PDA

Bekijk Volledige Versie : Telenet fibernet klant wordt in 2012 hotspot zei verkoper. Telenet Helpdesk ontkent

djsteve
18-10-11, 12:18
Vandaag wou ik mijn starterpakket afhalen als telenet klant om fibernet in huis te halen. Omdat ik online veel problemen lees en mijn vrouw thuis werkt kan ik me geen gedoe veroorloven. Tot mijn verbazing zegt de verkoper waar ik de box moet afhalen dat ik vanaf 2012 hotspot wordt, los van mijn eigen internetverbruik. Er zou geen ontkomen aan zijn. Niet uit te schakelen.
"Want u gebruikt toch ook wifi?" - Ik zeg "Wie zegt dat?"
Ik vertel 'm om mijn bestelling ongedaan te maken. Ik heb een modem die geen hotspot mogelijkheid heeft dus... "Maar telenet ondersteunt u niet meer in 2012 en u zal moeten overschakelen'.
"Dan ga ik weg bij telenet en ga ik naar Belgacom" -- Ik voel mezelf boos worden...
"Maar Belgacom gaat dit ook gebruiken in 2012'.
Ik geef het op. Ik vertel 'm dat ik me eens ga informeren en laat alles staan in de winkel. De verkoper zegt "Dit heb ik nog niet meegemaakt".
Ik zeg 'm "Ik mag toch wel zelf beslissing of mijn woonkamer een hotspot wordt voor de mensen die door mijn straat lopen?"

Ik bel Telenet helpdesk. De man doet mijn verhaal af als "indianenverhaal" en zal de verkoper een gepeperde mail sturen omdat hij dingen verteld die "Eerlijk meneer? Onze modems kunnen dat, maar het is zelfs nog niet in testfase... Laat staan dat het in 2012 verplicht actief komt..." niet eens in bespreking zijn. Ik vraag 'm om een officieel bericht van telenet dat dit een indianenverhaal is. Hij zou ervoor zorgen.
(Niet dat ik iets verwacht maar goed)

Ben ik de enige die de verhalen in Humo over hotspots enz ernstig neemt en zijn bedenkingen heeft bij 'overal wifi'? Ik wil dat niet in mijn kot. Punt.

UPDATE: 13u14: Telenet kerel belde me net terug na zich te hebben geïnformeerd: Er is wel degelijk een testfase aan de gang bij telenet personeel om te zien wat dit doet in het systeem. Maar het is nog lang niet ver genoeg om bij 'ons' allen thuis ingeschakeld te worden. Het zal, eens beschikbaar een optie zijn waar elk voor kan kiezen of het aan of uit staat. Zegt Telenet verkoper.
Hij vermoedt dat mensen die dit aan laten schakelen een korting krijgen op hun abo (5 euro of zo per maand) of iets dergelijks. Dat is ZIJN idee en dus totaal niet officieel.

bzguy
18-10-11, 12:33
Ik steek die modem dan wel in een metalen behuizing (kooi van Farradday) en connecteer mijn eigen Aiport Extreme voor wifi etc voor persoonlijk gebruik :)

steventje
18-10-11, 12:38
is inderdaad de beste oplossing, stoor het wifisignaal van telenet dan zelf en maak uw eigen wifi via airport of zo.

TwoStar
Je kunt het draadloze signaal van die modem uitschakelen (via mijntelenet.be) en met Airport werken. Zo doe ik het. Geen gezever.

Kaneda
Heb momenteel nog Gold Shake en m'n WAP staat gewoon op m'n bureau en schakel ik in wanneer nodig. Mocht ik overstappen naar Fibernet, dan kan dit dus niet meer ? Dan heb ik geen andere keuze dan een modem met ingebouwde Wifi ?

steventje
bij mij staat da wifi signaal ook op uitgeschakeld

berryvh
18-10-11, 12:40
Ik snap de heisa niet, als dat actief wordt komen er in elke straat minstens 10 hotspots bij, wat (superdure) abonnementen voor 3G overbodig maakt. De data telt niet mee voor je limiet en de snelheid zal er zeker niet door verminderen, dus voor mij kan dat niet snel genoeg komen...

TwoStar
18-10-11, 12:45
Ik ga niet akkoord, je moet nog steeds de keuze krijgen. Mocht Telenet dit doen, dan is dat puur uit eigenbelang: "word telenet en je hebt overal toegang tot hotspots". Mocht telenet voor klanten die dit toestaan één of andere compensatie voorzien, dan is dat onmiddellijk een heel ander verhaal.

berryvh
18-10-11, 12:55
De compensatie is dan toch dat je overal in Vlaanderen zonder 3G kan, en in mijn geval bvb zijn dat minstens 3 3G-abonnementen minder, een serieuze besparing. En enige vorm van nadeel of last ga ik daar toch niet van hebben ?

applecool
18-10-11, 12:58
Bij mij eveneens van in het begin... afgezet ! Hoe ? je gaat naar "mijn telenet" met je login enz, daar zet je hem af, simpel ! Ik werk met het ideale...Airport Extreme ! ;-)

macleod
18-10-11, 13:01
Dit is wat Belgacom doet met FON. En FON is wereldwijd.

En wat die vrees voor Wifi betreft : ik ontvang in mijn huiskamer tussen de 15 en 22 draadloze netwerken. Een tiental daarvan zijn vrij sterk.
Stel dat ik zelf geen Wifi zou gebruiken, wat verschil zou dat maken ?
Voor wie echt bang is, laat een technisch iemand je eens uitleggen hoe het radiospectrum er uit ziet, en hoe vol het zit met allerlei straling...

Bovendien : de allersterkste straling, die aantoonbaar levensbedreigende schade aanricht, op korte en lange termijn : de zon !
En daar betalen mensen veel geld voor om daarin te liggen bakken. (strandvakantie heet dat geloof ik).

bzguy
18-10-11, 13:05
Je kunt het draadloze signaal van die modem uitschakelen (via mijntelenet.be) en met Airport werken. Zo doe ik het. Geen gezever.

is bij mij ook zo, maar mochten ze die modem ooit vervangen dan plaats ik er dus een metalen kastje rond :)

macHVD
18-10-11, 13:07
Hopelijk sluipt er geen bug in hun modems dat het thuis netwerk van de klant open staat voor iedereen.
En houden ze een logging bij voor als er via uw hotspot viezigheid de wereld rond gestuurd wordt. Of willen we niet dat nu ook weer niet dat er logging bijgehouden wordt?

djsteve
18-10-11, 13:10
Maar daar kies je voor (om in de zon te liggen) en smeer je zonnecreme voor. Zie je ook wat het met je doet. Wifi, dect enz enz, allemaal heerlijke dingen, maar STEL nu dat we met zijn allen over een poos kwalen krijgen? Waar is de tijd dat de allen DDT op ons lieten spuiten...
Met een beetje voorzichtigheid is niets mis, lijkt me. Ik kan 4 wifi's zien in mijn huis. Dat zijn er 4 teveel.
Er is geen ontkomen aan, ik weet het, net zoals aan die verblindende led dagrijlichten en xenon die steeds feller wordt op nieuwe auto's (die steeds hoger zijn en zo lagere auto's dus méér verblinden dan ooit). Nog zo'n hekel ding voor me maar we wijken af. Ik lees graag dat dit allemaal niet zo schadelijk is maar er is nog zoiets als 'cocktail' van alle dingen samen waar we totaal geen benul van hebben wat 't doet. Mijn vrouw beweert dat ze draadloos oortje "voelt" van haar telefoon. Begin er maar eens tegen te zeggen dat ze dat niet voelt, ik nodig u uit en haal taart ;)

djsteve
18-10-11, 13:13
Het is niet mijn gewoonte om te posten in een nieuwe post maar anders leest niemand dit: ik heb mijn eerste post aangepast. Telenet heeft me net teruggebeld en gezegd dat 't in testfase zit en dat we allen zullen kunnen kiezen of we het willen aan of uit hebben staan.

bzguy
18-10-11, 14:03
... wat voor een heel groot deel van de bevolking Chinees zal klinken maar voor de iets of wat IT-minnende gebruiker zeer duidelijk een 'njet' wordt :)

Goed om weten !

