PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke lege DVD-schijfjes en waar te kopen?

RuZ
06-12-08, 14:47
Klopt het dat je met de huidige generatie Macs alle DVD's kunt beschrijven (vroeger was dat geloof ik enkel DVD- en geen DVD+)?

En waar kopen jullie je DVD-schijfjes? Online, of bij de lokale computerboer?
In de plaatselijke PC-winkel kost 1 DVD (double layer, 8,5 GB) toch al vlug 5 euro per stuk...

inocybe
06-12-08, 15:51
1) yep..

2) laatste keer DVDtjes hier gekocht: http://www.pixmania.be/be/nl/home.html Ik koop wel haast nooit dual layer discs omdat die zo enorm duur zijn. Single layer disks zijn minder dan de helft van de prijs, dus tenzij je de extra capatiteit op 1 disk echt nodig hebt kan je dus voor minder geld er 2 branden..

Chris_147
07-12-08, 07:49
Niet in Belgie vanwege de Auvibel taks!
Rij even naar Nederland, Duitsland of Frankrijk en dan betaal je die criminele belasting van 200% niet.

(als je dacht dat je regering je tegen grote bedrijven zou beschermen, moet je maar eens wat zoeken op het Internet over Auvibel)

GiJay
07-12-08, 21:18
Rij even naar Nederland, Duitsland of Frankrijk en dan betaal je die criminele belasting van 200% niet.

(als je dacht dat je regering je tegen grote bedrijven zou beschermen, moet je maar eens wat zoeken op het Internet over Auvibel)

OF over sabam, of gewoon over de belgische staat, of over waarom telenet niet bestraft wordt door sabam maar scarlet wel, of over....

Ik denk dat er meer duidelijkheid is in de Yakuza dan in ons "democratisch" systeem. Ik kan de tip van chris dan ook enkel versterken.

Als je vrienden hebt in nederland, koop er dan ineens een hele lading en ga het een keertje afhalen. Ineens een leuk dagje "NL" erbij, je kijkt al uit naar de dropjes, patat oorlog en de gigantische stapels kaas!

applefreak
07-12-08, 22:26
Rij even naar Nederland, Duitsland of Frankrijk ....
naar Frankrijk moet ge niet rijden
ook tax op CD, DVD
ook op de ipods

RuZ
08-12-08, 12:46
Maar als ik in Nederland lege schijfjes koop en een factuur vraag (met m'n belgisch btw-nr natuurlijk), ga ik dan die taksen niet alsnog moeten betalen?

me2
08-12-08, 13:34
Maar als ik in Nederland lege schijfjes koop en een factuur vraag (met m'n belgisch btw-nr natuurlijk), ga ik dan die taksen niet alsnog moeten betalen?

Als je een Belgisch BTW nummer hebt, wordt het nog interessanter. Want dan dien je in NL de 19% BTW niet te betalen.

RuZ
08-12-08, 20:51
Als je een Belgisch BTW nummer hebt, wordt het nog interessanter. Want dan dien je in NL de 19% BTW niet te betalen.

Hmmmm... hoe pak ik dat concreet aan?

macaleuckx
09-12-08, 07:52
kent er iemand een adres net over de grens?
want onlangs was ik in nederland, en ik had het gevoel dat de dvd's toch niet zoveel goedkoper waren.

svenmichiels
09-12-08, 07:54
Hmmmm... hoe pak ik dat concreet aan?

Gewoon, je zegt dat je een Belgische zelfstandige bent en dat je wilt aankopen op de zaak.
Ze gaan je BTW nummer en bedrijfsgegevens vragen en jij krijgt een factuur zonder BTW.

LET WEL OP: bepaalde winkels vermelden in hun algemene voorwaarden dat het dan enkel mogelijk is om de producten op te sturen.

Ik koop regelmatig zo artikelen.

Sven

Carola
09-12-08, 08:25

Vergeet het maar! omwille van die auvibel taks wil geen enkel bedrijf nog CD's en DVD's op een Belgisch adres leveren (laat staan factureren)! Ze in hoogsteigen persoon "met een aanplaksnor en een zonnebril", in Nederland/Duitsland/Luxemburg halen kan wel. (-> geen factuur)

een rondgang op verschillende internetsites levert dit op:
"Regrettably we are unable to ship this product to following country: Belgium "
"Attentie: Geen verzending van Media (CD-R, DVD+R, DVD-R etc.) naar België."
"We mogen helaas niet naar Belgie sturen maar u kunt direkt in onze winkel in Luxemburg inkopen"
enz....

Chris_147
09-12-08, 10:02
Inderdaad, laten opsturen naar Belgie lukt niet.
Die mannen van Auvibel zitten Ebay en zelfs forums af te schuimen naar CD verkopers. (deze link bvb (http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?f=23&t=11643&sid=341245314b4057cef8edf226d9c1c7b4))
En reken maar dat je dik kan betalen!

Enkel door je CD's zelf te gaan halen en niets officieel te doen (in Belgie!) kan je die maffia taks besparen.

teleromeo
09-12-08, 18:54

Dan word je invoerder en ben je verondersteld een aangifte te doen bij auvibel. Dat is de reden waarom je bijna geen online shop zult vinden die media naar belgie verstuurt. Been there, done that ... Ik verbruik jaarlijks enkele honderden CD's en DVD's die ik beschrijf met bestanden die niks met auvibeltoestanden te maken hebben. Ik reken door aan de klant maar zoek toch steeds de goedkoopste media die ik in kosten kan brengen.

macleod
09-12-08, 19:52
van de auvibel website :
Moet ik op elke drager betalen ook al gebruik ik deze voor mijn filmpjes?

Ja. De wetgever heeft er bewust (en ook om praktische redenen) voor geopteerd om het recht op vergoeding te vestigen op alle dragers die gebruikt kunnen worden voor het reproduceren van geluids- en audiovisuele werken, zelfs in het specifiek geval van de vraagsteller, indien de dragers worden gebruikt voor het kopiŽren van persoonlijke documenten en/of werken die niet auteursrechtelijk beschermd zijn.

De overheid heeft dit als volgt gemotiveerd: "het aanwenden van de techniek van het forfait zou weliswaar met zich brengen dat de gevraagde vergoeding voor iedereen zal gelden en dus ook voor de verbruikers die geen sluikopnamen maken (dat is onder meer het geval wanneer de videocassettes alleen dienen om een familiefeestje op beeld vast te leggen). De techniek van het forfait lijkt in de praktijk niettemin de enig mogelijke te zijn." (Gedr. St. Kamer, Verslag, 473/33-91/92, p. 266.)

Ik blijf erbij : als je een taks betaalt van 100 - 300 % dan heb je het recht om er op te copiŽren wat je wil.