PDA

Bekijk Volledige Versie : Laag ontgrendelen ?

frippeltje
17-12-03, 13:36
Hallo,
Hoe krijg ik het voor elkaar om met een vergrendelde laag te beginnen werken in photoshop.
Ik kan in de handleiding niets vinden over het ontgrendelen van een laag?
Hieronder beschrijf ik men werkwijze.
Ik heb eerst een beeld ingescand in tiff 16 bit en opgeslagen op de HD.Daarna heb ik de afbeelding geopend met photoshop en ik kan niet aan de slag met deze afbeelding omdat de laag vergrendeld is.
Hoe kan ik deze ontgrendelen?
thnx

frippeltje

frippeltje
17-12-03, 13:44
Ik heb zelf juist ondekt dat waneer ik ze omzet naar 8 bits ik van start kan gaan.
Heeft hier iemand een verklaring voor en heeft het dan trouwens zin om in te scannen in 16 bit.Ik ben nog een leek op het gebied van beeldbewerking.

Pieter
17-12-03, 13:56
Misschien klein antwoordje. Ik heb ook ontdekt dat je photoshop altijd in 8 bit moet bewerken. Photoshop is nu eenmaal een programma dat altijd (en enkel daarin) in 8 bit werkt. 8 bit = 256 mogelijke helderheden. Met 16 bit weet hij geen raad. Dus : altijd 8 bit bewerken en dito inscannen. In RGB heb je dan al 256 x 256 x 256 tinten (= 16,7 miljoen) en ons oog ziet er bijlange zoveel niet. En anders worden je bestanden veel te zwaar.

Nog iets : in photoshop is je grondlaag altijd vergrendeld. Als je die wegdoet heb je geen foto meer, dus kan je die niet ontgrendelen.

Succes verder.

Bigmac
17-12-03, 17:16
Dubbel klikken in het veld. Een andere naam geven en klaar is ....
Kijk ook hier eens http://www.apple.com/creative/resources/ttphotoshop/
Als je die oefeningen allemaal kunt hoef je niet meer naar school ???

willydelcart
18-12-03, 01:56
[quote]Pieter (17 Dec, 2003 13:56):
Nog iets : in photoshop is je grondlaag altijd vergrendeld. Als je die wegdoet heb je geen foto meer, dus kan je die niet ontgrendelen.

Zal niet waar zijn Pieter! In het palet 'lagen' dupliceer je de grondlaag (sleep naar duplosymbool). Gooi daarna de vergrendelde laag maar in de prullenmand (in palet). Klaar, niks is nog vergrendeld en niks foto weg! Alles oké.
Alleen… als je bewaart (exl. PSD) in TIFF of EPS of ..., moet je opnieuw 1 laag maken. Iedereen die met PS werkt, weet dat er heel veel mogelijke ingangen zijn om een effect te bereiken. Er zijn er dus mogelijk nog, ik gebruik altijd deze.
;)

frippeltje
18-12-03, 11:15
Bigmac (17 Dec, 2003 17:37):
Dubbel klikken in het veld. Een andere naam geven en klaar is ....
Kijk ook hier eens http://www.apple.com/creative/resources/ttphotoshop/
Als je die oefeningen allemaal kunt hoef je niet meer naar school ???

Leuke site,hier ga ik wel eens op rondsnuffellen als ik ooit een zee van tijd voor heb.???
Zijn er trouwens ook dergelijke site's waar men de nederlandstalige versie van photoshop als vertrekpunt neemt.?

digitalguru
18-12-03, 11:26
Pieter (17 Dec, 2003 13:56):
Misschien klein antwoordje. Ik heb ook ontdekt dat je photoshop altijd in 8 bit moet bewerken. Photoshop is nu eenmaal een programma dat altijd (en enkel daarin) in 8 bit werkt. 8 bit = 256 mogelijke helderheden. Met 16 bit weet hij geen raad.Succes verder.

