket.
Mocht u hieromtrent nog vragen hebben, dan kan u terecht bij KBC Clientenservice (078 152045 / clientenservice@kbc.be).
:-o
ze hebben mij ook nog opgebeld en die man zei letterlijk hetvolgende:
"Wij kunnen geen enkele manier vinden om het onder Mac OS X :o veilg genoeg :o te laten verlopen"
>(
:'( :'( :'(
disappointed l†$
swilldi
4 september 2002, 16:36
Ben blij dat ik niet de enige ben - had eveneens een rekening geopend bij KBC om online te kunnen bankieren. Geen probleem! Oh nee - hadden me wel niet verteld dat het niet op OSX draait, met als resultaat dat heel mijn systeem naar de knoppen ging, geen enkele rescue kon er wat dan ook aan verhelpen - ben dan maar uren bezig geweest om alles opnieuw te installeren. Heb brief gestuurd naar KBC en heb stom antwoord teruggekregen, niet eens met excuses. Heb rekening gesloten.
lo†us$sea†er
4 september 2002, 17:22
lo†us$sea†er (04 Sep, 2002 16:36):
Mocht u hieromtrent nog vragen hebben, dan kan u terecht bij KBC Clientenservice (078 152045 / clientenservice@kbc.be).
:-o
[/b]
l†$
Bwa, mijn rekening sluiten vind ik te drastisch omdat ik die mensen van de plaatselijke bank ook wel ken, maar die luierikken van het 'ontwikkelings-TEAM ???' laat ik niet gerust, antwoorden op bovenstaand adres en vragen naar een versie voor Mac OS X!!
SOS l†$
mrrobin
4 september 2002, 17:41
Welke bank in Vlaanderen is wel Mac-compatibel?
fonske
4 september 2002, 17:47
Bwa, mijn rekening sluiten vind ik te drastisch omdat ik die mensen van de plaatselijke bank ook wel ken, maar die luierikken van het 'ontwikkelings-TEAM ???' laat ik niet gerust, antwoorden op bovenstaand adres en vragen naar een versie voor Mac OS X!!
SOS l†$
Mijn reactie hebben ze nu ook ontvangen. En ik zal blijven mails sturen tot ze er iets op gevonden hebben.
davidneale
4 september 2002, 17:53
Fortis en CitiBank doen het allebei zeer goed op een Mac, ook onder MacOS X. BBL werkt ook, maar is heel traag invergelijking met Fortis en CitiBank. BBL heeft wel een offlinedienst dat interessant kan zijn voor mensen zonder Cabel- of ADSL-verbinding. Fortis vraagt een bijdrage voor het gebruik van PC-Banking (zo heet het, spijtig genoeg), maar het is zeer volledig, snel, en heeft een goede beveiliging. CitiBank is gratis en zeer snel, maar er zijn minder kantoren in België, wat misschien een nadeel is; beveiliging is minder dan bij Fortis.
davidneale
4 september 2002, 17:56
SOS l†$
Ik heb in ieder geval mijn rekeningen bij KBCgesloten! Als je dit echt niet wil doen, open gewoon andere rekeningen bij Fortis, CitiBank, of BBL -- ze werken allemaal met Mac, zelfs met MacOS X.
straffe
4 september 2002, 20:55
Goede avond beste lezers allemaal, ik heb heel de lijst doorlopen en alles gelezen.
Het enigste dat ik kan zeggen hierover is dat de meeste informatika's alles leren op een wintel en niet op een mac.
Het wordt hoog tijd dat de zogezegde slimmen van deze wereld alles eens doorlezen en weten dat de gemiddelde mac gebruiker een persoon is die hogere studies gedaan heeft en dus recht heeft op een gelijkaardie behandeling als een wintel gebruiker.
Dus neemt een informatikus aan die de twee platformen door en door kent.
Ik ben bij Argenta aangesloten en die ondersteunen ook netscape 6 NIET.
Dus maar afwachten wanneer dit wel het geval zal zijn.
kMikaZu
4 september 2002, 21:25
straffe (04 Sep, 2002 20:55):
en weten dat de gemiddelde mac gebruiker een persoon is die hogere studies gedaan heeft en dus recht heeft op een gelijkaardie behandeling als een wintel gebruiker.
Die hogere studies hebben er helemaal niks mee te maken. Mac-gebruikers zijn gewoon klanten zoals iedereen, ongeacht de studies. En klanten horen waar voor hun geld te krijgen, of je nu een prof of een vuilnisman bent!!
Voor de rest heb je gelijk, het informatica-gebeuren is veel te eenzijdig!
Joeri
5 september 2002, 09:15
Ga gewoon bij een bank die wel een oplossing biedt voor gebruikers met Mac OS. Willen ze niet horen, dan moeten ze maar voelen. Persoonlijk ken ik al 4 mensen die op mijn aanraden van KBC en Dexia naar Fortis zijn gegaan (zowel zakelijk als privé). Die mensen zijn nu supergelukkig dat ze met hun 'digipass' overal ter wereld hun verrichtingen kunnen doen en niks extra hoeven installeren. Geen Netscape als ze dat niet willen, geen MRJ (java) gedoe en al helemaal geen zogenaamde key's...
