PDA

View Full Version : Router valt uit met Apple tv

sezou
16 september 2009, 10:53
even schetsen: ik heb een Imac met SL draadloos met vdsl belgacom router bbox2, vaak als ik apple tv kijk of zeker synchroniseer dan valt de router helemaal uit en start weer opnieuw op, ik heb probleem al gemeld en al twee nieuwe bbox2 geplaatst, dus het probleem is niet bij Belgacom... wat kan de oorzaak zijn? Wie kan me aub helpen, ik vind hier nergens iets over terug

Da_Flash
16 september 2009, 11:02
Uit mijn ervaring op het werk, weet ik dat de firmware van de B-Boxen (zowel 1 en 2) niet op veel trekken. Dus de fout kan wel bij Belgacom liggen, maar is het een algemeen probleem...
Verder geen idee wat er nog het probleem kan zijn. Misschien eens rondvragen of er mensen zijn met B-Box2 en apple TV

cyrano
16 september 2009, 11:11
Het is een veel voorkomend probleem met goedkope routertjes. Niet alleen de Bbox, dus. Ik vermoed dat een ARP cache volloopt na een zekere tijd. Het ding houdt dan op te routeren en je film valt stil. Niks aan te doen tot Belgacom een update van de firmware wil uitbrengen.

Eventueel kan je 't oplossen door de Belgacom router alleen als Internet router te gebruiken en je eigen netwerkje te isoleren dmv een Apple router achter de Bbox.

Apple's routers zijn de enige waarvan ik zeker weet dat ze het probleem niet hebben. Er zijn er zeker andere, maar die dingen krijgen zo vaak nieuwe hardware en/of software dat je nooit zeker weet wat je koopt bij andere merken.

sezou
16 september 2009, 16:23
Bedankt !! voor d snelle reakties, wat bedoel je met een apple router? Ik heb nog een Airport express liggen, kan ik me daar mee behelpen?

cyrano
16 september 2009, 16:35
Dat zou al veel verbeteren.

Nog een vraagje: herstart de Bbox spontaan? Of loopt die vast en moet je 'm dan zelf herstarten?

Dijlespurter
16 september 2009, 16:47
Sinds wij een Bbox hebben ook niets dan problemen met internet ;)

sezou
16 september 2009, 16:54
de bbox herstart spontaan, alleeen ik heb geen kaas gegegeten waar en hoe ik die airport express (base station) moet aansluiten en configureren, help? :-o

cyrano
16 september 2009, 18:05
Mmmm... Een router die spontaan herstart, is in mijn ogen defect. De voeding toch mee vervangen? Of de aanwezige maar herbruikt? In 't laatste geval, haal als de gesmeerde bliksem die nieuwe uit de doos.

"Isoleren" van zo'n problemen kan soms 't simpelste door de AP Express in "bridged mode" te zetten.

Xemio
16 september 2009, 18:15
Originele profielafbeelding trouwens... ;)

sezou
17 september 2009, 00:43
ik heb nu airportexpress aangesloten met newerkkabel aan router, maar krijg geen verbinding, ik heb geconfig: met airportconfig app,en nieuw draadloos netwerk opgezet, en krijg geen verbinding? wat is de oorzaak? draadloos van router uitschakelen? we kan me helpen? ik wil van dat vervelend bbox probleem af

sezou
17 september 2009, 00:58
Mmmm... Een router die spontaan herstart, is in mijn ogen defect. De voeding toch mee vervangen? Of de aanwezige maar herbruikt? In 't laatste geval, haal als de gesmeerde bliksem die nieuwe uit de doos.

"Isoleren" van zo'n problemen kan soms 't simpelste door de AP Express in "bridged mode" te zetten.

Heb alles al 3 keer vervangen, probleem blijft hetzelfde en altijd als ik apple tv gebruik....

sezou
17 september 2009, 15:59
Zou forum willen bedanken, problemen zijn opgelost dankzij tip van Cyrano, werk nu met airport express (eerst wat problemen met netwerkkabel) maar werkt nu perfect!!! ;-)

t21
17 september 2009, 17:13
Ik vermoed dat een ARP cache volloopt na een zekere tijd. Het ding houdt dan op te routeren en je film valt stil.

Probleem opgelost, maar bovenstaande quote is alleszins onzin :-)

* ARP heeft niks te maken met routing
* Een ARP-table kan niet vollopen let maar enkele devices
* Routing (en een volgelopen routingtabel) heeft niks te zien met dit probleem, de devices zitten op hetzelfde (sub)netwerk.

Het zal wel iets zijn met een buffer op ethernet-niveau zijn, of de hub tussen wired en wireless in de bbox zelf.

cyrano
18 september 2009, 02:22
Probleem opgelost, maar bovenstaande quote is alleszins onzin :-)

* ARP heeft niks te maken met routing
* Een ARP-table kan niet vollopen let maar enkele devices
* Routing (en een volgelopen routingtabel) heeft niks te zien met dit probleem, de devices zitten op hetzelfde (sub)netwerk.