Kaneda
18-10-11, 14:11
En enige vorm van nadeel of last ga ik daar toch niet van hebben ?

Neen, behalve dan dat je quasi elke maand datavolume zal mogen bijkopen. Met Gold Shake (weet niet met Fibernet) hebben we nu recht op een miezerige 50Gb per maand. Als jan en alleman dan ook nog eens op jouw kosten gaat beginnen surfen en downloaden...

djsteve
18-10-11, 14:35
Uiteraard is hotspot verbruik apart van je eigen persoonlijk verbruik... Dixit telenet.

FotoDirk
18-10-11, 15:18
Na een beetje aandringen krijg van Telenet ook een modem zonder router functionaliteit. In principe mogen ze die alleen aan business users geven maar als je blijft herhalen dat je vaak VPN nodig omdat je vaak thuiswerkt dan lukt het wel. Voor mij had het geen zin om een wifi net in mijn kelder op te zetten, daar surf ik doorgaans heel zelden. En dus kan Telenet nooit een hotspot bij mij thuis opzetten. Of ze moeten een nieuwe modem/router opdringen.

Voor die wifi stralen zou ik niet zoveel schrik hebben. Een gemiddelde Wifi router zend al snel 50 tot 100 keer minder dan een typische GSM mast. En die laatste hebben we nu al 20 jaar rond ons staan zonder dat er duidelijke aanwijzigingen zijn dat die schadelijk zijn voor mensen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het onschadelijk is, maar na 20 jaar hadden we misschien al iets van een echte bewijslast kunnen verwachten. De schade die wifi eventuuel op de mens zou kunnen hebben is dus nog eens veel moeilijker te bepalen. En zal dan uiteraard ook veel lager zijn dan de eventuele GSM netwerk stralings schade.

BelgianBull
18-10-11, 15:40
Ik wist dat al van in het begin... Ze willen overal Fibernet met Wifi plaatsen, zelfs modems zonder wifi was moeilijk te krijgen voor particulier. En geloof me, wifi uitzetten via mijntelenet.be is alleen jouw eigen wifi. Maar ze kunnen 2e wifi kanaal openen met die modem waar jij niets van weet. Je kan helemaal niets aanpassen in mijntelenet.be.

Ik bedoel we huren die box maar, blijft eigendom van Telenet. We betalen abo voor verbinding meer niet. Zij mogen doen met die box wat ze willen... Straks hebben we wifi in dorpjes waar geen 3G is.

lastmohican
18-10-11, 16:04
Ik steek die modem dan wel in een metalen behuizing (kooi van Farradday) en connecteer mijn eigen Aiport Extreme voor wifi etc voor persoonlijk gebruik :)

bij mij staat da wifi signaal ook op uitgeschakeld

Nou nou véél mensen die blijkbaar iets te verbergen hebben }> :-D

berryvh
18-10-11, 16:16
Neen, behalve dan dat je quasi elke maand datavolume zal mogen bijkopen.

Maar nee, dat volume wordt niet meegerekend voor je maandelijks verbruik, dat staat daar los van, net zoals de firma's die nu de Hotspots aanbieden, zoals bvb McDonalds. Die hebben zelf hun abonnement en alles wat de klanten verbruiken komt niet bij hun verbruik.
Toch zalig, 10 hotspots per straat, zo ben je gratis en voor niks constant online.

Ik hoop ook dat de mensen die klagen over de straling van netwerken ook hun GSM meer dan 2 km bij hun vandaag hebben liggen...

cyrano
18-10-11, 16:26
[QUOTE=Kaneda;964030]Ik hoop ook dat de mensen die klagen over de straling van netwerken ook hun GSM meer dan 2 km bij hun vandaag hebben liggen...

Er is een groot verschil: de straling van Wifi is continu. Een GSM pollt alleen om de X minuten. Tenzij je aan 't bellen bent.

Chris_147
18-10-11, 17:18
Ik ben er altijd vrij skeptisch tegenover die electro gevoeligheid geweest.
Heel wat personen die beweren dat ze dat absoluut kunnen voelen, maar in een echte blinde test lukt dat kennelijk ineens niet meer ?!

Aan de andere kant: wat als het hetzelfde verhaal is als DDT of Asbest?
Dus ja: ik gebruik zeker WiFi, maar 's avonds trek ik de BBOX meestal wel uit (is ook weer 12W bespaard)

Zeker omdat die onder de kamer van mijn dochter staat en WiFi op scholen tegenwoordig ook verboden is.

PeterTux
18-10-11, 19:46
Hotspots???? Die modem-routers-ondingen werken toch niet verder dan 5 meter.
Dan zullen ze toch wat betere kwaliteit moet "geven" als modem-router als telenet dit als hotspot wilt opstellen.

Peter

michelvdb
18-10-11, 19:49
Het is niet mijn gewoonte om te posten in een nieuwe post maar anders leest niemand dit: ik heb mijn eerste post aangepast. Telenet heeft me net teruggebeld en gezegd dat 't in testfase zit en dat we allen zullen kunnen kiezen of we het willen aan of uit hebben staan.Dat is hun verdomde plicht. In Europa moet altijd een opt-in aangeboden worden. Nooit opt-out. Kortom Telenet kan het nooit maken dat zij hun klanten verplichten in zo'n onzalig plan te stappen. De klant doet dat vrijwillig.

whuybr0
18-10-11, 20:28
Dat is hun verdomde plicht. In Europa moet altijd een opt-in aangeboden worden. Nooit opt-out. Kortom Telenet kan het nooit maken dat zij hun klanten verplichten in zo'n onzalig plan te stappen. De klant doet dat vrijwillig.

Lijkt mij inderdaad de enige manier m.n. dat ze de toestemming vragen. Puur technisch zou er waarschijnlijk een tweede radio aanwezig zijn in je modem die aangedreven wordt met de elektriciteit die jij betaalt. M.a.w. als een provider het signaal aanbiedt aan derden (en er waarschijnlijk een betaling voor vraagt) zonder jou toestemming, ruikt dit op zijn minst naar heling van 'gestolen' elektriciteit. ;)
Zij zullen m.a.w. een toestemming aan jou moeten vragen en waarschijnlijk een compensatie moeten voorzien ovv een korting of zo ....

:-D:-D

Que sera, sera ....

macleod
18-10-11, 22:12
Vandaag gepubliceerd, speciaal voor de stralingsalarmisten alhier :
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/10/18/gsm-verhaal-uit-frankrijk-onzin-aldus-skepp

en meer ingaand op het gevaar van Wifi, DECT,...
http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2011/06/06/stralingsangst-heerst-alom

FotoDirk
18-10-11, 23:26
[QUOTE=berryvh;964037]

Er is een groot verschil: de straling van Wifi is continu. Een GSM pollt alleen om de X minuten. Tenzij je aan 't bellen bent.