Dus bye bye KBC en Dexia, kijk hoe gelukkig wij zijn bij de concurrentie...
;)
J.
fonske
5 september 2002, 09:25
Joeri,
dan geven we weeral toe aan de banken en zal er zeker geen verandering in komen.
Ik ben al jaren bij KBC en ben er altijd tevreden geweest. Nu moeten we blijven 'zagen' om iets te bereiken. En dat zullen we doen!!
Waarom zouden WIJ altijd moeten toegeven. Dat zij nu maar eens moeite doen om hun klanten te behouden.
pablo
5 september 2002, 12:35
niemand die bij Argenta is?
Ben nu 1 jaar bij Argenta en heb totaal geen probleem met online-banken, je moet wel Netscape 4.7 gebruiken. Maar alles werkt zeer soepel en snel (wel via telenet). En dat allemaal zonder kosten, noppes, gratis. Alles is gratis trouwens bij Argenta.
lo†us$sea†er
5 september 2002, 14:11
Ja je kan Tele-KBC ook gebruiken onder Mac OS X, weliswaar met de Classic module en Netcape 4.7...
Omdat ze te lui zijn om naar een oplossing voor X te zoeken...
l†$
hudson hawk
13 september 2002, 20:07
Hallo iedereen....
enkele opmerkingen aangaande de KBC problematien en OS X
* de reden waarom het niet lukt via IE op een mac of Netscape 6.x of hoger is de volgende: KBC online maakt gebruik van Live connect (niet van live-update) en netscape 4.75 tot 4.79 is de enige die dit ondersteunt op Mac (correct me if I'm wrong)....
* KBC laat zijn Mac gebruikers zeker niet in de kou staan... wees gerust.... ze zoeken volop naar een oplossing....denk eraan dat Mac OS X een compleet nieuw OS is.... Hoeveel softwaredeveloppers hebben hun programma's niet moeten herschrijven speciaal voor Mac OS X >> voor KBC online is dit net hetzelfde...
groetjes
lo†us$sea†er
13 september 2002, 22:52
enkele opmerkingen (sorry, maar ik word er steeds pissed'er van!)
* Nja, dat vind ik toch maar zielig dat ze afhankelijk zijn van 1 enkele browser
* Volgens mij moet het met omniweb mogelijk zijn met online banking te werken
* Mac OS X: nieuw??? Het bestaat al langer dan Windows XP!
* De laatste tijd antwoorden ze niet eens meer op mijn mails
* Fortis en BBL slagen wel in, KBC niet?
* KBC werkt met Internet Explorer 4.0 onder Windows 98: dat zal echt wel veilig zijn
l†$
hudson hawk
13 september 2002, 23:40
1 belangrijke opmerking aangaande voorgaande bericht :
hoeveel softwareproducentten hebben een nieuwe versie van hun pakket moeten uitbrengen voor MAC OS X ???
Je vermeldt ook dat MAC OS X voor windows XP er was, maar je ziet één zeer belanrijk ding over het hoofd : XP is backwards compatible.... Mac OS X niet......
groeten
hudson hawk
13 september 2002, 23:42
nog even ter verduidelijking :
ben zeker niet tegen Mac OS X, noch windows
davidneale
14 september 2002, 00:05
MacOS X is geen nieuwe OS -- het is Unix. Een online systeem werkt via een Web browser en hoeft dus niet herschreven te worden voor een OS, zolang de browser aanwezig is.
Uitvluchten over "een nieuwe OS" houden geen steek, behalve als er iets anders aan te pas komt dan een browser. Andere banken hebben reeds getoond dat dit niet nodig is om efficiënt online te kunnen bankieren: Fortis, CitiBank...
Feit is dat KBC gekozen heeft voor en niet gestandardiseerde oplossing voor een Web-based systeem. Dit is niet de schuld van MacOS X en ook niet de schuld van de gebruikers van macOS X en klanten van KBC. Het is de fout van KBC.
hudson hawk
14 september 2002, 00:56
Ik zeg niet dat het de schuld is van de Mac gebruiker, noch van het OS... weet zelfs niet of er hier naar een schuldige dient gezocht te worden.... Wat ik wel weet is dat er naar een oplossing gezocht wordt....
davidneale
14 september 2002, 12:20
Hudson Hawk (14 Sep, 2002 00:56):
Ik zeg niet dat het de schuld is van de Mac gebruiker, noch van het OS... weet zelfs niet of er hier naar een schuldige dient gezocht te worden....
