PDA

Bekijk Volledige Versie : Fortis online banking met Internet Explorer

Joeri
26-04-02, 07:56
Wat is er gaande met Fortis online banking??? Waar vroeger alles perfect ging, gaat het nu fout...
Sinds de vernieuwing kan ik niet meer klikken op de navigatie ad. linkerkant. Ik gebruik de laatste versie van Internet Explorer.

Maar blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem. Laat weten dat jij er ook last van hebt door hieronder je ongenoegen te uiten en/of een mail te sturen naar Fortis via de contactlink op de online banking site. Die link werkt blijkbaar wel nog...

J.

davidneale
26-04-02, 11:53
Dinsdag is Fortis begonnen met een nieuwe versie van hun online-banking. Dit hebben ze helemaal niet getest, tenminste niet onder MacOS (Classic of MacOS X), maar ze "dachten" dat het zou werken (dit heb ik vernomen van een medewerker van Fortis).
Ik heb al een aantal emails uitgewisseld met hun support (eerst was hun antwoord, "gebruik maar Navigator 4.7!), maar na een bezoek aan mijn filiaal en een dreiging om mijn rekeningen te sluiten (heb ik al bij de KBC gedaan, trouwens), heb ik de bevestiging gekregen dat de IT afdeling nu erkent dat er fouten zijn in de programmatie en dat deze fouten in de loop van volgende week opgelost zullen worden.
Ondertussen kan je wel nog met IE en Fortis online weken, maar het is wel klungelen: gebruik Tab om van klikbare plaats naar klikbare plaats te springen, en Enter om te "klikken."
Je hebt groot gelijk: indien zoiets gebeurt, moet men streng reageren en niet zomaar aandvaarden.
(Zie ook andere threads in Schandpaal voor meer informatie)

onbekend
28-04-02, 06:13
ik heb reeds jaren geleden fortis (ASLK) afgeschreven voor thuisbankieren. Als enige antwoord kreeg ik toen : koop Virtual PC en gebruik de PC software.
nu ja ???
ik heb de bewegingen op mijn rekeningen toen bevroren en ben naar een andere bank gestapt die wel apple minded is. sindsdien heb ik hier mijn gading gevonden (zowel offline als online). En er wordt geregeld geupdated met een goede mac-hulplijn.
Mijn business werkt nu met een andere bank. Fortis heeft voor mij reeds lang zijn veren verloren en niet alleen voor thuisbankieren.
welke bank ?? --> er wordt genoeg reklame voor gemaakt zonder dat ik er iets moet bij doen.

a080905
28-04-02, 07:32
lc1952 (28 Apr, 2002 07:13):
ik heb reeds jaren geleden fortis (ASLK) afgeschreven voor thuisbankieren. Als enige antwoord kreeg ik toen : koop Virtual PC en gebruik de PC software.
nu ja ???
ik heb de bewegingen op mijn rekeningen toen bevroren en ben naar een andere bank gestapt die wel apple minded is. sindsdien heb ik hier mijn gading gevonden (zowel offline als online). En er wordt geregeld geupdated met een goede mac-hulplijn.
Mijn business werkt nu met een andere bank. Fortis heeft voor mij reeds lang zijn veren verloren en niet alleen voor thuisbankieren.
welke bank ?? --> er wordt genoeg reklame voor gemaakt zonder dat ik er iets moet bij doen.

Is het de groene Bank Brussel Lambert ( BBL van ING ) ?
Dit mag je toch wel mededelen, h.
Mijn ervaringen waren goed met Fortis NV, maar ik heb de nieuwe versie nog niet getest, bij Dexia NV gedurende twee jaren een dikke soep geweest, nu gaat het alhoewel Netscape 1 op de 3 keren crasht als je op de TAB 'rekening' drukt.

davidneale
28-04-02, 12:34
lc1952 (28 Apr, 2002 07:13):

Toch zou ik willen weten over welke bank het gaat! BBL is een grote nul voor mij geweest, na hun stap naar het Web (daarvoor, met een gewone terminalverbinding, was het goed); KBC is hopeloos (gebruik maar Netscape, zeggen ze); CitiBank is wel goed, maar veel reklame? Laat het ons weten!