Maar de GSM mast straalt wel continue. Er is wel altijd iemand aan het bellen in de cel. En die mast heeft ook een broadcast waarmee hij continue zijn identiteit mee uit zend. Jouw toestel zal die broadcast opvangen en dan beslissen met welke mast hij de beste verbinding heeft.

cyrano
18-10-11, 23:48
[QUOTE=cyrano;964038]Maar de GSM mast straalt wel continue. Er is wel altijd iemand aan het bellen in de cel.

Klopt, maar daar kan je zelf niks aan doen, behalve niet direct in de buurt gaan wonen.

En die mast heeft ook een broadcast waarmee hij continue zijn identiteit mee uit zend. Jouw toestel zal die broadcast opvangen en dan beslissen met welke mast hij de beste verbinding heeft.

Dat is ontvangst (aan de kant van de GSM) en geeft geen straling van die GSM uit.

djsteve
19-10-11, 08:51
en als je NEt iets verder kijkt zie je dat boek te koop op die website. Ze mogen ratelen wat ze willen, de geleerden. Ik geloof ze enkel als ze zeggen "we weten nog lang niet alles"
http://shop.dewereldmorgen.be/boeken/stralingsgevaar-vervuiling-een-gsm-maatschappij

ketaru
19-10-11, 17:14
Dan mogen ze wel iets doen aan het bereik van die modems. Anders heb je er nog niet veel voordeel aan.

Hopelijk wordt het ook een groot geïntegreerd netwerk. Niet dat je voor elke 10 meter die je verplaatst opnieuw moet inloggen.

amukar
19-10-11, 23:11
Chris_147: Waar haal je het vandaan dat Wi-Fi op scholen verboden zou zijn? Dacht ik niet.

Chris_147
20-10-11, 11:01
Daar was een half jaar geleden toch heel wat over te doen?
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110516_117

Nog niet echt wettelijk verboden, enkel aanbeveling van Europa kennelijk, maar in de praktijk toch zo in veel scholen tijdens lesuren.
Nu ja, in mijn bed lig ik toch niet te surfen, dus kan ik die BBox even goed 's avonds uit trekken.

macleod
20-10-11, 12:34
Ik word moe van die heisa rond "straling". Ja er bestaat gevaarlijke straling, maar zoals met alles heeft dat te maken met de hoeveelheid en welke straling precies. Ja, radioactieve straling is schadelijk, maar ook alleen maar in grote hoeveelheid en gedurende een zekere duurtijd.
Er is bijvoorbeeld een permanente achtergrondstraling in ons milieu (mineraal en afkomstig van het heelal), maar die intensiteit is niet voldoende om schade te geven. Een populaire vergelijking : de straling die je ontvangt bij een X-ray onderzoek is van dezelfde orde van grootheid als van een lange afstandsvlucht. En het is bijvoorbeeld niet aantoonbaar dat luchtvaartpersoneel hierdoor meer kanker zou krijgen of andere stralingsgevolgen. Het lijkt nu wel of ik argumenten gebruik van de kernenergie lobby, maar ik kan u zeggen dat ik zelf tegen kernenergie ben om verschillende andere redenen.

Een andere eigenschap van straling : de intensiteit daalt kwadratisch in functie van de afstand. Dat wil zeggen dat als je de afstand tot de bron verdubbelt, dan zakt de straling met een factor 4. (3x verder, 9x minder straling). Mensen die zich zorgen maken over een GSM mast in de buurt bedenken dus best dat je van die mast minder straling krijgt dan van je GSM die je tegen je hersenen houdt. Die laatste is wel bijzonder dicht bij, en als de GSM mast dan nog eens veraf gelegen is, dan zal je GSM toestel zijn volle vermogen gebruiken om die mast te bereiken. Dit is dus een argument om meer masten te zetten (met lagere vermogens) voor minder straling. Alleen, maak dat maar eens wijs aan de bevolking.
Wifi : de vermogens en het bereik zijn echt verwaarloosbaar tegenover andere stralingsbronnen. Maar je moet natuurlijk je wifi-router niet onder je hoofdkussen stoppen.

Alle begrip voor het voorzorgsprincipe, maar enige nuancering is toch wel noodzakelijk. En vooral ook een wetenschappelijke benadering. Nu wordt heel de discussie verknoeid door de "angst voor het onzichtbare, het ongekende".

Angst maakt meer mensen ziek dan straling.

djsteve
20-10-11, 14:24
ik ontvang in mijn huiskamer tussen de 15 en 22 draadloze netwerken. Een tiental daarvan zijn vrij sterk.

....

Ik word moe van die heisa rond "straling".

Ik denk dat je moe wordt van al die straling ;)

a080905
20-10-11, 14:56
In denk dat we eens goed moeten nadenken waar we naartoe willen.
We hebben bijna allemaal zo graag illegaal muziek, spelletjes, film gedownload en velen onder ons doen gretig voort.
Telenet en anderen bieden oplossingen aan om ons 3G verbruik drastisch naar beneden te halen, maar we gaan steigeren omdat ze illegaal stroom aftappen van een reeks modems die voor 99,9% continu aan staan en in veel gevallen nooit 100 % benut worden !
Waar is eigenlijk het probleem ? Ik snap het niet goed, we zouden mogen content zijn.
Er is grote verontwaardiging, maar men zou beter massaal klacht indienen bij de E.C om de schandalige torenhoge roamingkosten bij Europese wet te doen verbieden, aan roaming betalen we ons blauw, het zogenaamde meerverbruik van onze modem bezorgt ons nachtmerries ?

Dus hoe sneller hoe liever en als die providers het een beetje slim spelen ( of moet dat wettelijk geregeld worden ) dat ze om te beginnen alle Belgen toegang geven tot het lokaal wifi-netwerk van ongeachte welke provider in België.
Ik zie het als een netwerk van duizend kleine Wifi-masten waar je ten alle tijde kan inloggen zoals met je GSM.

Dat je je eigen code en paswoord moet ingeven is normaal, anders staan hier misschien 10 auto’s voor de deur die mijn data komen leegpompen.

Ik denk dat Steve Jobs ook wel zal gedroomd hebben van iedereen overal op het.

michelvdb
20-10-11, 17:01
Door de schuld van L'Eléphant en La Flèche die op 5 mei 1835 van Brussel-Groendreef naar Mechelen stoomden, puften en tuften zouden de koeien geen melk meer geven. In de jaren 1960 en volgende decennium zat de EEG op een gigantische boterberg naast een onoverzienbare melkplas. Elke nieuwe technologie roept irrationele angsten op. De mens is nog altijd een klein beetje de angstige primaat die in Afrika uit de bomen kwam en schoorvoetend de savanne in liep, bang voor vuur en donder.

macleod
22-10-11, 11:08
"Geen link tussen gsm-gebruik en hersentumor"

http://datanews.knack.be/ict/nieuws/nieuwsoverzicht/2011/10/21/geen-link-tussen-gsm-gebruik-en-hersentumor/article-1195121258193.htm?nb-handled=true&utm_medium=Email&utm_source=Newsletter-21-10-2011

British Medical Journal :
http://www.bmj.com/content/343/bmj.d6387

djsteve
22-10-11, 14:56
Wifi daarentgenen :-D

cyrano
22-10-11, 16:52
Ik wacht op de eerste studie die een verband vindt met impotentie. Dan ga je een storm krijgen... :-)

BelgianBull
27-10-11, 19:38
Telecomoperator Telenet heeft de eerste negen maanden van dit jaar 11,2 miljoen euro winst geboekt. Dat is 76 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Het nieuwe sportkanaal, met de live uitzending van het Belgische eersteklassevoetbal, doet het wel goed, met 171.000 kijkers. Belgacom had, toen het nog alleen de rechten had, ongeveer 70.000 betalende voetbalkijkers.