Men hoeft inderdaad niet te zoeken naar een schuldige -- die is er al -- de KBC!
kMikaZu
14 september 2002, 17:25
Ik zou willen oproepen om geen welles-nietes spelletjes te houden! Daar heeft niemand wat aan ;-)
Laten we in de plaats samen naar een constructieve oplossing zoeken!
hudson hawk
14 september 2002, 23:54
Groot gelijk Mika....
Hoe kan je zo snel mogelijk een oplossing bekomen voor het Mac <> KBC probleem....
Elke Mac gebruiker dient iets van zich te laten horen bij de KBC Ebankingdesk.... Hoe meer "klachten" er zijn ivm Mac, hoe sneller er voor een oplosssing gezocht wordt.... that's it.... Ook het KBC forum op de KBC website kan hiervoor aangewend worden.... Wees er maar zeker van dat het gevolgd wordt door KBC medewerkers....
Mika, nog één vraagje :heb je ICQ of MSN...???
Groetjes....
davidneale
15 september 2002, 15:02
Een zeer doeltreffend manier om KBC te doen luisteren is om uw rekeningen bij de KBC te sluiuten. Bij het sluuiten van de rekeningen, schrijf een brief aan de verantwoordelijken bij KBC, met duidelijke vermelding van waarom zo'n stap genomen werd.
Banken verliesen hun klanten niet graag...
kMikaZu
15 september 2002, 15:16
Hudson Hawk (14 Sep, 2002 23:54):
Mika, nog één vraagje :heb je ICQ of MSN...???
Kijk maar gerust in mijn profiel, daar vind je alles.
Jazzaddict
16 september 2002, 00:35
"Een zeer doeltreffend manier om KBC te doen luisteren is om uw rekeningen bij de KBC te sluiuten. Bij het sluuiten van de rekeningen, schrijf een brief aan de verantwoordelijken bij KBC, met duidelijke vermelding van waarom zo'n stap genomen werd.
Banken verliesen hun klanten niet graag.."
Stel dat je dit doet en de KBC luistert heb je er wel zelf niets aan, je rekening is dan immers afgesloten
Dominique
18 september 2002, 13:43
KBC heeft beslist om voorlopig het onderzoek naar een oplossing onder Netscape 6.0 en OSX te staken.
Dit is een reactie via mail vanuit KBC.
Back to te prehistorie ! Haal hamer en beitel maar boven om prehistorische overschrijvingsformulieren in te vullen.
lo†us$sea†er
18 september 2002, 17:21
Als dat waar is he!!!!!!!!!!!!!!!
Mij hebben ze gisteren aan de telefoon gezegd dat er nog steeds verder onderzocht werd. Niet meer voor Netscape maar wel Internet Explorer. Ik heb hen ook Omniweb aangeraden te onderzoeken (omdat die browser bij de enige was die er in slaagde de applet te initialiseren, de rest de helemaal niks op de pagina voor KBC online).
Verder ligt het probleem inderdaad bij Liveconnect en eigenlijkj kan ik de KBC meer en meer begrijpen. Ik begin nu zelf wat javascript te leren en Liveconnect is inderdaad een HEEL handige toepassing, die jammer genoieg in GEEN ENKELE browser voor Mac OS X ondersteunt wordt :(
We moeten toch even de hand in eigen boezem steken.
Nu er zijn wel oplossingen (ik denk dat IFRAME een van de oplossingen is, en dat heb ik hen ook gezegd) maar het is ook te begrijpen dat zij niks gaan veranderen als niemand van zich laat horen, nu zijn ze er dus wel mee bezig...
Oja, liveconnect dat is iets dat ervoor zorgt dat Javascript en Java (en plugins en dergelijk) met elkaar kunnen communiceren. Met Javascript is het immers niet mogelijk(!!!) om op iemands computers bestanden te zetten, laat staan ze aan te passen/verwijderen, enz... daaropm hebben
ze (onder andere) Liveconnect nodig.
Allez, ik ben er zelf eigenlijk nog maar net mee bezig, dus schiet mij niet af als mijnen uitleg niet helemaal correct is!
l†s
vleminckx
18 september 2002, 17:51
ik kan niet schieten.
Deze draad is al heel lang en ik denk niet dat er nog veel positieve berichten in zullen komen. ze willen of kunnen niet en dat is betreurenswaardig. Veel geluk voor diegenen die van KBC Online wilden gebruik maken.
