PDA

Bekijk Volledige Versie : Laag ontgrendelen ?

frippeltje
17-12-03, 13:36
Hallo,
Hoe krijg ik het voor elkaar om met een vergrendelde laag te beginnen werken in photoshop.
Ik kan in de handleiding niets vinden over het ontgrendelen van een laag?
Hieronder beschrijf ik men werkwijze.
Ik heb eerst een beeld ingescand in tiff 16 bit en opgeslagen op de HD.Daarna heb ik de afbeelding geopend met photoshop en ik kan niet aan de slag met deze afbeelding omdat de laag vergrendeld is.
Hoe kan ik deze ontgrendelen?
thnx

frippeltje

frippeltje
17-12-03, 13:44
Ik heb zelf juist ondekt dat waneer ik ze omzet naar 8 bits ik van start kan gaan.
Heeft hier iemand een verklaring voor en heeft het dan trouwens zin om in te scannen in 16 bit.Ik ben nog een leek op het gebied van beeldbewerking.

Pieter
17-12-03, 13:56
Misschien klein antwoordje. Ik heb ook ontdekt dat je photoshop altijd in 8 bit moet bewerken. Photoshop is nu eenmaal een programma dat altijd (en enkel daarin) in 8 bit werkt. 8 bit = 256 mogelijke helderheden. Met 16 bit weet hij geen raad. Dus : altijd 8 bit bewerken en dito inscannen. In RGB heb je dan al 256 x 256 x 256 tinten (= 16,7 miljoen) en ons oog ziet er bijlange zoveel niet. En anders worden je bestanden veel te zwaar.

Nog iets : in photoshop is je grondlaag altijd vergrendeld. Als je die wegdoet heb je geen foto meer, dus kan je die niet ontgrendelen.

Succes verder.

Bigmac
17-12-03, 17:16
Dubbel klikken in het veld. Een andere naam geven en klaar is ....
Kijk ook hier eens http://www.apple.com/creative/resources/ttphotoshop/
Als je die oefeningen allemaal kunt hoef je niet meer naar school ???

willydelcart
18-12-03, 01:56
[quote]Pieter (17 Dec, 2003 13:56):
Nog iets : in photoshop is je grondlaag altijd vergrendeld. Als je die wegdoet heb je geen foto meer, dus kan je die niet ontgrendelen.