Telenet leed in het derde kwartaal 47,3 miljoen euro verlies. Volgens het bedrijf komt dat onder meer omdat het zijn DTT-plannen voor draadloze, digitale tv heeft teruggeschroefd en vroeger afgeschreven. Het EBITDA steeg in het afgelopen kwartaal met 6 procent tot 186,7 miljoen euro.

Belgisch voetbalaanbod
Telenet benadrukte dat de voorbije drie maanden een goed kwartaal zijn geweest. Zo zijn er meer nieuwe klanten, onder meer dankzij het Belgische voetbalaanbod. "Er kijken nu 171.000 mensen naar ons sportkanaal", aldus ceo Duco Sickinghe. Dat zijn er 46 procent meer in vergelijking met Prime Sport, het voormalige sportkanaal van Telenet. Hoeveel kijkers er zijn 'overgelopen' van Belgacom, wil Telenet niet kwijt.

Daarnaast was er ook een stijging van het aantal films op aanvraag - mogelijk door de slechte zomer - tot een recordaantal van 4,4 opvragingen per maand per gebruiker.

Duco Sickinghe kondigde ook aan dat Telenet de duizenden wifi-verbindingen van zijn klanten wil openstellen voor alle andere Telenet-klanten. Ook Belgacom test deze techniek al een tijdje.

Wifi-verbindingen
De klanten zullen een paswoord krijgen, zoals voor de eigen Telenet-hotspots. Sickinghe voegde eraan toe dat het surfen op een veilige, gescheiden, manier zal gebeuren - zonder toegang tot de thuiscomputers bijvoorbeeld - en dat elke wifi-eigenaar ervoor kan kiezen zijn wifi niet aan te bieden voor externen. "We zullen deze dienst binnenkort lanceren in een grote stad", aldus Sickinghe. (belga/adha)
HLN (http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/article/detail/1340355/2011/10/27/Telenet-boekt-76-procent-minder-winst.dhtml)

berryvh
14-11-11, 12:41
Belgacom is Telenet dan toch net weer iets te snel af :

http://www.hln.be/hln/nl/4125/Internet/article/detail/1347738/2011/11/14/Belgacom-en-Fon-bieden-wifi-netwerk-met-100-000-hotspots-aan-voor-eind-2011.dhtml

Eldritch
14-11-11, 13:19
En wie gaat dan nog 3G abonnementen aanbieden/verkopen?

Al blijf ik voorstander van een 3G abonnement. Heb meer vertrouwen inde annonimiteit van een provider, dan een open gesteld wifi netwerk (al dan niet van een isp), waar je per definitie niet weet welke infrastructuur achter zit.

Je weet (bijna) nooit of het een echte hotspot is of een hobbyist met al dan niet slechte bedoelingen .

En 3G ben je zeker van (op zijn minst overal traag) internet.

Ja ik ben een beetje paranoïde....

cyrano
14-11-11, 13:48
En wie gaat dan nog 3G abonnementen aanbieden/verkopen?

Er zijn niet overal hotspots. En je hebt alleen toegang als je zelf een breedband abbo hebt én deelneemt aan de hotspot deling. Plus, je kan niet automatisch van hotspot naar hotspot wippen.

Dus iedereen die pro en/of mobiel bezig is, gaat nog voor 3G. En ook mensen zonder breedband abbo...

Eldritch
14-11-11, 14:03
Er zijn niet overal hotspots. En je hebt alleen toegang als je zelf een breedband abbo hebt én deelneemt aan de hotspot deling. Plus, je kan niet automatisch van hotspot naar hotspot wippen.

Dus iedereen die pro en/of mobiel bezig is, gaat nog voor 3G. En ook mensen zonder breedband abbo...

Lijkt me inderdaad een faire policy. Alleen ben ik een beetje bang wat ze gaan doen met de prijs. Velen zullen tevreden zijn met sporadisch wifi, dus minder verkoop. Wat zou kunnen resulteren in duurdere abo's. Nu MV zal daar wel een mouw aan passen :)

Van dat Wippen gesproken, in theorie zouden ze dat wel kunnen. De vraag is of ze der aan gedacht hebben.

Greetz

cyrano
14-11-11, 14:19
Van dat Wippen gesproken, in theorie zouden ze dat wel kunnen. De vraag is of ze der aan gedacht hebben.

Lijkt simpel, is het niet. Niet alleen krijg je een ander ip, je moet ook een moment hebben dat je de ene verbinding verbreekt en de volgende maakt. Dat zou alleen kunnen als elke hotspot hetzelfde paswoord voor elke gebruiker heeft. Dat is een security probleem. En hoppen met een individueel paswoord is dan weer een performance/routing probleem.

Het is ook niet echt nodig. De overgrote meerderheid van de hotspot gebruikers blijft ter plaatse. Wifi is nooit bedoeld geweest voor gebruik in beweging; GSM-3G wel.

Kaneda
14-11-11, 15:03
Om eens te resumeren :
ik wil niet dat mijn buur gratis kan surfen via MIJN wifi-verbinding én ik wil bovendien geen modem met ingebouwde wifi wanneer ik overstap van gold shake naar Fibernet.
Dan volstaat het om te zeggen dat ik af en toe een VPN-verbinding nodig heb voor het werk ?

Eldritch
14-11-11, 15:17
Om eens te resumeren :
ik wil niet dat mijn buur gratis kan surfen via MIJN wifi-verbinding én ik wil bovendien geen modem met ingebouwde wifi wanneer ik overstap van gold shake naar Fibernet.
Dan volstaat het om te zeggen dat ik af en toe een VPN-verbinding nodig heb voor het werk ?

Het is niet UW wifi verbinding maar die van Telenet. Hotspot functionaliteit zal voor zover ik weet op een ander segment van het netwerk aangeboden worden, dus men kan niet aan je privé gedeelte. Net zoals hun digicorders op een appart segment zit. Trouwens het is niet gratis. Zoals Cyranno al aanhield: het is voor Telenet klanten, je hebt een login nodig.

Trouwens VPN is iets wat een homegebruiker standaard niet nodig heeft en men zou het kunnen catalogeren onder een ander soort abonnement waar dit wel aangeboden word.

We willen allemaal zoveel en het liefst gratis, maar zo werkt het nu eenmaal niet.