onbekend
29-04-02, 01:12
KBC

onbekend
29-04-02, 01:15
lc1952 (29 Apr, 2002 02:12):
KBC
heeft ook een off-line pakket voor mac (met een java interface ---> wel wat traag, en tegen betaling)

applehobz
29-04-02, 12:45
KBC? Allez toe. Ik kon alleen een versie krijgen die werkte op Navigator 4.7 en dus in Classic. Belachelijk. Als je dat een 'oplossing' vindt, ben je wel heel snel tevreden. Ik ben bij KBC gebleven omdat het los daarvan een goeie bank is. Overschrijvingen doe ik met de Windowsportable van mijn vriendin. Heb toen wel klacht ingediend bij KBC, maar ja, dat klasseren ze wellicht vierkant.
Vriendin zit bij Fortis en deed nogal wat overschrijvingen via de Mac. Ze zal niet lachen als hoort dat dat (voorlopig zal dat wel zijn) niet meer kan.

onbekend
29-04-02, 20:11
KBC-online-local is een standalone programma : werkt langs internet en heb geen netscape nodig (alleen voor de registratie, maar daarna nooit meer)
alle gegevens blijven gearchiveerd lokaal op mijn HD
OK, Het werkt niet vlug, maar voor de rest is het wel OK.
heb jij een alternatieve bank die lokaal kan werken voor de Mac en +/- 250 begunstigden en +/- 50 overschrijvingen per dag LOKAAL kan beheren ?

onbekend
29-04-02, 20:13
ik ben ook op zoek naar een goeie bank die thuisbankieren voor de mac verzorgt. Ongeveer 10 jaar geleden bracht FORTIS mij de oplossing, maar ondertussen hebben ze het wel verpest.

onbekend
29-04-02, 20:18
sorry voor de verschillende posts, maar nog een kleine toevoeging : kbc-online-local bestaat nog maar 3 weken.

Corrado
29-04-02, 20:50
Ja kan ook kiezen voor de optie "bewerken". Vergeet ook niet in te loggen als je post op het forum, dat is handig voor het terugvinden van je gegevens en het houdt de teller bij!

Hans
01-05-02, 07:18
Ik "had" den brol van Fortis. Ik heb het weggegooid. Ik passeer genoeg aan zo'n fameuze "self-bank", en doe daar mijn ding.
Zodra ik een beetje tijd heb, verander ik van bank. Alleen, naar welke? Wat als puntje bij paaltje komt, zijn ze allemaal gelijk.
Veel geld verdienen op onze rug, en ons niets gunnen.

davidneale
01-05-02, 14:52
Fortis online werkt sinds gisteren opnieuw met Internet Explorer. Geen bericht hierover ontvangen, gewoon geprobeerd -- het zou dus best kunnen dat het een dag of zo eerder werkte. Doet het prima, met meer mogelijkheden dan bij Citibank, wat ook een zeer goeie online dienst heeft (alleen spijtig dat de persoonlijke service van CitiBank, tenminste op de Kouter in Gent, nogal pauver is!).

a080905
01-05-02, 15:43
Hans (01 May, 2002 08:18):
Wat als puntje bij paaltje komt, zijn ze allemaal gelijk. Veel geld verdienen op onze rug, en ons niets gunnen.

Groot gelijk, het zijn allesbehalve liefdadigheidsinstellingen, maar zeer gehaaide zakenlui net als de verzekeringen die alleen maar risicoloze risico's willen verzekeren. Heb je soms niet het gevoel dat je met online bankieren een door de bank tewerkgestelde salarisloze bankbediende bent geworden ???

a080905
01-05-02, 20:35
a080905 (01 May, 2002 16:43):

Hans (01 May, 2002 08:18):
Wat als puntje bij paaltje komt, zijn ze allemaal gelijk. Veel geld verdienen op onze rug, en ons niets gunnen.

Groot gelijk, het zijn allesbehalve liefdadigheidsinstellingen, maar zeer gehaaide zakenlui net als de verzekeringen die alleen maar risicoloze risico's willen verzekeren. Heb je soms niet het gevoel dat je met online bankieren een door de bank tewerkgestelde salarisloze bankbediende bent geworden ???

Enkele uren later getest, maar enkel met Opera 5 bta onder OS X 10.1.4 lukte d'er een paar verrichtingen ! Dus het loopt nog niet zoals het moet, h !!!

boubou
03-05-02, 16:30
hold your horses... het online banking werkt gewoon met IE 5.1 en OS 10.1.4.
waarschijnlijk doormede de reacties van ons team hier.

michelvdb
03-05-02, 17:17
BouBou (03 May, 2002 17:30):
hold your horses... het online banking werkt gewoon met IE 5.1 en OS 10.1.4.
waarschijnlijk doormede de reacties van ons team hier.