Een gezamelijke petitie naar Yves Van Den Broeck van Apple had waarschijnlijk meer uitgehaald, ik weet dat hij voor ISABEL toch hemel en aarde aan't verzetten is.
onbekend
23 september 2002, 12:07
ben hier komen kijken nav jullie posts op het kbc-forum. zelf geen macosx'er, maar heb alle sympathie voor jullie zaak.. :-)
heeft iemand al eens geprobeerd met mozilla/ netscape en de mrjplugin (http://www.mozilla.org/oji/MRJPluginCarbon.html)? op deze pagina staat dat liveconnect ondersteund wordt, so (wel paar beperkingen ivm security, geen idee wat dat in de kbc-online-praktijk gaat doen)..
wel niet via gewone weg op de site gaan, maar rechtstreeks naar bv.: https://kbconline.kbc.be/MB000101/ELB/D9306?VNS_NR=0001&TAAL_KD=N&PAK_KD=0094
lo†us$sea†er
23 september 2002, 13:19
Vol goeie moed probeer ik het meteen eens uit, het 'lijkt' inderdaad DE oplossing
l†$
onbekend
23 september 2002, 15:33
en? ben benieuwd (en ongeduldig)... :-)
frank
--
http://belgonet.be/frank/
http://belgonet.be/e-cafe/
fonske
23 september 2002, 16:09
Ik ben ook zeer benieuwd en ongeduldig.
Werkt dit echt? Waarom zegt KBC dit dan niet ??
kMikaZu
23 september 2002, 16:19
Onbekwaamheid? :-p
lo†us$sea†er
23 september 2002, 17:39
De plugin is inderdaad blijkbaar al van mei beschikbaar, maar bij mij lukt het toch niet hoor. Ik heb het wel doorgestuurd naar de KBC! Nu kan het toch niet moeilijk meer zijn hun OS 9 versie aan te passen naar OS X
l†$
onbekend
23 september 2002, 18:19
van de mrj-plugin-pagina:
"The Plugin uses the standard Applet security model provided by Apple's JVM. Remote applets can only open sockets with the server they come from, and only local applets can access the file system. There is no support for the Netscape security model, nor for signed applets, except through normal JDK security mechanisms.
als dit het probleem is (en daar lijkt het op) vrees dat de beperkende factor dus de apple-implementatie van de JVM is: de 'remote applet' kan niet aan het filesysteem (om het keypair op te halen).
maar misschien is dit een setting die je (zoals voor de sun jvm op linux) kunt 'overrulen' in de java.policy-file? zoek eens of jullie die hebben staan? ik heb daar volgende aan toe moeten voegen:
grant codeBase "https://kbconline.kbc.be" {
permission java.security.AllPermission;
};
succes!
frank
--
lo†us$sea†er
23 september 2002, 19:03
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het daaraan ligt, want anders was het ook niet mogelijk geweest om KBC-online voor Mac OS 9 aan te bieden...
Ik vrees eigenlijk dat het aan Jaguar ligt :'(
Kan iemand met Mac OS X 10.1 eens uittesten of hij met de plugin en Netscape/mozilla al een stap verder geraakt?
De plugin verschijnt bij mij ook niet echt als een plugin-bstand maar eerder als een kruising tussen een bestand en een map (als je begrijpt wat ik bedoel)
l†$
lo†us$sea†er
23 september 2002, 19:14
Dit vond ik op Mac OS X hints:
Some java applets on secure sites (online banking for example) won't work on OS X. This affects both Internet Explorer and Mozilla (with MRJ Plugin). Other browsers using the Java implementation on OS X are probably similarly affected.
The browser's status bar will show an "applet not initialized" message, and the Java console will tell you that a javax.net.ssl.SSLException is thrown. This may be caused by a bug known to Apple - the Java implementation has trouble with certain SSL certificates. Until Apple fixes this problem, they suggest a fairly simple workaround (unfortunately, you will need a Windows version of Internet Explorer for this):
1. Access the problematic site with Internet Explorer on Windows. Click on the padlock item and export the certificate to a file.
2. Copy the certificate to your Mac.
3. Use the command
sudo keytool -import -trustcacerts -keystore[space]
/Library/Java/Home/lib/security/cacerts -file mycert.cer
to import the certificate file to your keystore (substitute mycert.cer with the name of the file containing the certificate). Note that the above command is shown on two lines; replace [space] with an actual space character and enter the command as one line. The keystore is password protected - the default password is "changeit".
4. Restart your browser and enjoy!
[Editor's note: Anyone out there have a Java site they have trouble accessing? Does this fix work? I don't have any sites that I can use here to test it with.]
ik zal het uittesten van zodra mijn windoos terug ter beschikking is (binnen een uurtje of 2)
l†$
lo†us$sea†er
23 september 2002, 19:51
Blijkbaar ligt het probleem totaal niet bij dat certificaat of wat dan ook, maar wel bij het initialiseren van de gebruikers, enfin verder ben ik ook nu niet geraakt...
l†$
onbekend
23 september 2002, 21:14
het initialiseren van de gebruikers is nu net die fase waarin de applet op zoek gaat naar geldige keypairs en daaraan gekoppelde gebruikers. dat allemaal op het filesystem. het probleem zit het hem heel waarschijnlijk bij het feit dat (in deze configuratie) de applet geen rechten heeft om dat filesystem te accessen. zeker dat er nergens een config-bestandje is waar je dat kan wijzigen?