Greetz

djsteve
14-11-11, 16:57
euh mijn vrouw werkt thuis voor haar werk (bijna dagelijks) dus ik had beter een andere modem gevraagd of wa? Ik ken er niks van, denk dat ze VPN heeft / gebruikt.
Heb dat standaard 'nieuw' draadloos ding.
Anyway: als ik lees dat het gaat om telenet en niet mijn wifi verbinding gaat, hoor ik 't spotje van electrabel 'het is jouw energie' ,de mijne dus. maar was hier al gezegd.

djsteve
14-11-11, 17:00
het heeft lang geduurd:

http://destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20111114_043&fb_source=message

Loureiro
14-11-11, 18:25
http://destandaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20111114_043&fb_source=message

Na dit artikel gelezen te hebben, ben ik, zelf Belgacom klant zijnde, vlug eens op hun webstek (internet / abonnementen voor thuis) gaan kijken om te zien wat ze momenteel over FON te zeggen hebben: niets, zero, nada dus! Natuurlijk niet, want wie gaat er bij Belgacom voor zorgen dat hun hele netwerk veilig blijft, wetende hoe onveilig de meeste gebruikers met logins en passwords omspringen?

Ik heb sinds verscheidene jaren de draadloze functionaliteit van mijn bbox2 uitgeschakeld en er mijn Airport Express bekabeld op aangesloten om zo mijn eigen draadloze thuisnetwerk te creëren, maar ik vrees dat dit onvoldoende gaat zijn om dat FON-gedoe buiten te houden. Als het zo verder gaat, worden we straks door de providers ook nog verplicht om een Facebook-account aan te maken! Mocht het ooit zover komen, dan kan dat voor mij met alle Chinezen, maar niet met den dezen! >(

macleod
15-11-11, 10:42
Aangezien Belgacom een deal gesloten heeft met FON (http://blog.fon.com/nl/), is dit netwerk van FON-hotspots ook nuttig voor niet Belgacom-klanten. Als je zelf een FON hotspot opzet (eenvoudig en kan vanaf €39 (http://corp.fon.com/be/products/simpl/)) heb je wereldwijd acces tot die 4 miljoen hotspots (gratis).
Als je dan nog op een commercieel interessante plaats woont (waar veel volk of toeristen komen) kan je zelf nog geld verdienen ook (http://corp.fon.com/be/this-is-fon/money-making-wifi/).

Loureiro
15-11-11, 11:06
Jongens, ik beklaag de Belgacom abonnees die een eindje van de plaatselijke centrale wonen, maar vlakbij een verzamelpunt van Facebook-hangjongeren, zullen die abonnees de snelheid van hun internetverbinding even zien terugvallen! En wat gaat het gezellig worden als je 's middags of 's avonds even wil gaan uitblazen in een leuk cafeetje, zit je daar op al die surfers met hun smartphones en laptops te kijken, leuke boel!

En wie gaat dat betalen? Met een simpele login krijg je wereldwijd wifi-toegang? Wetende dat een heleboel internetgebruikers hoogst onveilig met gebruikersnamen en paswoorden omspringen, kan je erop wedden dat er binnen de kortste keren een aantal leukerds zijn die met een "geleende" login gratis wifi-toegang gaan hebben. Dit gaat mij als abonnee geld kosten, vrees ik...

Loureiro
15-11-11, 11:32
Als er dan toch meer dan genoeg bandbreedte overblijft bij Belgacom-internet om via mijn modem thuis niet enkel mijn eigen internet- en TV-gebruik aan te sturen, maar er ook nog genoeg ruimte overblijft voor een onbepaald aantal externe gebruikers, dan wens ik enkel nog dat gedeelte bandbreedte over te houden dat volstaat voor het eigen gebruik, uiteraard met aangepast (= in prijs verlaagd) abonnement! Redelijke eis toch, ik koop immers ook geen grote Mercedes als ik even comfortabel maar wel goedkoper met een kleine Seat mijn verplaatsingen kan maken! Dankuwel dus, dames en heren van Belgacom.

macleod
15-11-11, 11:45
Als je er dan zo tegen bent, dan moet jij dit vooral niet doen.
Voor veel anderen kan het nuttig zijn. In combinatie met mobile vikings (http://mobilevikings.com/referral/NrUyRcgFIyjtSaIoPPtdwLsNgWkkXJJj/) heb je dan echt overal internet zonder een krater in je bankrekening.

cyrano
15-11-11, 14:50
... dan wens ik enkel nog dat gedeelte bandbreedte over te houden dat volstaat voor het eigen gebruik, uiteraard met aangepast (= in prijs verlaagd) abonnement!

Dat lijkt redelijk, maar is het niet echt.

Ten eerste haalt de marketing bandbreedte en snelheid door mekaar. Dankzij Qos kunnen ze snelheid blijven garanderen voor de abonnee, maar geen bandbreedte. Om die bandbreedte aan te passen, is men bij Belgacom het project Broadway aan 't uitrollen. In tegenstelling tot Telenet kan Belgacom niet zomaar een paar TV kanalen verhuizen en bandbreedte toevoegen.

En ten tweede, teruggaan kan nooit. Het is duidelijk dat ze hun bundels goedkoop houden tov van losse producten omdat niemand veel gebruik maakt van alles tegelijk. Mensen nemen een bundel voor bv. TV en zijn blij dat ze er telefoon en internet bij "krijgen". Anderen nemen internet en... Zo gauw je alles zwaar gebruikt, krijg je gezever. Zowel technisch als boekhoudkundig.

Je kan dus terug naar Internet-only, maar dat kost evenveel of zelfs meer dan een bundel. En voor hotspot gledt net hetzelfde. Meer is minder...

Loureiro
15-11-11, 15:00
@ macleod

Ben ook niet van plan om hierin mee te stappen, want ik heb die functionaliteit en extra bandbreedte helemaal niet gevraagd en niet nodig, en dus wens ik dat het tarief van mijn abonnement in die zin (naar beneden) wordt aangepast! Vroeger gebruikten de providers steeds als argument dat er te weinig bandbreedte was om meer datavolume toe te staan aan hun klanten, en van vandaag op morgen hebben zij ineens bandbreedte te over? Het is weer maar eens van "De burger wikt, maar het bedrijfsleven beschikt!" Bij mij komt deze houding van Belgacom (maar evengoed van die andere grote provider) neer op pure arrogantie, net zoals Apple beslissen zij boven onze hoofden over wat goed is voor ons. Zij rekenen bovendien op het feit dat de grote meerderheid van hun klanten niet eens gaat begrijpen wat er allemaal gaat veranderen, en (op termijn) alleen gaat vaststellen dat er nu ook op vakantie kan geïnternet worden! Kassa, kassa voor het bedrijf en dikke bonussen voor de bedrijfsleiding, dankzij het feit dat de meeste klanten reeds lang veel te veel betalen voor iets dat ze raar of zelden nodig hebben.

Voor de rest ben ik het met je eens: voor een (beperkt) aantal particulieren kan dit FON-gedoe nuttig zijn, maar waarschijnlijk zal het voor een boel verslaafden uitdraaien op nog meer gefacebook en getwitter. Mocht ik zelf ooit eens internet-on-the-move nodig hebben, dan betaal ik voor die zeldzame keren wel voor het communiceren via het 3G-netwerk van mijn provider (maar ik ben nog één van die uitzonderingen die niet de godganse dag met een smartphone loopt te klooien, hèhè)!