Geef jullie paarden nu ook eens vrije teugel bij Dexia/Bacob.

Joeri
06-05-02, 08:00
Gasten/vrouwen, goed nieuws,...

Fortis Bank heeft zijn online banking aangepast zodat het terug mogelijk is met Mac verrichtingen en raadplegingen te doen. Blijkbaar hebben ze verschillende klachten gehad.
:)

J.

mrfrost
06-05-02, 10:44
Joeri (06 May, 2002 09:00):
Gasten/vrouwen, goed nieuws,...

Fortis Bank heeft zijn online banking aangepast zodat het terug mogelijk is met Mac verrichtingen en raadplegingen te doen. Blijkbaar hebben ze verschillende klachten gehad.
:)

J.

Eindelijk nog eens goed nieuws ! Hebben ze hun oud systeem teruggeplaatst of werkt het nieuwe systeem nu voor de mac?

davidneale
15-05-02, 22:26
Het is alweer tijd om bij Fortis klachten in te dienen!!
Sinds enkele dagen krijg ik het bericht "Security failure. Data decryption error" bij de meeste bewegingen op de PC-Banking site van Fortis. Nog erger, soms (maar veel te dikwijls) zie ik ineens "The application has closed for security reasons. This occurs automatically after you have been inactive for ten minutes." Niets van tien minuten -- dit gebeurt heel vaak bij haet vragen naar details van een rekening.
Heb ik dan ook vermeld bij Fortis helpline. Kreeg als antwoord (nou, antwoord): "Kan u de datum en tijd van uw pc controleren? het komt voor dat daardoor de applicatie deze error geeft.
Indien dit niet werkt, kan u proberen om via Netscape te verbinden."
Datum en uur zijn natuurlijk picobello (via internet bijgehouden) en van Netscape heb ik al genoeg gehoord -- ik wil Netscape net gebruiken en Fortis heeft me toch verzekerd dat ik geen problemen zou hebben met IE.

Iedereen testen en klachten indienen!!

davidneale
16-05-02, 10:17
Eindelijk een antwoord van Fortis helpdesk dat iets te maken heeft met mijn vraag (normaal gezien, is het antwoord, "Gebruik Netscape.")!

Uit deze antwoord blijkt het dat het Fortissysteem niet geschikt is om met een FireWall te werken -- slecht nieuws voor bedrijven met een rekening bij Fortis (de meeste bedrijven zouden een FireWall moeten gebruiken!). Ook eindelijk wat informatie over de door Fortis verwachte instellingen van IE. Ik moet wel zeggen dat ik nog niets getest heb!!

Delivered-To: david.neale@pandora.be
Delivered-To: CLUSTERHOST smtp3.pandora.be david.neale@pandora.be
From: <onlinebanking@fortisbank.com>
To: 'David Neale' <david.neale@pandora.be>
Subject: RE: NL : www.be.fortisbanking.com / Contactformulier - PC bankingHelpdesk PC banking
Date: Thu, 16 May 2002 07:23:52 +0200

Geachte,

Wij hebben uw mail in goede orde ontvangen en danken u hiervoor.

Tijdens een sessie van PCBANKING mag er GEEN firewall actief zijn. Deze kan bijkomende problemen geven aangezien u met een beveiligde website werkt. Wij dienen u tevens mede te delen dat er in Internet Explorer for MAC reeds meerdere bugs gemeld zijn losstaande van PCBANKING. Daarom mijn antwoord om te proberen met Netscape aangezien we hiervoor geen problemen gemeld zijn. U blijft uiteraard vrij in de keuze van webbrowser.

Kijk toch even volgende instellingen na:

Open Internet Explorer:

Ga naar EDIT (bewerken) ==> Preferences (voorkeuren)

In WEB BROWSER gaat u naar WEB CONTENT ==> Bij volgende onderdelen dient een Vinkje te staan:
Bij PAGE & LINK:

UNDERLINE LINKS

Bij PAGE CONTENT:
Show Pictures, Animate Gifs, Allow Looping, Show Style sheets, Play sounds, Show Frames, Allow page to specify Fonts, Allow page to specify colors.

Bij Active Content:
Enable Scripting, Enable Plug-ins

Dan gaat u naar JAVA:
Daar moeten vinkjes staan bij:
Enable Java (APPLE MRJ)
Log Java Output en log java exceptions

Bij de security options moet er staan:
Check All code
Applet host access

Er moet ook een vinkje staan bij RESTRICT ACCES TO NON JAVA CLASS FILES

Ga dan naar Security Zones
Deze moet op MEDIUM STAAN

Ga dan naar RATINGS
daar moet DISABLED aangeduid staan.