--
vleminckx
23 september 2002, 21:38
Eigenlijk begrijp ik niet waarom er zoveel commotie is ontstaan rond dit probleem. Wanneer eender wie een ASP model maakt van om het even welke Applicatie (dus ook "bankieren") en wil werken met een CITRIXSERVER waarvoor gratis clients bestaan voor Windows, Macintosh en Linux dan is er geen probleem. Als je op uw Applicatie een degelijke toegangscontrole maakt dan is dat ook veilig. Het enige wat een eventuele Hacker zou kunnen capteren zijn nietszeggende toetsaanslagen. En dat is dan in het slechtste geval. En dat kunnen ze nu trouwens ook al met de bestaande applicaties voor bankieren of sites die met VISAbetalingen werken.
onbekend
23 september 2002, 23:02
in een ideale wereld werkt elk online banking product met gestandardiseerde protocollen, vendor-onafhankelijk, via een alomtegenwoordige thin client (juist, de browser). dus: html, css en javascript. voor autheticatie zou gestandardiseerde pki dan voor de hand liggen (kbc werkt met eigen pki oplossing, vandaar het onhandig geklungel met die java-applet). authenticatie via digipass (cfr. fortis) is een mooi alternatief.
standardisatie en het openhouden van standaarden is voor iedereen die niet in het MS-kamp (bv. op os-niveau linux, mac os) zit een noodzaak om te kunnen overleven. een interessante site/ online community/ vzw-in-wording: http://www.openstandaarden.be/.
groetjes,
frank
--
lo†us$sea†er
24 september 2002, 02:28
vleminckx (23 Sep, 2002 21:38):
Eigenlijk begrijp ik niet waarom er zoveel commotie is ontstaan rond dit probleem. Wanneer eender wie een ASP model maakt van om het even welke Applicatie (dus ook "bankieren") en wil werken met een CITRIXSERVER waarvoor gratis clients bestaan voor Windows, Macintosh en Linux dan is er geen probleem. Als je op uw Applicatie een degelijke toegangscontrole maakt dan is dat ook veilig. Het enige wat een eventuele Hacker zou kunnen capteren zijn nietszeggende toetsaanslagen. En dat is dan in het slechtste geval. En dat kunnen ze nu trouwens ook al met de bestaande applicaties voor bankieren of sites die met VISAbetalingen werken.
Afgezien van het feit dat ik j euitleg maar half begrijp (het punt begrijp ik natuurlijk wel), volgt hier mijn reactie:
"Het is nu eenmaal zo, en ik heb ondervonden dat de KBC niet echt naar 'tips' van buitenaf luistert"
Ok, jouw oplossing lijkt goed en platformonafhankelijker, maar de KBC gebruikt Java, javascript en Liveconnect, en wij kunnen er niet mee bankieren, daarom onstaat er zoveel commotie rond. Je moet roeien met de riemen die je hebt en die zijn Java & Jscript
Trouwens, al bij al zit hun concept goed in elkaar, ik heb er goeie hoop op dat het opgelost wordt. Ondertussen moeten we hen wat tijd geven en vooral blijven mailen --> futta & Vlemincks, kunnen jullie niet eens mailen naar de KBC:
kbc.ebanking.desk@kbc.be
l†$
onbekend
24 september 2002, 09:47
het concept zit idd goed in elkaar. eenmaal geauthentificeerd kom je in een platform- en browser-onafhankelijke online-bank-site. werkt best vlot. maar vrees dat ik als niet macosx-er en als niet kbc-onliner daarover wel niet naar de e-banking-desk kan mailen. maar ik kan wel hand- en spandiensten verlenen aan mensen die wel in dat geval zijn, natuurlijk.. ;-)
--
lo†us$sea†er
24 september 2002, 18:11
ja da's natuurlijk waar, maar je bent een goede hulp!!!
Ik heb die link (MRJ Plugin) aan KBC doorgegeven, hen erbij verteld dat het (nog) niet vanzelf werkte en ook gezegd (zoals jij zei) dat het waarschijnlijk lag aan de policy file enz...
Vandaag kreeg ik telefoon om me te bedanken voor de informatie en die man zei dat het inderdaad zo iets was dat ze nodig hadden, hij vroeg me ook om blijven contact op te nemen en zulke informatie door te geven (ze hadden die plugin nog niet gevonden, en eerlijk gezegd, ik heb er ook achter gezocht maar die was ik ook nog niet tegengekomen. Achteraf gezien natuurlijk stom om niet eens bij Mozilla te gaan zien...)
Ik heb je emailadres alvast opgeslaan ;) ,
thx l†$
onbekend
24 september 2002, 22:10
graag gedaan. alles wat unix is draagt sowieso m'n sympathie weg. en osX is echt wel prachtig (technisch en esthetisch).. en dat ik belang hecht aan open standaarden (http://www.openstandaarden.be/) had ik hier al vermeld zeker?
soit, tot één dezer :)
--
fonske
6 oktober 2002, 10:24
Nog maar eens een antwoord gekregen van KBC:
---------------------------------------------
Met veel belangstelling heb ik uw bemerkingen over KBC-online en de combinatie met OS X gelezen.