Chris_147
15-11-11, 15:14
@ Loureiro:

Op Userbase heeft Eva van Belgacom (http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=31389&start=100#p402925) hierover 2 weken geleden al wat meer info gegeven:

De Fon hotspot is enkel beschikbaar op de laatste Firmware van de B-Box2. Deze wordt momenteel, geleidelijk aan (in batches) gepusht naar de klanten die over VDSL2 beschikken.
Mensen die hun VLAN20 hebben uitgezet (bv. wegens VOIP) krijgen deze update niet automatisch.
Iedere B-Box2 die is aangesloten op VDSL2 zal automatisch het FON Hotspot signaal uitzenden. Er is dus gekozen voor een opt-out model. Op die manier zal het aantal Fon hotspots aanzienlijk groter zijn dan bij een opt-in werkwijze. Uiteraard zullen we wel op voorhand communiceren hoe klanten die dit niet willen deze optie kunnen uitschakelen.
Het datavolume dat via het Fon netwerk zal gebruikt zal niet afgetrokken worden van het internetvolume gelinkt aan de Fon B-Box, maar wel van het volume van de Fon-gebruiker in kwestie (via jouw Belgacom.Fon login). Indien jouw Fon-hotspot dus gebruikt wordt door anderen, hoef je je geen zorgen te maken; dit impacteert jouw internetvolume niet. Uiteraard is er sowieso weinig impact voor klanten met onbeperkt datavolume
De bandbreedte die voor Fon voorzien wordt, zal niet ten koste gaan van de huidige surf- en TV-ervaring van de B-Box2 eigenaar. Het dataverkeer van de klant zal altijd voorrang krijgen op het Fon-verkeer. Ook wordt de Fon-bandbreedte gecapt.
De Fon hotspot gebruiker krijgt een apart publiek IP-adres. Er is dus geen gevaar voor de gebruiker die zijn B-Box2 openstelt voor Fon (bv. illegaal surfgedrag van de Fon-gebruiker)
Voor Fon wordt er een afzonderlijke PPPoE sessie voorzien
De B-Box2 van TV-only klanten (geen internet) zal niet als FON-hotspot functioneren
Belgacom FON klanten kunnen gebruik maken van het wereldwijde Fon netwerk, hoeven geen extra toestel te kopen hiervoor (cfr. Fonera) en delen hun internetverbinding op een veilige manier.
indien een klant Fon activeert via de e-Services, wordt nagegaan of de B-Box2 van de klant effectief al de nieuwste firmware bezit. Als dit niet het geval is, wordt deze gepusht naar de klant.

Zijn dus 2 gescheiden netwerken, waarbij jij altijd voorrang hebt op FON gebruikers.
FON gebruik zal ook gecapped zijn en kan dus nooit meer worden dan 3Mbit dacht ik.
En je kan het nog altijd afzetten natuurlijk, dus dan veranderd er niets.

Liever FON dan de oplossing van Telenet.
Waar heb ik liefst gratis internet? In het buitenland, want daar is de 3G me te duur. FON kan je ook genoeg vinden in het buitenland, Telenet Hotspots niet...

cyrano
15-11-11, 15:22
Liever FON dan de oplossing van Telenet.

Inderdaad.

Waar heb ik liefst gratis internet? In het buitenland, want daar is de 3G me te duur. FON kan je ook genoeg vinden in het buitenland, Telenet Hotspots niet...

Dat is de vraag die ik me stel: Als gewoon Fon lid, kan je de Fon hotspots overal gebruiken. Is dat ook zo met de Belgacom Fon hotspots?

Chris_147
15-11-11, 15:29
British Telecom heeft ook zo'n opt-out regeling dacht ik.
Heeft natuurlijk wel effect:
http://dl.dropbox.com/u/690355/web/fon_coverage.png

Voor de personen die klagen over extra straling: dit gebruikt bestaande wireless netwerken, er worden dus geen nieuwe geplaatst!

Stitchnoff
15-11-11, 16:17
desnoods ruk je de antennes er gewoon uit.

macleod
15-11-11, 16:23
@ Loureiro

Ik heb de indruk dat je meer filosofische bezwaren hebt tegenover sommige digitale levenstijlen.

En als prijs/kwaliteit echt belangrijk voor je was, dan was je beter al jaren geleden overgestapt naar een goedkopere provider.

cyrano
15-11-11, 16:32
British Telecom heeft ook zo'n opt-out regeling dacht ik...

Wow! Bijna een reden om terug Belgacom klant te worden ;-)

Wacht even, ik kan ook Fon lid worden...

Loureiro
15-11-11, 18:35
Ik heb de indruk dat je meer filosofische bezwaren hebt tegenover sommige digitale levenstijlen.

En als prijs/kwaliteit echt belangrijk voor je was, dan was je beter al jaren geleden overgestapt naar een goedkopere provider.

1) Ik heb inderdaad principiële bezwaren tegen de manier waarop dit bedrijf haar klanten deze "dienstverlening" in de maag splitst, dit lijkt mij o.a. weer een stiekeme methode om binnen enkele maanden de tarieven te kunnen verhogen, "et pour les non-participants la même chose".

2) Ik heb inderdaad een bundel met internet (Favorite), TV en GSM, maar daar heb ik zelf in alle vrijheid voor gekozen. Het gaat mij helemaal niet om het goedkoopste tarief, maar ik wil niet gedwongen worden te betalen voor een dienstverlening die ik echt niet nodig heb.

3) Als ik op vakantie ga naar het buitenland, dan laat ik mijn laptop èn dikwijls zelfs mijn GSM thuis om in alle rust te kunnen genieten. Ik heb medelijden met al die verslaafden die niet meer zonder hun "virtuele wereld" kunnen bestaan (zelfs in het hospitaal tijdens een onderhoud met de dokter zijn er mensen die beginnen te antwoorden op een inkomend Facebook- of Twitterbericht, stel je voor!). En als mijn baas wil dat ik in het buitenland te bereiken ben, dan moet hij daar maar zelf voor betalen, mij niet gezien!

bzguy
15-11-11, 18:52
hoe zou dat dan zitten wat betreft datalimieten etc ?

Als zomaar Jan & alleman op mijn netwerk kan connecteren, wie verhindert dan het illegaal downloaden etc ?

cyrano
15-11-11, 19:09
hoe zou dat dan zitten wat betreft datalimieten etc ?

Als zomaar Jan & alleman op mijn netwerk kan connecteren, wie verhindert dan het illegaal downloaden etc ?

Data limiet is geen probleem, dat komt op rekening van degene die connecteert op jouw hotspot en dus niet op jouw rekening.

Voor wat het ip aangaat; ik vermoed dat er een apart ip gebruikt wordt oid. Ze moeten ook apart kunnen rekenen voor de limiet en dat lijkt me het enige technisch werkbare.

Als dat niet zo zou zijn, hebben ze een groot probleem ;-) en dan zou ik zeggen allemaal hotspot aanzetten en downloaden maar!

Ik vraag me ook af hoelang het gaat duren voor iemand een Bbox kraakt. Telenet modems zijn iets, maar niet veel veiliger...

Kite
20-11-11, 16:07
hmmm...

Ik ga naar mijn telenet en merk dat er vermeld wordt dat ik Hotspot toegang heb. Ga ik naar Hotspot toegang onder abonnement dan blijkt het actief te zijn en wordt er zelfs expliciet vermeld dat "In je internetabonnement is de toegang tot de Telenet-hotspots inbegrepen.". Surf ik naar "mijn abonnement wijzigen" dan blijkt dat ik geen hotspot toegang zou hebben.