Ga dan naar ADVANCED
Klik daar op Clear history
Bij CACHE duidt u ALWAYS aan en klikt u op EMPTY NOW.

Ga dan naar NETWORK en kies daar voor proxies
Onderaan in het witte vakje tijpt u https://www.fortisbanking.be

U bevestigt alles en herstart PC BANKING.

Indien u nog vragen heeft, aarzel dan niet ons te contacteren.

Met Vriendelijke Groeten

CS

davidneale
21-05-02, 19:50
Ondertussen heb ik alle instellingen nagezien. Alles was reeds zoals bepaald door Fortis! Het verhaal van een probleem met een Firewall lijkt onwaar te zijn -- ik heb de log van mijn Firewall nagezien en er zijn geen meldingen gedurende een Fortis-sessie. Volgens de maker van de Firewallapplicatie (Brickhouse) wijst dit op het feit dat de Firewall niets met de problemen te maken hebben!
Onderussen heb ik een paar nieuwe email gewisseld met Fortis. Hun laatste antwoord is als volgt:

Geachte Heer Neale,

Wij hebben uw mail in goede orde ontvangen en danken u hiervoor.

PC BANKING wordt voor de lancering uitgebreid getest op verschillende OS'en en verschillende browsers.
U moet hierbij ook rekening houden dat deze tests gebeuren in de beste omstandigheden van de workstations.
Zo weten we dat PC BANKING ONLINE werkt op Windows, Mac en linux. Deze laatste werkt wel enkel met Netscape 4.78 .
Windows en Mac werken met IE en netscape 4.78 . Doordat er in de beste omstandigheden getest wordt (pc's met een propere configuratie)
is het mogelijk dat BUGS uit de browsers zelf niet meteen opvallen, maar ook hiermee houden we rekening. Wij raden onze gebruikers daardoor ook aan
om regelmatig de instellingen van de browsers te controleren. Andere browsers werden eveneens getest maar worden niet ondersteund omdat er hiermee problemen zijn bij het gebruik van PC BANKING.

Indien u nog vragen heeft, aarzel dan niet ons te contacteren.

Met Vriendelijke Groeten
CS

Dus, volgens hen is er helemaal geen probleem met IE (eerder hebben ze me verteld dat PCBanking niet met IE kon werken!). Mijn ervaring (en de ervaringen van andere gebruikers, als ik de reacties begrijp) is wel heel wat anders! Zo'n flauwe antwoord is niets minder dan een belediging.

Indien u ook problemen ondervindt in het gebruik van Fortis PCBanking, graag uw ervaringen overmaken aan mij. Ik zal de zaak dan ook opnemen met Fortis zelf. Geef deze uitnodogong ook door aan andere gebruikers op andere Mac forums, of aan uw kennissen -- hoe meer reacties, hoe beter!

Mijn email adres (david.neal@pandora.be) (david.neale@pandora.be)

davidneale
31-05-02, 20:56
Deze week een brief geschreven naar Fortis, met uitleg van alle Macproblemen. Vandaag gebeld van Fortis en, zo te zien, werkt Online Banking weer prima. Ik heb tests gedaan met een aantal browsers, waaronder IE 5, Netscape 7, Mozilla 1.0.0, Opera 5.0 en OmniWeb: met OmniWeb doet ie het niet (maar er zijn nog veel problemen met OmniWeb), maar met de anderen doet ie het prima -- vandaag!

AUB zelf proberen! Indien problemen, mag je gerust een email naar mij sturen met de nodige uitleg en ik zal gerust de zaak met Fortis behandelen.

a080905
31-05-02, 21:36
AUB zelf proberen! Indien problemen, mag je gerust een email naar mij sturen met de nodige uitleg en ik zal gerust de zaak met Fortis behandelen.[/quote]

Ik probeer het regelmatig, maar met Opera onder OS 9 en onder OS X had ik problemen. Delen van de pagina's trilden hevig en lang vooraleer hun beeld prijs te geven en stabiel te houden.
I.E ken ik niet, want dit vliegt gewoon van m'n G4 of iBook.
Maar geef ze maar goed onder hun voeten, want hun dienst is niet gratis (vrij duur) en ze gebruiken jou en mij als gratis personeel.
Succes !

davidneale
01-06-02, 23:43
De problemen zijn ten vroegste donderdag avond, 30 mei opgelost geweest -- ik heb mijn tests vrijdag rond de middag uitgevoerd. Het ging, zelfs met Opera 5, prima. Let op, ik heb niets onder MacOS 9 getest!