Na navraag op onze diensten blijkt, dat momenteel OS X, het meest recente besturingssysteem geen stabiliteit garandeert. Evenmin Netscape 6 bijvoorbeeld.
Daarom functioneert KBC-online op Mac, voorlopig alleen als de Classic-module (OS9.1) is geïnstalleerd. We houden u uiteraard op de hoogte over nieuwe ontwikkelingen.
Voila, dat was het dan weer. En oh ja, Mac OS X garandeert zeker geen stabiliteit. Ik crash hier om de 5 minuten.....NOT. Ik werk nu al zeker 3 maand met Mac OS X en het is nog NOOIT vastgelopen of gecrasht.
pfff, dit is volgens mij een eindeloos straatje, gaat dit ooit opgelost geraken??
willydelcart
6 oktober 2002, 14:28
Heb eind vorige week nog eens antwoord gehad van de helpline KBC. Nu het probleem er aan komt dat vanaf volgend jaar geen Macs meer zullen geleverd worden met Classic, dacht ik dat nog eens te moeten melden. Uitgevers, DTPers, grafici, drukkerijen etc. die enkel Macs bezitten zullen volgens de KBC-desk volledig in de kou blijven staan: KBC ontwikkeld NIET voor OSX, punt uit.
Een collega van mij, waar ze uitsluitend al produceren met OSX 10.2 stapte al over naar BBL, tot hun volle tevredenheid overigens. Een bank om in gedachten te houden dus.
Toegegeven, slechts 5% van de markt behoort aan Mac, toch getuigt de houding van KBC van kortzichtigheid. Ik vraag me eigenlijk wel af of ze zelf wel weten wat ze nu precies gaan doen, gezien de veelheid en verscheidenheid van hun antwoorden.
sjmielh
6 oktober 2002, 15:05
willydelcart (06 Oct, 2002 14:28):
Nu het probleem er aan komt dat vanaf volgend jaar geen Macs meer zullen geleverd worden met Classic, dacht ik dat nog eens te moeten melden.
Maar dit is niet juist hoor, Classic blijft werken. Je kan blijven MacOS 9 gebruiken in MacOS X. Wat niet meer zal werken is opstarten in MacOS 9.
sjmielh
sjmielh
6 oktober 2002, 15:11
fonske (06 Oct, 2002 10:24):
Met veel belangstelling heb ik uw bemerkingen over KBC-online en de combinatie met OS X gelezen.
Na navraag op onze diensten blijkt, dat momenteel OS X, het meest recente besturingssysteem geen stabiliteit garandeert. Evenmin Netscape 6 bijvoorbeeld.
Daarom functioneert KBC-online op Mac, voorlopig alleen als de Classic-module (OS9.1) is geïnstalleerd. We houden u uiteraard op de hoogte over nieuwe ontwikkelingen.
Voila, dat was het dan weer. En oh ja, Mac OS X garandeert zeker geen stabiliteit.
Eerst was MacOS X niet veilig nu is het niet stabiel genoeg. Ik kan niet wachten op het volgende "argument" van de KBC :-).
Welk OS kan er trouwens stabiliteit garanderen, dat kan toch geen enkel OS? Want alles kan toch ooit crashen?
Ik vraag wel af wie die "diensten" zijn die zoveel over MacOS X weten zijn :-).
Sjmielh
vleminckx
6 oktober 2002, 17:03
Het is inderdaad wel zo dat voor sommige applicaties er stabiliteitsproblemen zijn in Os X. Niet zozeer stand alone maar wel in netwerken. Dat er bepaalde banken zijn die niet kunnen of willen hun applicaties laten werken met MacOs X da's een keuze die ze zelf maken en wij kiezen dan eventueel voor een andere bank. Voor de KMO ligt dat anders, er is momenteel maar één banksoftware die kan en mag gekoppeld worden aan boekhoudingspakketten en da's ISABEL, maar dat werkt niet op Mac en er is geen alternatief.
sjmielh
6 oktober 2002, 20:27
vleminckx (06 Oct, 2002 17:03):
Het is inderdaad wel zo dat voor sommige applicaties er stabiliteitsproblemen zijn in Os X. Niet zozeer stand alone maar wel in netwerken.
Wil je dat eens verder uitleggen aub. Dus MacOS X is niet onstabiel in netwerken, het zijn alleen programma's die dat zijn. Bedoel je dat?
Sjmielh
lo†us$sea†er
6 oktober 2002, 22:57
Sorry, maar zoals ik al eerder zei vind ik ook dat de fout bij Mac OS X & ontwikkelaars voor Mac OS X ligt. LiveConnect is in het geval van de KBC superhandig, ze hadden het destijds (Mac OS 9 & Netscape) voorhanden en nu is er plots geen enkele browser die dit ondersteunt voor Mac OS X!!! Waarom ondersteunt IE/Netscape voor PC dit wel & IE/Netscape/Opera/omniweb/....... voor Mac niet?
