PDA

Bekijk Volledige Versie : Ticket OnLine bij NMBS

macmark
30-06-06, 07:56
Hierbij mijn opmerkingen naar de helpdesk omdat ik er niet in slaag een ticket online te kopen. Eerder lukte dit wel.
Let ook op het fantastiche antwoord.

Gisteren probeerde ik zonder succes een ticket online te kopen voor een reis heen-en terug van Mechelen naar Brussel op zondag 2 juli. Ik selecteer "week-end ticket" geef vertrek en bestemming in en de datum van vertrek. Tot daar probleemloos. Wanneer ik de datum voor de terugreis (ook 2 juli in mijn geval) wil ingeven kan ik 2 juli 2006 niet selecteren in de kalender. Het jaartal staat op 106 i.p.v. 2006 en geen van de data is te selecteren. Ik werk met een Apple Powerbook met Mac OS 10.4.7 en Safari en/of Firefox. Nooit eerder had ik problemen met de aankoop van een ticket online. Ik hoop op een snelle reactie. Alvast bedankt

Antwoord:
Wij hebben uw e-mail goed ontvangen.
Hierbij de gevraagde inlichtingen.

Hetzelfde probleem werd eerder al eens aangekaart door een "MAC"-gebruiker.
Dus wellicht ligt ( ondanks uw eerdere aankopen ) daar het probleem.

Wel, hiervan zakt mijn broek af...
Gelukkig is het zomer en is er niemand in de buurt.

applefreak
30-06-06, 08:09
een veelvoorkomend antwoord van de belgische "nationale" instituten

sjmielh
30-06-06, 13:05
Heb je een antwoord gestuurd?

Sjmielh

filipdegryse
30-06-06, 13:12
Als je in je email verteld dat je Mac-gebruiker bent, dan geef je ze natuurlijk de pap in de mond. Ze gaan niet eens meer de moeite doen om na te zien wat er echt fout is, maar gebruiken de stok die jij hen aanreikt. Ik vertel nooit dat ik met een Mac werk, ze kunnen zelf uitzoeken wat er niet conform is.

filipdegryse
30-06-06, 13:16
Welke website gebruik je eigenlijk daarvoor? Als ik ga zien op www.nmbs.be dan kan ik niet eens een Weekend Biljet selecteren.

Mr. Brown
30-06-06, 13:18
Hier geen problemen.

Edit: wel hetzelfde probleem als ik een weekendbiljet probeer te kopen. De datum van de terugreis kan je inderdaad niet selecteren. Het werkt ook niet in Camino. Het kopen van andere biljetten gaat wel.

filipdegryse
30-06-06, 14:19
Waar moet ik zijn voor dat weekendbiljet? Kan ik het even testen (voor 16u) of het wel werkt met de combinatie Windows XP (kots) - FireFox

sjmielh
30-06-06, 16:44
Heeft er iemand een pc om te testen?

Sjmielh

sjmielh
30-06-06, 17:02
Een tijdelijke oplossing is om in Firefox met de developer toolbar onder forms -> make Form fields writable en vul gewoon de datum handmatig in.

Sjmielh

macleod
30-06-06, 23:32
Antwoord:

Hetzelfde probleem werd eerder al eens aangekaart door een "MAC"-gebruiker.
Dus wellicht ligt ( ondanks uw eerdere aankopen ) daar het probleem.

Dan heb je hier zwart op wit, dat de NMBS (tot nader orde nog steeds een overheidsbedrijf) toegeeft dat hun dienstverlening niet voor Mac-gebruikers werkt. Naast het feit dat het op zich al schandalig is dat je in de praktijk dus een Windows machine/licentie moet hebben om online een ticket te kopen, is het nog erger dat ze het maar normaal vinden. (en niet eens de nood voelen om het echt te onderzoeken en op te lossen, als was het maar in hun eigen belang, want het is een gemiste verkoop).

Hiermee moet je verder gaan. Ik weet niet wat de klachtmogelijkheden zijn bij de NMBS, maar ik zou het zeker ook aan de politiek melden :

Bruno Tuybens : Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, toegevoegd aan de Minister van Begroting
info@kabinettuybens.be

Peter Vanvelthoven (schreeuwt het altijd uit dat hij voor open standaarden is)
Minister van Werk en Informatisering van de Staat
info@e-gov.be

Carola
01-07-06, 04:58
In tegenstelling tot hun eigen beweringen werkt het programma gelukkig wl voor Mac (ik heb het al hl vaak gebruikt!). Ik heb het nog effe getest in 10.4.6, het weekendticket lukt idd niet, de aankoop van een gewoon ticket is (gelukkig) geen probleem. Zijn die weekendticketten goedkoper? zoniet koop een bewoon ticket.

Het is idd ongehoord dat zij menen dat het voor Mac niet "hoeft" te werken, gewoon al om het feit dat op een groot aantal stations ge maar halve dagen of helemaal geen ticket meer kan kopen. Je moet dan zo'n treinconducteur zelf verwittigen op het perron. Al eens geprobeerd met een trolley+computertas op een doordeweekse ochtend op zo'n lengte-monster van Essen-Namur? De kans dat je je 1ste klasse rijtuig haalt - je weet nooit van te voren waar ze dat pokkeding steken - is 1 op 3 (ben geen dikke nek, maar als ik met pak-en-zak 5 uur "sporen" voor de boeg heb, pas ik effe voor de "sardienendoos"). Als je dan de brave man gevonden zou hebben ... moet ge "gepast" cash betalen ... kan het nog middeleeuwser? Mensen lopen vandaag doorgaans met een minimum van baar geld op zak, waarom kan dit niet zoals in Duitsland gewoon met een betaalkaart?

fredmatrack
01-07-06, 07:56
Op Windows werkt het ook enkel onder Internet Explorer. Bij FireFox loop het ook mis bij het doorgeven van het jaartal.