Onder MacOS X kan men best de proxyinstellingen als volgt aanpassen (zoiets kan ook onder MacOS 9, maar dan per browser):

- open System Preferences (Systeemvoorkeuren, veronderstel ik, bij een NL-systeem);
- klik op Network;
- klik op Proxies tab;
- In het veld "Bypass proxy settings for these Hosts & Domains:" vul in fortisbanking.be (desnoods reeds aanwezige namen hiermee aanvullen, gescheiden door een Return;
- sluit venster (en Save wanneer dit gevraagd wordt).

Probeer het nog eens en als het niet gaat, reageer! Als ze niet horen dat we iets willen hebben dat werkt, dan zullen ze het ook niet weten! En vergeet hun HelpDesk -- trekt op niets; schrijf een brief naar de persoon wiens naam op hun Online Banking contract staat, Dhr Rudy Weytens is het bij mij, en stel hem verantwoordelijk.

Vinylator
17-06-02, 07:45
Ik ben sinds kort ook ingeschreven bij fortis webbanking en tot nu toe loopt alles perfect. Ik heb geen klagen van fortis. Ik gebruik OS9.1 met IE

onbekend
19-12-03, 12:58
Corrado (29 Apr, 2002 21:50):
Ja kan ook kiezen voor de optie "bewerken". Vergeet ook niet in te loggen als je post op het forum, dat is handig voor het terugvinden van je gegevens en het houdt de teller bij!

Corrado
19-12-03, 17:30
Eum bolleken waar is je post naar toe?

Gewoon ter info : Fortis PC Banking werkt vlekkeloos met Safari! :D

Vinylator
19-12-03, 17:38
woah, van een oude draad gesproken, anyway, hier ook geen enkel probleem met fortisbanking...

onbekend
09-10-04, 18:03
davidneale (26 Apr, 2002 12:55):
Dinsdag is Fortis begonnen met een nieuwe versie van hun online-banking. Dit hebben ze helemaal niet getest, tenminste niet onder MacOS (Classic of MacOS X), maar ze "dachten" dat het zou werken (dit heb ik vernomen van een medewerker van Fortis).
Ik heb al een aantal emails uitgewisseld met hun support (eerst was hun antwoord, "gebruik maar Navigator 4.7!), maar na een bezoek aan mijn filiaal en een dreiging om mijn rekeningen te sluiten (heb ik al bij de KBC gedaan, trouwens), heb ik de bevestiging gekregen dat de IT afdeling nu erkent dat er fouten zijn in de programmatie en dat deze fouten in de loop van volgende week opgelost zullen worden.
Ondertussen kan je wel nog met IE en Fortis online weken, maar het is wel klungelen: gebruik Tab om van klikbare plaats naar klikbare plaats te springen, en Enter om te "klikken."
Je hebt groot gelijk: indien zoiets gebeurt, moet men streng reageren en niet zomaar aandvaarden.
(Zie ook andere threads in Schandpaal voor meer informatie)

Renke
09-10-04, 22:05
Met Firefox en Shiira geen probleemkes hier.

onbekend
08-11-04, 23:29
Allemaal goed lullen. Schrijf naar de bank want daarop kun je wel klikken. Ja, als je in kan loggen wel. Zelfs dat lukt me niet eens meer. Ik kan al dagen geen geldzaken meer regelen. Was alles maar bij het oude gebleven. Een grote ramp is het! En ze weten je e-mail, maar een berichtje sturen ho maar.

Qte
09-11-04, 00:23
Klausje (09 Nov, 2004 00:29):
Allemaal goed lullen. Schrijf naar de bank want daarop kun je wel klikken. Ja, als je in kan loggen wel. Zelfs dat lukt me niet eens meer. Ik kan al dagen geen geldzaken meer regelen. Was alles maar bij het oude gebleven. Een grote ramp is het! En ze weten je e-mail, maar een berichtje sturen ho maar.

Voor je zo overheftig reageert kun je misschien eens je probleem uitleggen. Er zijn geen gekende problemen meer met Fortis PcBanking en MacOSX/Safari/Internet Explorer, dus uw probleem moet op te lossen zijn.