Als ze compatibel willen worden met Mac OS X, moeten ze helemaal hun systeem veranderen, ofwel helemaal apart behandelen voor Mac OS X, dat kan je toch niet verwachten!?!
Kortzichtigheid van de KBC? Misschien een beetje, maar vooral kortzichtigheid van de ontwikkelaars van browsers, we zouden beter daar OOK es klagen, allehoewel ik vrees dat dat nog minder zal uithalen...
De BBL & Fortis hadden geluk dat ze hiervan geen gebruik maakten!
Snuffel hier maar es rond: Liveconnect (http://users.pandora.be/veke/javascript/oreilly/ch19_01.htm)
l†$
P.S.: Mozilla heeft een plugin MRJ-plugin voor Mac OS X, waar de KBC nu ongeveer een maand op de hoogte van is, volgens mij zullen ze wel volgen, maar ik vrees dat we nog even zullen moeten wachten.
vleminckx
7 oktober 2002, 08:09
Er zijn inderdaad programma's waar "er problemen kunnen ontstaan. Dat is niet altijd het probleem van die programma's maar soms van het OS. Na de update van MacOs X 1.O en 1.5 werden ook in onze firma fouten vastgesteld (in netwerk) maar die bleken opgelost na de update van "Jaguar".
hudson hawk
14 november 2002, 23:22
heeft er iemand een idee wanneer de officiële versie van JDK 1.4.1 eraan komt voor Mac ???Apple heeft Java 1.4.1 Developer Preview 5
gereleased, doch nog geen bericht wanneer de officiële versie eraan komt.....
Misschien lost dit onze KBC-Online problemen wel op..... Let's hope so.....
greetz
boubou
7 december 2002, 17:43
Dit stuurde ik naar mijn KBC kantoor:
"Hierbij laat ik U weten dat ik de rekening 423-xxxxxxx-xx op datum van vandaag wil afsluiten. Kan ik U vriendelijk verzoeken het saldo over te maken op mijn rekening nr 001-xxxxxxx-xx. Ingesloten steekt de bankkaart die ongeldig werd gemaakt.
Waarschijnlijk zal uw klantservice de reden zoeken voor deze schrapping. U kunt hen vertellen dat het feit dat ik niet meer kan internetbankieren via mijn Apple computer met OS X de enige oorzaak is.
Verder wens ik het personeel van het kantoor te danken voor de service van de voorbije jaren."
fonske
17 januari 2003, 11:55
Zijn er al mensen die meer weten omtrent KBC-online en Mac OS X ??
Ik heb onlangs nog een mailtje gestuurd naar KBC, maar tot op heden nog geen antwoord gekregen.
Heeft iemand het eigelijk al geprobeerd om KBC-online aan de praat te krijgen onder OS X ?
fonske
20 januari 2003, 20:15
Ok mensen, hier heb ik het antwoord van KBC (volledig antwoord)
-----------------------------------------------------------
Geachte heer,
Graag bezorgen wij u de informatie waarover wij momenteel bechikken omtrent bankieren Via Mac OS X.
Recent kwamen er enkele reacties binnen van Mac-cliënten die onder OSX willen
werken, en niet tevreden zijn met feit dat KBC deze piste niet ondersteunt.
Momenteel zijn er een aantal zware reacties aan de gang op het KBC-forum, vooral met de teneur: "en Fortis en BBL kunnen dit wel",
Onze dienst Ontwikkeling Electronisch Bankieren heeft een tweetal maanden geleden een aantal pistes bekeken, en toen bleek dat de combinatie Netscape 6/7 - Internet Explorer én (Tele-)KBC-Online
onvoldoende stabiel was om op Mac OS X te draaien. Enkel als de cliënt het lagere syteem (0S 9.1) gebruikt, zal (T)KO werken. Ook onze collega-bankiers meldden toen in hun systeemvereisten dat zij OSX niet ondersteunen.
De informatie dat Fortis en BBL dit nu wel zouden ondersteunen is nieuw voor ons. Daarom gaat de betreffende dienst de Mac OS X-materie dringend opnieuw onderzoeken.
Wij wachten dus zeker niet af , doch wij moeten hier vragen om enig respijt te laten aan de ontwikkelingsdienst om dit verder uit te zoeken.
Op die manier kunnen wij aan u als klant een meer afdoende uitleg verschaffen, waarom KBC bepaalde dingen niet ondersteunt, waar dit blijkbaar door andere banken wel zou gebeurt.
Heeft u verder nog vragen, dan kan u ons ook telefoneren.
U kan ons bereiken op 016 43 25 07, alle werkdagen van 8u30 tot 19u00
en op zaterdag van 9u00 tot 12u00.