Straks eens een mailtje sturen naar de nmbs n naar Van Velthoven. Die laatste moet mij trouwens nog steeds een antwoord geven rond het PC-fobieproject (http://www.intermactivity.be/forum/showthread.php?t=82144&highlight=velthoven).

Ronny
01-07-06, 08:47
Zijn die weekendticketten goedkoper?
Ja nu 50%, vroeger zelfs tot 60% waarbij je over een lange afstand soms minder betaalde voor een heen en terug dan voor een enkeltje.
Het gaat hier wel over heen en terug, een enkeltje is dezelfde prijs als tijdens de week.
Ik zie nu dat je een heen en terug ticket kan online bestellen. Ook al gaat het nog fout.
Een tijdje geleden stond op de website dat je geen weekend ticket online kon bestellen (heen en terug), tenzij een enkeltje (dus zonder prijsvoordeel), dus ze gaan de goede kant uit?

jotie
26-12-07, 14:23
Meer dan een jaar later en de situatie is nog steeds dezelfde. Daarnet nog een mailtje gekregen van de NMBS Helpdesk Home Printing:

Geachte mevrouw,
Geachte heer,

Volgens ons beschikt u niet over INTERNET EXPLORER als browser.
U werkt waarschijnlijk met een andere browser firefox zoals uzelf reeds vermeld.
Vandaar die wat 'rare' kalender.
Voor een optimaal resultaat gebruikt u best Microsoft Internet Explorer versie
5.0 of hoger. Dit programma kan u gratis downloaden via de website van
Microsoft:
http://www.microsoft.com/windows/ie/default.asp

Onze informaticadiensten zijn volop bezig om het programma optimaal te laten
werken met andere browser.

Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest, verblijven wij,
Met vriendelijke groeten.

In een antwoordmailtje heb ik er netjes op gewezen dat Microsoft geen ondersteuning meer biedt voor IE op de Mac en gebuikers expliciet doorverwijst naar Safari (compleet met link naar de Apple website). Ik heb hen nu ook gevraagd naar een timing voor de implementatie van het aangepaste systeem. Benieuwd of ik daar een antwoord op krijg.
Het wordt tijd voor nog eens een mailtje naar de Ombudsman. Met schroom, want het is dan mijn vierde klacht op een jaar tijd (de andere gaan over fietsenstallingen en dienstregelingen).

Korben90
26-12-07, 16:40
Heb in de zomer ook een ticket gekocht via een mac online. Ik zat op de trein met mijn afgedrukt document. De conducteur vond het geen geldig document en ik moest een extra ticket kopen.

Ik had alles bij, incl mijn visa kaart en alles. Ik heb zelfs voor ik op de trein stapte eens naar een nmbs persoon gegaan en gevraagd of het ok was om met zo'n biljet te reizen. Hij wist niet eens dat nmbs online ticketten had.

Pff, ik heb al lang opgegeven aan de trein. Liever elke dag in de file met een vervuilende wagen dan met de belgische treinen.

ThomSten
26-12-07, 17:08
De NMBS is NIET goed bezig. Op geen enkel vlak trouwens. Het duurt niet lang meer, of den boel ontploft gelijk Sabena indertijd...

TeeCee
26-12-07, 19:53
Ik zal morgen, intern, eens horen hoe het daarmee zit ;) (ben NMBS-Holding medewerker)
Geef me een PM-etje moest ik een dezer nog niets laten weten hebben ...

Betreffende de laatste opmerking van de post hierboven ... kan ik u alleen maar gelijk geven.
Als Holding-werknemer is het voor mij ook frustrerend om te zien hoe het misloopt bij zowel NMBS als Infrabel ... en er niet veel aan gedaan wordt.

Er werd destijds voor gewaarschuwd, maar men wilde het niet geloven, maar de splitsing van de NMBS in 3 bedrijven heeft ons zeker geen goed gedaan ... Bedankt, Europa.

ITSAGAME
26-12-07, 21:06
Ik snap niet goed vanwaar al die problemen met die online tickets? ???
ik boek al maanden men tickets / abonnementen (verlenging) online bij nmbs, afdrukken of (opsturen in sommige gevallen) en ik heb nog nooit problemen er mee gehad. De afdruk is in PDF dus pc of mac maakt weinig uit.

Tot nu toe altijd netjes aanvaard en dat kunnen ze maar beter blijven doen ook want ik betaal geen cent bij.

spink
26-12-07, 21:12
Ik heb het ook al een paar keer gebruikt zonder problemen... bijbetalen moet je alleszins niet doen als je een geldig ticket gekocht hebt. Dan bekijken ze het maar!

jotie
27-12-07, 09:06
Ik snap niet goed vanwaar al die problemen met die online tickets? ???
ik boek al maanden men tickets / abonnementen (verlenging) online bij nmbs, afdrukken of (opsturen in sommige gevallen) en ik heb nog nooit problemen er mee gehad. De afdruk is in PDF dus pc of mac maakt weinig uit.

Tot nu toe altijd netjes aanvaard en dat kunnen ze maar beter blijven doen ook want ik betaal geen cent bij.

Het probleem duikt enkel op bij weekendbiljetten en promotionele heen-en-terugtarieven. Biljetten enkele reis en treinkaartverlengingen werken probleemloos, eens je evenwel een terugreis moet selecteren, loopt het mis. De 'oplossing' die sjmielh enkele posts hoger aanreikt, werkt wel, maar je moet het trucje dan wel kennen. Juist omdat de oplossing zo simpel lijkt, is het merkwaardig dat de NMBS er jaren voor nodig schijnt te hebben.