Now listen son, ik weet niet waar jij geschoold bent, maarrrrr...

ARP werkt alleen op 't zelfde subnet. In die zin is 't misschien een beetje ongelukkig verwoord. Maar de router euh... transfereert geen pakketjes meer, dus "routeert" niet meer. En de ARP cache is één van de problemen die vaak spelen met streaming icm DHCP. Als je wil, zal ik dat wel eens uitleggen, als 't moet met een tekeningetje bij of zo. Maar dat gaat je dan wel enkele trippels kosten. Het is in de hardware dat het mis gaat. Meestal een gevolg van te weinig geheugen in die dingen en het niet of niet tijdig leegmaken van die cache.

En misschien heeft de Bbox een watchdog schakeling die de router reset als die een bepaalde situatie ziet. Ik heb nog geen Bbox om te slopen, dus dat weet ik niet, het is puur veronderstelling.

Het zal wel iets zijn met een buffer op ethernet-niveau zijn, of de hub tussen wired en wireless in de bbox zelf.

Jaja. Wat is de ARP cache, denk je?

t21
18 september 2009, 12:17
Now listen son, ik weet niet waar jij geschoold bent, maarrrrr...

ARP werkt alleen op 't zelfde subnet. In die zin is 't misschien een beetje ongelukkig verwoord. Maar de router euh... transfereert geen pakketjes meer, dus "routeert" niet meer. En de ARP cache is één van de problemen die vaak spelen met streaming icm DHCP. Als je wil, zal ik dat wel eens uitleggen, als 't moet met een tekeningetje bij of zo. Maar dat gaat je dan wel enkele trippels kosten. Het is in de hardware dat het mis gaat. Meestal een gevolg van te weinig geheugen in die dingen en het niet of niet tijdig leegmaken van die cache.

En misschien heeft de Bbox een watchdog schakeling die de router reset als die een bepaalde situatie ziet. Ik heb nog geen Bbox om te slopen, dus dat weet ik niet, het is puur veronderstelling.

Jaja. Wat is de ARP cache, denk je?

M'n beste Cyrano, het wordt tijd om van de trippels te blijven, je boeken en tekeningetjes opnieuw te bekijken en het OSI-model nog eens te bestuderen, want je slaat de bal serieus mis in je antwoord.

Je haalt een aantal dingen door mekaar, of sterker uitgedrukt: je weet volgens mij niet waar ze voor dienen of gebruikt de verkeerde terminologie.

Geloof me vrij, je zal me niet veel kunnen leren over networking.

Maar toch nog een poging om te argumenteren:

ARP is zoals ik al zei niks meer of minder dan ethernet-adres naar ip-adres-vertaling. Als je de arp-tabel (of cache, zoals je wil) van je mac wil zien moet je anders maar eens het commando 'arp -a' in een terminalvenstertje uitvoeren. Dan zie je dat daar maar een paar entries in zullen staan.

Dat verandert niks als je megabytes per seconde over een verbinding pompt of zwaar aan het surfen bent, aangezien jouw Mac op ethernetniveau enkel maar z'n eigen subnet ziet, of zelfs maar tot aan de meest dichtbije ethernetswitch - dus tot aan de router en niet verder, plus de devices die hij op z'n lokaal netwerk ziet.

De kans dat die tabel dus volloopt in een dergelijke omgeving is eigenlijk onbestaande.
ARP-caches die maar een paar entries kunnen slikken bestaan voor zover ik weet niet, aangezien we het hier hebben over entries die slechts een paar tiental bytes groot zijn.

Het enige wat DHCP en ARP met mekaar te maken hebben is dat als er een device een nieuw ip-adres krijgt van de router de ARP-entry ook aangepast moet worden. Maar als je het DHCP-protocol kent, dan weet je ook dat het zo in mekaar zit dat een device zo lang mogelijk hetzelfde adres kan houden: het renewal-principe in het protocol, wat redelijk fout-tolerant is aangezien dhcp-server en -client een aantal keren zullen proberen van het de lease van het adres te verlengen/hernieuwen. Zelfs al is de leasetijd maar een uur, toch kan een device jaren aan een stuk hetzelfde adres hebben.

Mocht er iets verkeerd gaan op DHCP-niveau tussen BeBox en AppleTV, dan moet het zijn dat er een verkeerde renewal gebeurt en de AppleTV een nieuw adres krijgt. En aangezien de Lease Time bij een BeBox standaard op 24u staat zou het al heel toevallig moeten zijn dat die foute renewal er *altijd* op hetzelfde moment komt, als die er al komt tout court.

Vorige paragraaf houdt dan ook in dat als er zich problemen voordoen met de streaming doordat de device een nieuw adres krijgt, zo goed als niet zal voorkomen.

Kan het trouwens niet zijn dat je ARP aan het verwarren bent met NAT? Die tabel wil wel eens vollopen in goedkope routertjes, maar dat is iets héél anders.
En dan speelt NAT ook nog niet mee in dit probleem, aangezien de AppleTV en de device van waar er gestreamed wordt op hetzelfde (sub)net zitten: er zou al over het internet gestreamed moeten worden.