Ik kan geen methode vinden om het uit te schakelen dus ofwel is telenet van slag ofwel ben ik er over aan het kijken.

cyrano
20-11-11, 16:37
Beide kan kloppen...

Volgens je abbo heb je hotspot toegang, maar je eigen modem/router is van een ouder model dat nog geen hotspot heeft?

thorgal
14-12-11, 14:19
Tot zover de ontkenningen : vandaag word een en ander publiek bevestigd.

digitalguru
14-12-11, 14:24
http://i222.photobucket.com/albums/dd50/mgent9000/Schermafbeelding2011-12-14om142122.jpg

djsteve
14-12-11, 21:44
Klasse; Ze wisten van niks en nu, hoeveel weken later? gaan ze 't activeren zonder dat je eerst moet laten weten of dat ok is. Tering.
ENKEL IN GENT momenteel

Waar vind ik een Telenet-homespot?

Eerst even dit...

Lees wat Telenet-homespot is en of jij in aanmerking komt (voorlopig alleen in Gent).

Volg deze stappen...

Zet WiFi aan op je toestel (laptop, tablet, smartphone, ...)
Check op je toestel of er een Telenet-homespot bij jou in de buurt is...
Kies TELENETHOMESPOT in de lijst met beschikbare draadloze (WiFi-) netwerken
Hoe meld ik me aan op een Telenet-homespot?

Telenet-homespotlocator: binnenkort beschikbaar

Vanaf midden januari 2012 zullen duizenden Telenet-homespots (voorlopig alleen in Gent) beschikbaar zijn. Via de locator kun je dan zoeken naar een Telenet-homespot of een Telenet-hotspot bij jou in de buurt.

Loureiro
15-12-11, 08:01
Wat betreft BELGACOM =

http://www.belgacom.be/belgacom/be-nl/catalogue-topic/t_free_hotspots_res.page?qgsa=FON

http://maps.fon.com/be

Zo zie ik dat er in mijn buurt verscheidene mensen een FON-hotspot hebben, zelf ben ik niet aangemeld aangezien ik wifi uitgeschakeld heb op mijn b-box2 want ik heb een draadloos thuisnetwerkje via Airport Express.

de_theo
15-12-11, 12:37
Zo zie ik dat er in mijn buurt verscheidene mensen een FON-hotspot hebben, zelf ben ik niet aangemeld aangezien ik wifi uitgeschakeld heb op mijn b-box2 want ik heb een draadloos thuisnetwerkje via Airport Express.

Maar je kan je toch aanmelden om er gebruik van te maken op andere plaatsen? Daarvoor hoef je jouw eigen wifi toch niet voor aan te schakelen?
Ik zie er niet echt het nadeel van in, dit verhoogt toch vooral het gebruiksgemak en de internettoegankelijkheid in Belgie?

michelvdb
15-12-11, 14:41
In de Brugge, voorlopig vooral de binnenstad, heb je die toestanden niet nodig. Daar werkt WiFi via Zapfi (http://brugge.zapfi.be/).

Chris_147
15-12-11, 14:52
Maar je kan je toch aanmelden om er gebruik van te maken op andere plaatsen? Daarvoor hoef je jouw eigen wifi toch niet voor aan te schakelen?

Als je gratis gebruik wil maken van een FON hotspot, moet jij ook een FON hotspot hebben draaien.
Dus schakel je je wifi uit, dan geraak je niet zomaar op.
Dus ook opletten als je op vakantie gaat en in het buitenland FON wil gebruiken: laat je BBox modem insteken.
Er wordt namelijk regelmatig een check gedaan, antwoord je BBox niet, dan wordt je (gratis) FON toegang gedeactiveerd.
Heel logisch eigenlijk: geven == krijgen!

macleod
15-12-11, 15:09
Weet iemand of je met een eigen Fon (dus niet BelgacomFon) ook op de BelgacomFons kunt ?

Loureiro
15-12-11, 16:33
Ik zie er niet echt het nadeel van in, dit verhoogt toch vooral het gebruiksgemak en de internettoegankelijkheid in Belgie?

De wifi op mijn b-box2 is uitgeschakeld omdat ik een draadloos netwerk heb via Airport Express (802.11n i.p.v. 802.11g) waarbij de AE bekabeld met de modem is verbonden en de draadloze functie van de b-box2 uitgeschakeld werd om ongewenste interferenties te voorkomen. Dit systeem heeft tot op heden altijd naar behoren gewerkt, dus ben ik niet van plan dit aan te passen.

Ik woon in een doodlopende straat waar alle bewoners zijn aangesloten bij een of andere provider, dus ik zie niet goed in wie er in onze straat behoefte zou hebben aan FON? Zelf heb ik absoluut geen zin om buitenshuis (en nee, ook niet op reis!) privé te gaan internetten, waarom zou ik dus bij FON dienen aangemeld te zijn? Ik heb het eerder al gezegd, maar ik zou liever hebben dat ik van Belgacom een korting zou krijgen op mijn internet-abonnement dan een "gratis" aansluiting bij FON!

Loureiro
15-12-11, 16:38
Als je gratis gebruik wil maken van een FON hotspot, moet jij ook een FON hotspot hebben draaien.

Tenzij je "slechts" over een ADSL-verbinding of "oudere" modem beschikt, zie =

http://www.belgacom.be/belgacom/be-nl/step/s_fon_conditions.page?

de_theo
15-12-11, 17:52
Ah ik wist al niet dat je eigen wifi aan moet staan om er elders gebruik van te kunnen maken, dat verandert wel wat natuurlijk. Maar dan nog begrijp ik niet wat er zo slecht aan is, of waarom je het absoluut niet zo willen gebruiken?
Ik zeg dus niet dat je het móet gebruiken, ik zie alleen niet in waarom je het níet zo gebruiken? (Tenzij je er absoluut geen behoefte aan hebt, maar dan nog kan het altijd wel van pas komen denk ik dan)

K9 Spike
15-12-11, 19:07
Volgens de berichten van ZDnet zou er misschien wel een mogelijk zijn om deze dienst uit te zetten bij "mijn telenet."
En de wifi routers zijn voorzien van 2 ip adressen zodat jou thuisnetwerk gescheiden is van de Wi-free.

zie link: http://www.zdnet.be/news/134330/telenet%2dlaat%2dje%2dsurfen%2dvia%2dmodem%2dvan%2 dje%2dburen/

djsteve
15-12-11, 20:25
Uiteraard is het uit te zetten, dat kan je al zien aan mijn reply iets eerder hier. Ik vind dat het standaard uit moet staan en als je het wil, je het moet aanzetten. Omgekeerde wereld.
"Telenet opent je wereld" - vanuit je eigen huis ja.

Loureiro
16-12-11, 10:22
Ik vind dat het standaard uit moet staan en als je het wil, je het moet aanzetten. Omgekeerde wereld.

Ik ben van hetzelfde gedacht, en meer zelfs = aangezien je voor andere extra's dient bij te betalen, vind ik dat degenen die deze functionaliteit wensen te gebruiken, er ook maar moeten voor betalen, zodat de basisprijs voor een internetabonnement in België eindelijk eens naar het Europese niveau kan evolueren. Ik koop toch ook geen Mercedes als ik toekom met een Seat!

macleod
16-12-11, 10:24
Als prijs belangrijk is voor jou, dan was je beter geen klant bij Telenet geworden.