Klopt ook niet. Photoshop werkt wel en beter in 16 bit. Maar niet met filters, tenminste niet allemaal. Het is zelfs aan te raden je beelden binnen te halen op 16 bit niveau omwille van de kwaliteit. Dan je beeldcorrecties uit te voeren en nadien als je met filters gaat werken pas op 8 bit terug te schakelen. Enkel als je met filters van powerretouche of the imaging factory werkt kan je ook op 16 bit blijven werken.

frippeltje
18-12-03, 11:32
willydelcart (18 Dec, 2003 02:01):
[quote]Pieter (17 Dec, 2003 13:56):

Zal niet waar zijn Pieter! In het palet 'lagen' dupliceer je de grondlaag (sleep naar duplosymbool). Gooi daarna de vergrendelde laag maar in de prullenmand (in palet). Klaar, niks is nog vergrendeld en niks foto weg! Alles oké.
Alleen… als je bewaart (exl. PSD) in TIFF of EPS of ..., moet je opnieuw 1 laag maken. Iedereen die met PS werkt, weet dat er heel veel mogelijke ingangen zijn om een effect te bereiken. Er zijn er dus mogelijk nog, ik gebruik altijd deze.
;)

Ik heb de tip van willy eens uitgetest en inderdaad dit werkt.
Wel moest ik eerst men afbeelding naar 8 bit omzetten anders kon ik de grondlaag ook niet ontgrendelen.Verder vroeg ik me nog wel af waarom mijn scanner dan een bitdiepte van 32 bit heeft.In het programma dat bij de scanner geleverd werd kan je maximum op 16 bit inscannen.Als je alleen maar beelden in een 8 bit modus kan bewerken?

inocybe
18-12-03, 12:36
in photoshopCS kan je eindelijk met 16bit kleurdiepte aan de slag. (wel, volgens de adobe website toch, heb het nog niet uitgetest..)

frippeltje.. over je scanner.. ik heb me altijd laten wertellen dat je best zoveel mogelijk correcties reeds uitvoert tijdens het scannen (kleurbereik, contrast..etc..), omdat dat een beter resultaat geeft dan in photoshop (natuurlijk afhankelijk van de scanner). Dus ik denk dat het te maken heeft met de bit diepte van de scanner, dat je in de scan software je correcties op de 32bit van de scanner uitvoert.. indien dat zo is dan geeft dat inderdaad een beter resultaat..

Spijtig genoeg zijn de geavanceerde scan opties niet in alle scan software aanwezig, of staan ze ergens in een hoekje weggemoffeld. Ik vondt fotolook van Afga een heel makkelijk en krachtige scan software. Daar kon je echt het onderste uit de kan halen met je scanner.. spijtig genoeg laat scanwise dergelijke dingen niet meer echt toe..

frippeltje
18-12-03, 15:08
inocybe (18 Dec, 2003 12:36):
Spijtig genoeg zijn de geavanceerde scan opties niet in alle scan software aanwezig, of staan ze ergens in een hoekje weggemoffeld. Ik vondt fotolook van Afga een heel makkelijk en krachtige scan software. Daar kon je echt het onderste uit de kan halen met je scanner.. spijtig genoeg laat scanwise dergelijke dingen niet meer echt toe..

Inderdaad,dit klopt want in Scanwise kan je maximaal 16 bit instellen.
Ik maak men scans met een snapscan touch scanner van agfa.

Carola
18-12-03, 15:26
inocybe (18 Dec, 2003 12:36):

Helemaal gelijk! ik vond dat ook een bank achteruit!
Scanprogramma's voor het brede publiek... De eerlijkheid gebied ons ook te zeggen dat mijn eerste scanner (Studioscan van Agfa) een fantastisch beest was waar je o.a. omnipage bijgeleverd kreeg, hij koste dan ook 4 maal meer dan de huidige scanners (vb de snapscan).
Zoals bij alles; wanneer zaken "gemeen goed" worden, worden dingen goedkoper maar treed onvermijdelijk de vervlakking op.