Er gebeurt zelfs niks nuttigs met de IP-paketten op de BeBox, aanbezien hij in het betreffende geval enkel maar op ethernetniveaulayer (de Data Link-layer) iets doet met de trafiek, namelijk 'switchen'.
En dat is nogal eenvoudig qua principe: frame komt binnen op poort X, en moet naar poort Y. Meer dan dat is het écht niet wat hier gebeurt.
Een ethernetswitch heeft zelfs geen ARP-tabel, die is niet nodig om de data te kunnen switchen aangezien die niet op IP-niveau werkt. (het OSI-model, remember?)

Wat er volgens mij dan wél gebeurt is dat de ethernet-switch in de BeBox waarschijnlijk gewoon niet mee kan, er een ethernetframebuffer vol loopt, en de boel doet crashen. En dan is er idd ergens een watchdog-mechanisme die er voor zorgt dat het ding reboot. Wat nog altijd leuker is dan een freeze waarbij je zelf het ding aan en af moet gaan zetten.

En terzijde: Als dit het probleem is heeft het ook niks te maken met een gebrek aan geheugen in de router, aangezien ethernetswitching de dag van vandaag gewoon in een chip gebeurt.
(NAT heeft dan wel een invloed op het geheugen.)

En voor er mensen zijn die de BeBox de grootste rommel aller tijden vinden: probeer maar eens consumer-level hardware te vinden die geen last heeft van een dergelijke problemen...

Samengevat: dit is dus géén - ik herhaal: GEEN! - verhaal van ARP-caches of NAT-tabellen.

En als je nog verder wil discussiëren, vertel me dan eens wat het potentieel voordeel uit van een cache - geen fifo-buffertje in de hardware of zo, maar echte datacache - op ethernetniveau zou kunnen zijn?

Juist. Er is er geen, want frames cachen heeft geen zin. Data cachen heeft enkel zin op de Applicatielayer (zoals bijvoorbeeld een squid-proxy doet voor http-trafiek), en niet lager in de stack.

cyrano
18 september 2009, 14:06
Mocht er iets verkeerd gaan op DHCP-niveau tussen BeBox en AppleTV, dan moet het zijn dat er een verkeerde renewal gebeurt en de AppleTV een nieuw adres krijgt. En aangezien de Lease Time bij een BeBox standaard op 24u staat zou het al heel toevallig moeten zijn dat die foute renewal er *altijd* op hetzelfde moment komt, als die er al komt tout court.

Om even terug te keren naar het topic...

Zoals ik al zei, ik heb het niet op een Bebox bekeken, omdat ik er stomweg nog geen heb. Een dezer dagen valt er waarschijnlijk wel eens eentje uit de lucht ;-)

Als ik 't me goed herinner was dat op een Philips router, Belgacom versie. En dat was precies wat er leek te gebeuren. Ik heb er toen een hub tussen gehangen en even gekeken wat er gebeurde. En net voor het probleem zich voordeed, kwam er een aanvraag voor een nieuw DHCP adres van de Apple TV. En die kreeg de melding dat het MAC-adres al in gebruik was. Ik vermoed dat de AppleTV teveel requests broadcast oid. Manueel aanpassen van de lease time bracht er geen verbetering in. Er was toen echter geen tijd meer om dat verder grondig uit te zoeken. Ik herinner me nog wel dat ik op een bepaald moment ook dacht aan een onvolledige handshake, maar voor één of andere reden heb ik dat later als mogelijkheid laten vallen.

Wat er volgens mij dan wél gebeurt is dat de ethernet-switch in de BeBox waarschijnlijk gewoon niet mee kan, er een ethernetframebuffer vol loopt, en de boel doet crashen. En dan is er idd ergens een watchdog-mechanisme die er voor zorgt dat het ding reboot. Wat nog altijd leuker is dan een freeze waarbij je zelf het ding aan en af moet gaan zetten.

Blijkbaar heb jij meer zicht op de firmware en hardware van die dingen ;-)

Dan is dit volgens jouw een hardware probleem. Waarom treedt het dan niet overal op?

En voor er mensen zijn die de BeBox de grootste rommel aller tijden vinden: probeer maar eens consumer-level hardware te vinden die geen last heeft van een dergelijke problemen...

Nou. Ik ken er wel enkele. Apple, bv.

Maar voor een boite als Belgacom zou het toch moeten kunnen zoiets te vinden?

Of worden die routers steeds misbruikt door speciale prioriteiten voor Belgacom TV?

kMikaZu
18 september 2009, 14:15
Nou. Ik ken er wel enkele. Apple, bv.

Linksys ook. Nooit last mee gehad!

sezou
19 september 2009, 12:16
Hele discussie heb ik op gang gebracht blijkbaar, maar ik moet blijven zeggen dat dankzij de tip van Cyrano mijn probleem wel opgelost is, dus ik heb nu als extra draadloos netwerk de airport express gebruikt, zelfs de snelheid krijg ik de indruk dat beter is... Dus ik ben een tevreden klant!!:-D