Loureiro
16-12-11, 12:20
1) Ben geen klant bij Telenet, maar bij Skynet, die op dezelfde manier tewerk gaat. Ik durf er zelfs zonder verpinken een MacBook Air om te verwedden dat een heleboel mensen niet eens weten dat ze plots zowel FON-rechthebbende als FON-aanbieder geworden zijn (laat staan dat ze weten waar FON voor dient)! Dat is zeer arrogant en respectloos van Belgacom t.o.v. hun klanten!

2) Het gaat mijn niet zozeer om de prijs dan wel om het principe, nl. je betaalt een vast bedrag voor het basisaanbod en extra voor de bijkomende functies die je gebruikt. Als ik slechts wil bellen en sms'en met mijn simpele GSM, betaal ik toch ook niet om te kunnen surfen en mailen met mijn GSM. Ik hoef FON niet, waarom zou ik er dan voor dienen te betalen?

michelvdb
16-12-11, 12:40
Uiteraard is het uit te zetten, dat kan je al zien aan mijn reply iets eerder hier. Ik vind dat het standaard uit moet staan en als je het wil, je het moet aanzetten. Omgekeerde wereld.
"Telenet opent je wereld" - vanuit je eigen huis ja.Een Europese Richtlijn ( EU Richtlijnen hebben kracht van wet en moeten door de lidstaten in nationale wetten geïmplementeerd worden) ivm. de bescherming van de consument verplicht de aanbieders van onlinediensten om een Opt-In te gebruiken, dus moet de keuzemogelijkheid uit staat en moet de klant/gebruiker zelf het vinkje zetten of de keuze activeren. Opt-Out is niet toegestaan. Als Telenet een opt-out kiest is Telenet in overtreding met die reglementering.

djsteve
16-12-11, 13:14
Zal eens een briefje schrijven naar testaankoop / humo. Ik laat 't er niet bij...

Loureiro
16-12-11, 14:25
Een Europese Richtlijn ivm. de bescherming van de consument...

Bescherming? Dat lijkt meer op "uitbuiting"! Ik moet djsteve gelijk geven, dat is echt de omgekeerde wereld...

de_theo
16-12-11, 14:44
1) Ben geen klant bij Telenet, maar bij Skynet, die op dezelfde manier tewerk gaat. Ik durf er zelfs zonder verpinken een MacBook Air om te verwedden dat een heleboel mensen niet eens weten dat ze plots zowel FON-rechthebbende als FON-aanbieder geworden zijn (laat staan dat ze weten waar FON voor dient)! Dat is zeer arrogant en respectloos van Belgacom t.o.v. hun klanten!

2) Het gaat mijn niet zozeer om de prijs dan wel om het principe, nl. je betaalt een vast bedrag voor het basisaanbod en extra voor de bijkomende functies die je gebruikt. Als ik slechts wil bellen en sms'en met mijn simpele GSM, betaal ik toch ook niet om te kunnen surfen en mailen met mijn GSM. Ik hoef FON niet, waarom zou ik er dan voor dienen te betalen?

Ik ben volledig akkoord met jou, de manier waarop de providers tewerk gaan is vaak niet correct. Maar ik ga er wel van uit dat Belgacom naar al zijn klanten op zijn minst een e-mail heeft verstuurd (die heb ik toch ontvangen) en evt. ook een informatiebrochure via de post. Daarbij ben je niet automatisch aangesloten bij FON, maar moet je jezelf aanmelden via de site, dus lijkt me dat wel vrij correct (omdat je toch vrij goed geïnformeerd moet zijn om je te gaan aanmelden).

En op je tweede puntje. Alle klanten die voordien een abonnement bij Belgacom hadden, betaalden voor het toenmalig aanbod. Nu krijgen ze er een extra (optionele!) dienst bij, maar betalen ze nog steeds dezelfde prijs. Ik zie het probleem dan niet waarom je zou moeten klagen, aangezien je nog steeds hetzelfde betaalt voor exact hetzelfde pakket, maar nu met een extra dienst erbij (die je niet hoeft te gebruiken).
Ik begrijp ook wel dat die dienst in de prijs vervat zit, maar voordien was je ook bereid die prijs te betalen, dus dan lijkt het mij hypocriet om er nu over te beginnen zagen en een korting te eisen, niet?

Als je nu een goedkope GSM koopt, die je wil gebruiken om enkel te bellen en te sms'en, heb je in de meeste gevallen nog steeds een e-mail en internetfunctionaliteit op het toestel. Je hoeft het niet, maar je betaalt er toch ook voor? Je gaat dan toch ook niet bij Nokia vragen om een korting omdat je geen internet gebruikt of geen spelletjes speelt op je GSM?

macleod
16-12-11, 15:27
Ik snap eigenlijk niet waarom hier zo negatief gedaan wordt over deze toch wel vooruitgang. Dit systeem bestaat al jaren in andere Europese landen. Ik noem dit toch een vooruitgang (hoewel ik er zelf niet bij betrokken/geholpen ben). Ik vrees dat we toch wel in een zurig, conservatief landje wonen. Of zou het met het weer te maken hebben ?

GiJay
16-12-11, 15:56
Kan je lekker bijna overal facetime gebruiken... Hoera!

Eldritch
16-12-11, 17:08
Krijg ik dan ook te zien wie er geconnecteerd is op mijn hotspot (ip-adres??) Kan leuk worden .....

Maar waarschijnlijk niet.... :)

Greetz

djsteve
16-12-11, 17:47
Facetime? Nog nooit gebruikt, ga ik ook zo houden... Als mensen kunnen zien hoe ze me vervelen als ze praten, lijkt me slecht idee :)

djsteve
16-12-11, 17:50
Ik ben gewoon tegen. Iemand moet tegen zijn :-D
Ik hekel ook ledverlichting op auto's (verblind me vreselijk, en ik ben dan nog niet iemand op leeftijd met 'nachtblindheid' , waarschuwingsborden voor flitspalen aan de rechterkant vd weg (die je dus niet ziet als je links rijdt met rechts vrachtwagens = verloren belastingsgeld en dus geen 'veiligheid' - was net de reden vh plaatsen)
Noem me dan maar zuur. Geen probleem mee.

cyrano
16-12-11, 20:30
Ik hekel ook ledverlichting op auto's...

Vermoedelijk bedoel je HE koplampen. Ledjes worden wel gebruikt bv. voor achterlichten en versiering (Audi), maar niet voor koplampen. HE's zijn gasontaldingslampen met blauwachtig fel licht. Ik vind ze ook vervelend. Zeker als ze op een SUV zitten, die het persé nodig vindt op een meter van je bumper te komen rijden.

michelvdb
16-12-11, 20:46
Bescherming? Dat lijkt meer op "uitbuiting"! Ik moet djsteve gelijk geven, dat is echt de omgekeerde wereld...Hm… Goed lezen wat ik hoger schreef. Ik bevestig wat djsteve aanhaalt. Opt-out is in de EU de omgekeerde wereld.

;)

djsteve
17-12-11, 05:20
Nee hoor. Ik bedoel led lampen. Die lelijke audi lampen, maar ook mercedes, enz. Sommigen hebben zelfs remlichten die kunnen solliciteren als mistlicht. Zelfs die dagverlichting stoort me. Xenon enz stoort al 10 jaar. Valt me ook op dat er veel recente wagens een koplamp hebben die slecht staat. Die om de 2 jaar gekeurd worden... Dus lang storend...