Met vriendelijke groeten,
Miel Peeters,
Medewerker KBC.eBanking.Desk/Homebanking
-----------------------------------------------------------
Dit betekent dus nog maar is om te wachten.
Karel@ppel
20 januari 2003, 21:01
Dexia ondersteunt sinds eind 2002 MacOSX.
Systeem : Super perfect !.... . Rente : niet om over naar huis te schrijven.
Argenta ondersteunt enkel MacClassic via netscape 4.7 (of Internet explorer zonder printfunktie)
Systeem : behoorlijk.... . Rente : meer dan behoorlijk.
Argenta beloofde mij tegen het einde van dit jaar MacOSX te zullen ondersteunen.
.... Hoop doet "altijd" leven..........
Phr@
11 februari 2003, 20:41
De reactie van de directie van KBC op onze boze mail. (http://www.im.be/news.php?newsid=937)
fonske
11 februari 2003, 21:48
Da's weer veel uitleg, maar nog altijd geen concrete oplossing.
Ik wil nu eenmaal niet enkel classic installeren voor mijn online-banking.
jammer dat ze er niet echt een tijdsspanne hebben bijgezet, zou al heel veel mensen weer een sprankeltje hoop geven.
kMikaZu
12 februari 2003, 16:02
Pfff, het gaat wel perfect bij Dexia en Fortis. Ze zijn daar gewoon incompetent bij KBC ofwel hechten ze niet veel belange aan de wensen van hun klanten. :(
Newton
12 februari 2003, 16:11
Heeft iemand ervaring met online banking bij de BBL?
onbekend
19 februari 2003, 13:44
Joeri (09 Apr, 2002 22:53):
Doe zoals ik, verander van bank (Dexia --> Fortis) omdat ze de Mac daar wel erkennen!
J.
Ondertussen werkt Net Banking van Dexia al een tijdje "native" onder OSX, officieel met Internet Explorer (4 of recenter), Netscape (6.2 of recenter) en de Mozilla-variant, in de praktijk ook met andere browsers (behalve voorlopig Safari). Er komt geen installatie CD aan te pas, bij het inloggen wordt zonodig automatisch uw software bijgewerkt.
En onder OS9 werkt het ook prima!
Zie ondermeer hier: http://www.dexia.be/Home_nl/frame.asp?dir=/E-Banking_nl&page=fichenetbanking.xml&style=ebankingproduct1.xsl&leftmenu=1
sjmielh
19 februari 2003, 17:20
Wannes (19 Feb, 2003 13:44):
Ondertussen werkt Net Banking van Dexia al een tijdje "native" onder OSX, officieel met Internet Explorer (4 of recenter)
Bij mij gaat het niet met internet Explorer (os x)
in de praktijk ook met andere browsers (behalve voorlopig Safari).
Met Safari werkt het prima, alleen moet je een beetje helpen bij de java detectie.
sjmielh
bbenoot
3 mei 2003, 12:24
Citibank loopt onder Explorer zonder problemen.
davidneale (24 Apr, 2002 17:23):
Er is niets "mis" met Netscape. Maar waarom moet ik één browser voor dit en een andere voor dat gebruiken. Het WWW is een open-standards faciliteit; er is geen enkele reden voor een bank of wie dan ook te zeggen met welke browser men zou moeten werken (behalve onkundigheid van hun IT afdeling, natuurlijk). Ik zie het al gebeuren:
BBL: alleen met IE;
Dexia: alleen met Navigator;
CitiBank: alleen met Omniweb;
BelgoBank: alleen met Opera
enz.
(dit zijn maar voorbeelden van wat zou kunnen gebeuren°;
Moeten wij vijf verschillende browsers laten installeren. En wat gebeurt er dan als iemand anders beslist dat zij alleen met browser nummer 6 zal werken?
Het is een kwestie van principes!
Even nieuw leven inblazen.
Van iemand die tijdelijk werkt bij KBC heb ik te horen gekregen dat binnenkort er een MacOS X versie komt om online te bankieren, maar dan het wel met Netscape 7.0, daar Safari nog probleem heeft met bepaalde java toepassingen die het KBC-pakket gebruikt.
Zeker interessant om dit op te volgen.
't is alleszins een begin.
en het zal verdomme tijd gaan worden ook...
Dit is verdorie een serieus probleem volgens de lengt ven de draad te zien.
Het zou misschien een goed idee zijn om deze draad, als link naar de bevoegde mensen bij KBC te sturen om hun duidelijk te maken hoe groot het probleem wel is. En (voor hun van belang) hoeveel klanten ze hierdoor verliezen.
mrfrost
27 mei 2003, 16:36
Zouden ze ondertussen al moeten weten.
Zie hier. (http://www.im.be/news.php?newsid=937)
juist heb ik pas gezien nadat ik dit gepost had, sorry.
Gaat wel sneller als met een priorzegel.
vBulletin® v3.8.5, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.